litet fiskemigreringsproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    litet fiskemigreringsproblem

    Tjo allihopa!

    Det har varit rätt tyst från mig nu i någon månad men nu är jag tillbaka, large and in charge, nästan.. :-)

    Jag har äntligen fått igång mitt 720 malawi och satt in de första två tredjedelarna fisk. Problemet är bara att mina saolosi har hittat något sätt att komma över bakom bakgrunden, några i taget har emigrerat så idag när jag kom hem var bara sju av 15 kvar framför. Fiskarna köptes i fredags. Jag lyckades vara snabb med hoven och fick upp två mindre vaksamma individer som jag lokaliserade tillbaka igen men det kommer ju ta någon dag så är de tillbaka igen.
    Ännu lustigare är att ingen av mina åtta maingano har flyttat, alla är kvar framför.

    Därför funderar jag nu på två möjligheter. Antingen hoppar de över eftersom mina täckglas i bakre halvan inte är ordentligt tätslutande (plexiglas, det böjer sig på två sekunder när det utsätts för varmt vatten) eller så finns det ett hål i silikonet. Jag känner bara till ett enda ställe och det hålet är så litet att jag inte satte igen det när jag upptäckte det efter att bakgrunden torkat.

    Låter det troligt att saolosi hoppar över bakgrunden? Från vattenytan över bakgrunden är det väl kanske 5-7mm på de värsta ställena med täckglasen är det flera cm fri luft över det. Jag ska skaffa riktigt glas så fort jag hinner och se om problemet försvinner dock, så får vi se.

    Om så inte är fallet, har någon något bra tips på hur jag ska hålla 15 saolosi och åtta maingano i tre dagar medans jag tömmer akvariet och lagar hålet? Jag har tyvärr inget 200l-kar utan det får nog lösas med plastbackar eller liknande. Kan bli lite knivigt att lösa filtrering dock. Men tre dagar kanske går bra utan filtrering?

    Tankar?

    Cheers
    720L Malawi-biotop
Arbetssätt...