Sand i stället för grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Sand i stället för grus?

    Som gammal akvarist på väg mot comeback så funderar jag över att i nästa kar satsa på Sand i stället för Grus, som bottenmaterial.

    Skulle önska att bli matad med lite för/nackdelar för alternativen.


    Skickas från min iPad via Tapatalk
    Using Tapatalk
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag skulle säga att fördelarna, förutom att sand är snyggt, är att skiten blir kvar ovanpå och att växter verkar trivas bättre.

    Nackdelar jag kan komma att tänka på är till exempel att det kan bli lite väl kompakt med sand, samt att den kan ta sig in i filterpumpar och orsaka skador på impellern.

    Själv använder jag biltemas finaste sand och den är jag nöjd med! Malaysiska sandsnäckor hjälper till att luckra upp den så att den inte blir för hårt packad!

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #3
      Jag kör med sand i en av mina showtanks, funkar som mr.woods skriver, finfint med växter samt att det är lätt att rengöra. Har du pansarmalar eller andra fiskar som bökar runt så uppskattar de sand mer än lite hårdare och kantigare grus.
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        En nackdel med sand är att det inte går få höjd på scapen. Med grus 2-4mm kan man lättare skapa "terrasser" med hjälp av stenar och bygga lite på höjden om man säger så. Sand vill ju bara lägga sig platt.
        Fördel är att det inte samlas så mycket mulm i sanden, som kan hota att göra botten kompakt.
        Bottenvärme via värmekabel för akvarium, bottennäring och sand överst skulle nog ge en bra botten för ett växtakvarium.

        Kommentar

        • TommySt

          • January 2014
          • 208

          #5
          Låter som att sand inte bara funkar bra utan kanske t o m bättre - för växter?
          Jag hade annars bilden av att det riskerar att bli för kompakt för att de, växterna, skall trivas.

          Jag funderar på det där med rengöring. Principen med att skiten blir kvar ovanpå och därför enklare att suga upp, är såklart begriplig. Men frågan är då om det sätter tryck på hur ofta man måste dammsuga bottnen för att det inte skall se skräpigt ut - jämfört med om man har grus.

          Å sen tänker jag att det naturliga kretsloppet (väl) på ngt sätt bygger på att en del "skit" trillar igenom och når växternas rötter. Om all (?) skit hamnar ovanpå sanden och sedan sugs upp, blir det inte en mindre mängd växtnäring på köpet då?

          Intressant med vad stora butikskoncept möjliggör nu för tiden... Till trädgårdens utomhuspool hittar man salt i Granngårdens butik och nu förstår jag att jag med fördel kan köpa sanden hos Biltema då! Gissar att det är följande produkt som du handlat, Mr Woods? http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-...g/Sand-175422/
          Using Tapatalk

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Ironiskt nog verkar det vara så att med för grovt grus så riskerar botten bli kompakt genom att skräpet går ner i gruset och så att säga "cementerar" igen botten. Med ett hyggligt filter blir det inte mycket "bös" ovanpå sanden. Samlas isof. oftast på ett par ställen där det lätt går att suga upp vid delvattenbyte. Men med bottenvärme som jag nämnde tidigare får man också en svag cirkulation av vattnet igenom botten. Näring till växternas rötter fixar man bäst genom ett bra näringsubstrat typ Tropica Aquacare eller JBL Aquabasis eller liknande. Men även sanden kommer så småningom att bli berikad med naturlig näring.

            Kommentar

            • TommySt

              • January 2014
              • 208

              #7
              Där ser man... låter ju lovande för sand-alternativet det också då ("cementbotten").
              Bland de sparade akvarieprylarna vet jag att det finns en slinga bottenvärmare så det blir nog bra då. (Slingan/kabeln täcker ju inte hela bottenytan men det skall vara fungerande spridningsvärme från dem så att stora delar av bottnen får del av finessen.)
              Från tiden det begav sig så minns jag att jag (utöver hästskosöm, det gamla tipset gällande järntillskott...) petade ner växtnäring med långtidsverkan, antar att produkterna du tipsar om är just det (långtids). Har ett svagt minne av att produkten jag använde hette Aqua Sticks och månne var det Tetra som var tillverkaren.

              Not: Tetra Initial Sticks var det nog, googlar och ser att det finns en sådan produkt idag.
              Senast redigerad av TommySt; 26 January 2014, 14:41. Anledning: Noten
              Using Tapatalk

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ursprungligen postat av TommySt
                Låter som att sand inte bara funkar bra utan kanske t o m bättre - för växter?
                Jag hade annars bilden av att det riskerar att bli för kompakt för att de, växterna, skall trivas.

                Jag funderar på det där med rengöring. Principen med att skiten blir kvar ovanpå och därför enklare att suga upp, är såklart begriplig. Men frågan är då om det sätter tryck på hur ofta man måste dammsuga bottnen för att det inte skall se skräpigt ut - jämfört med om man har grus.

                Å sen tänker jag att det naturliga kretsloppet (väl) på ngt sätt bygger på att en del "skit" trillar igenom och når växternas rötter. Om all (?) skit hamnar ovanpå sanden och sedan sugs upp, blir det inte en mindre mängd växtnäring på köpet då?

                Intressant med vad stora butikskoncept möjliggör nu för tiden... Till trädgårdens utomhuspool hittar man salt i Granngårdens butik och nu förstår jag att jag med fördel kan köpa sanden hos Biltema då! Gissar att det är följande produkt som du handlat, Mr Woods? http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-...g/Sand-175422/
                Det där kompakta du funderar över fixar mina 200 (minst) malayiska sandsnäckor. Jag körde själv med Biltemas sand och skulle köra med det igen alternativt någon soil om man som du funderar på ett växtkar.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Personligen tycker jag sand är snyggare, och många fiskar gillar ju att rota i botten, och/eller gräva ner sig. Tror sand faktiskt är mer biotopriktigt till vad de flesta har för fiskar och växter, grus känns som om det hör mer hemma i forsbiotoper, utan särskilt mycket växter.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • TommySt

                    • January 2014
                    • 208

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Det där kompakta du funderar över fixar mina 200 (minst) malayiska sandsnäckor. Jag körde själv med Biltemas sand och skulle köra med det igen alternativt någon soil om man som du funderar på ett växtkar.
                    Verkar som att man skall ha fatt i sådana sandsnäckor. Kanske inte trivs med botior...

                    Hur många säckar av Biltemas sand köpte du till ditt Vision450? Ser att det är 16 kg i en förpackning.
                    Using Tapatalk

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Jag tror det gick åt 4-5 säckar i mitt kar. Men jag har ett ganska tjockt lager. Rötter och annat gör ju sitt till. Så lite beror det väl på vad inredningen ska vara i övrigt.

                      Edit. Kom ihåg att sanden ska hällas i som den är. Ingen rengöring....
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • TommySt

                        • January 2014
                        • 208

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Jag tror det gick åt 4-5 säckar i mitt kar. Men jag har ett ganska tjockt lager. Rötter och annat gör ju sitt till. Så lite beror det väl på vad inredningen ska vara i övrigt.

                        Edit. Kom ihåg att sanden ska hällas i som den är. Ingen rengöring....
                        OK. Hade du inte skrivit det - så hade jag säkert börjat tvätta...
                        Sanden, den mest finkorniga av det två som erbjuds i sortimentet, är slut på Biltema. Förhoppningsvis tillfälligt.
                        Using Tapatalk

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Annars använder många Julas Blästersand (natursanden)
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Har du karet hemma redan eller lägger du upp ditt start-kit?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • TommySt

                              • January 2014
                              • 208

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Annars använder många Julas Blästersand (natursanden)
                              Den här då, va?
                              Using Tapatalk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...