Hur mycket fisk ska bort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Hur mycket fisk ska bort?

    Pga lite besvärligheter på det personliga planet så har akvarierna mest fått sin mest basala tillsyn, dvs fiskarna har fått mat och så har jag skött v-byten, EC och gödning samt ljus.

    Men i övrigt har det liksom 'fått vara'. Vilket dels lett till att växterna i princip tagit över - och att jag inte 'flyttat om' fisk i akvarierna som tänkt, dvs de har ynglat av sig betydligt värre än vad som var grundplanen. När jag idag skogade (eller avverkade kanske.. bort med 75% av växtligheten) så syntes ju hur in åt helsike de förbenade fiskarna ynglat av sig.

    Så, det är för mycket fisk och det måste bort fisk. Men hur mycket måntro?

    Efter en liten akutomflyttning för att se till att det inte blir ännu mer förökning ser det ut som följer:

    Akvarie #1 160 liter:
    3 mosaikgurami.
    10 st guppyhanar (4 av dem fullvuxna, de andra inte fullstora än).
    Ett okänt antal endlershanar i olika ålder, de är inte så lätträknade herrarna men 15 st kanske.
    25 neontetror
    2 ancistrus (ej fullvuxna, hanen kanske 10 cm, honan ca 7 cm) samt äppelsnäckor.

    Akvarie #2 40 liters:
    5 platyhanar (vuxna)
    6 vuxna endlershonor
    Ett okänt antal ej vuxna/könsmogna endlershonor (kanske 10 st, de är små än)
    Äppelsnäckor

    Akvarie #3 56 liters:
    2 vuxna platyhonor.
    5 st neontetror.
    En ziljard (okej, kanske inte riktigt) platyyngel som ej är könsmogna/går att könsbestämma, i varierande åldrar

    Sen finns ett litet nanokar med hybridyngel.

    Jag har också ett 160-liters till, men det är inte uppstartat utan står och väntar, men det hjälper ju inte så mycket närmsta tiden ändå då det ju inte går att hinka i massa fisk där under uppstart. (Ska ta mig i kragen och kicka igång det, det skulle varit igång för länge sen eg..)

    Tilläggas ska att alla fiskar mår bra, alla vattenvärden är fina, det är gott om växter och växer så det knakar och det är inget 'bråk' i akvarierna. Men för mycket fisk har det blivit, frågan är hur mycket för mycket fisk?
Arbetssätt...