Jag har märkt att många uttalar Boraras brigittae som a-e på slutet och inte som trodde ä. Är det latin borde det uttalas brigittä och inte brigitt-a-e. Eller hur?
Hur uttalas brigittae?
Kollaps
X
-
För mig blir ae ä, så jag skulle säga brigittä.. -
Kommentar
-
Då kommer jag med en lätt en som jag retar mig på
Vilket är rätt uttal: Platy eller Platty (obsevera uttal och inte stavning)
Och en till mycket retlig: Gibbiseps eller GibbikepsKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
-
Guest
-
Här är en upplysande artikel om hur vetenskapliga namn ska uttalas och vad de betyder, självklart på Bollmoras hemsida.
Vad jag förstår ska man säga...
Kårydå'ras (Corydoras - i vanliga fall betonas tredje stavelsen från slutet men om näst sista stavelsen är lång ska den betonas)
Kanna (Channa)
Gibbiseps (Gibbiceps)
Brigittä (brigittae, "g" uttalas som "j" före mjuk vokal (t ex "i") UTOM inuti ord)Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
och framgången är given. Samuel Clemens
Mina bilderKommentar
-
Här är en upplysande artikel om hur vetenskapliga namn ska uttalas och vad de betyder, självklart på Bollmoras hemsida.
Kårydå'ras (Corydoras - i vanliga fall betonas tredje stavelsen från slutet men om näst sista stavelsen är lång ska den betonas)
Kanna (Channa)
Gibbiseps (Gibbiceps)
Brigittä (brigittae, "g" uttalas som "j" före mjuk vokal (t ex "i") UTOM inuti ord)
En intressant ting är Poecilia som uttalas Pecilia.. Hade jag ingen aning om
Gäller att vänja sig vid det dåKommentar
-
Har fortfarande svårt att uttala oe som e. Jag har lärt mig uttalet ö. Så jag säger Pöcilia. Det är ett äldre uttal, som finns i svenskan i ordet östrogen t. ex. Kommer ursprungligen från latinets oestra. på engelsak heter det estrogen.
I Tyskland uttalar man fortfarande oe som ö. De säger ökonomi och vi säger ekonomi.
Kroppshåla- coelom- heter för mig självfallet cölom, celom låter i mina öron barnsligt, jag kan inte hjälpa det. Liksom uttalet kårydå´ras, jag säger kårýdorras.
Trots att latinet är ett dött språk så lever det i högsta grad.För mycket är inte nog!
Jag VILL ha en Elefantofon!!Kommentar
-
Kanna (Channa)
Gibbiseps (Gibbiceps)
Brigittä (brigittae, "g" uttalas som "j" före mjuk vokal (t ex "i") UTOM inuti ord)Kommentar
Kommentar