Behöver ja någon extra försäkring?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • The_mysterium
    • March 2009
    • 17

Behöver ja någon extra försäkring?

Jag har ett akvarie på 350 liter. Det är ett vanligt sötvattens akvarie. Ja har hemförsäkring hos Folksam. Men undrar nu om ja måste ha någon extra försäkring.

Ja bryr mig inte så mycket om att försäkra inredning, som växter å pumpar mm. Inte fisken heller. Visst är det synd på fisken men det är inte det ja är orolig för.

Saken är den att ja bor i en hyreslägenhet. Akvariet är ett vanligt "fabrikstillverkat" akvarie i alluminuimram. Men ja har byggt in det i en bar.

Undrar nu hur det skulle gå om akvariet skulle gå sönder, antaningen av sig självt av någon anledning eller om någon skulle råka ha sönder rutan då det är lite utsatt på festerna ?

Täcker hemförsäkringen sådana skador eller måste ja ha någon extra försäkring för detta?

Tacksam för svar
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Lättaste du kan göra är att ringa och fråga,jag har villa försäkring hos Länsförsäkringar och då ingick det men hyres försäkringar är kanske annat så man kanske måste betala extra för det så för att vara på den säkra sidan hade jag ringt jag skulle tro att det är nån slags tillvals försäkring man måste teckna som är nog inte för dyr årsvis.
    Mvh.Patrik

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

I Folksams hemförsäkring ingår akvarium, och de har heller inget tak på literantalet, bara karet är fackmannamässigt tillverkat samt uppställt.
      Växter, fiskar och inredning ingår inte i deras försäkring.
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• The_mysterium
        • March 2009
        • 17

Ursprungligen postat av ansjo
        I Folksams hemförsäkring ingår akvarium, och de har heller inget tak på literantalet, bara karet är fackmannamässigt tillverkat samt uppställt.
        Växter, fiskar och inredning ingår inte i deras försäkring.

Det låter ju bra. Gissar att mitt kar är fackanmässigt tillverkat då det inte är något hemmabygge utan byggt i "fabrik".

Men vad menas exakt med uppställt? Mitt kar står inte i någon "klassisk" ställning eller uppe på en bänk. Utan står ca 20 cm över golvet bara på skivor lagda på lekarblock. Bild går å ses på länken nedan.

http://TheMysterium.bilddagboken.se/p/show.html?id=236425710&directlink=1

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Det är lugnt, jag skulle mer tippa på en skitmöbel som är några storlekar för liten samt ranglig inte är så lätt att få bolaget att svälja om det hände något.
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• chigak
            • May 2009
            • 78

Vad jag hört så kan det vara idé att kolla med ditt försäkringsbolag så att försäkringen täcker om ev vattenskada från akvariet påverkar grannen under dig. Tror att det kan krävas tillägg för just det.

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Folksams försäkring täcker vattenskada från ett akvarium, jag har kollat med dem om allt detta då jag köpte mig ett större kar än "normalt".
              Sedan skiljer det sig mellan olika försäkringsbolag, men då tråden handlade om Folksam så....
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...