Fiskar fotvård

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

Fiskar fotvård

Läste i Göteborgsposten i morse en TT artikel som handlade om att man gjorde ett fotbad med fiskar. De skulle "äta" upp rester m m på fötterna. För mig känns det oetiskt. Är väl kanske olagligt. Hört talas om respektive vad är det för fiskar?
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

Kallas "doktorsfisk". Absolut inget olagligt, i sin naturliga miljö lever dom till viss del av död hud/osv. Det är det man använder här, man låter dom helt enkelt äta sitt naturliga käk, och människorna får väck sin döda hud.
    Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Lellel2
      • September 2009
      • 199

Dags att buffa upp den här tråden, är det någon som har någon erfarenhet av dessa? såg denna annons på blocket; http://www.blocket.se/goteborg/Dokto....htm?ca=15&w=1 och blev ju faktiskt lite sugen på att testa men det är lite väl mycket pengar om man inte tänker använda dom för att avla eller till att äta mycket fötter (inte bara min en gång i månaden), dom såg ju inte direkt jätteroliga ut som akvariefisk

Så frågan, någon som har erfarenhet av dom på något sätt?
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Så här kanske när tösen min testade Garra rufa:
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4622.JPG
Visningar: 1
Storlek: 254,3 KB
ID: 2118908

Namn: IMG_4623.JPG
Storlek: 262,2 KB
ID: 2118909

Namn: IMG_4626.JPG
Storlek: 239,6 KB
ID: 2118910
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Lellel2
          • September 2009
          • 199

:O mindre förmögenhet hon sätter ned fötterna i om dom ska gå på 25 kr styck Vad tyckte hon om det? ser ut att vara utomlands, gotland kanske?
          Work smart, not hard

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Det kittlade gott tyckte hon.
            Det är på Siam Ocean world Paragon i Bangkok som du kan se lite bilder från här:
            http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...y.php?cat=1141.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• starman_
              • March 2004
              • 791

25kr st e billigt,,,,var inne på en arken butik och de skulle ha 295kr st,,,,blir ett dyrt stim om man vill få vård på sina fötter.

Kommentar

• Lellel2
                • September 2009
                • 199

What :O du måste ju ha missuppfattat det, det måste ju ha varit 10 st för 295? eller är det möjligt att dom får till sånna priser? För dom där funkar det väl inte att bara köpa några få st, dålig utdelning för fötterna och ensamma fiskar. och i övrigt verkar ju fisken inte vara något estetiskt mirakel. Du är inte sugen på att köpa något 100 tal och gå till butiken och sälja för en 100-lapp styck? bra profit för alla inblandade

Trevliga bilder du hade ansjo, ser ut att vara ett riktigt drömställe att åka till. Fanns massor av filmer på youtube också såg jag.
                Work smart, not hard

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Jepp, men de är jag oskyldig till.
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Johan0201
                    • June 2007
                    • 708

Ursprungligen postat av Lellel2
                    What :O du måste ju ha missuppfattat det, det måste ju ha varit 10 st för 295? eller är det möjligt att dom får till sånna priser? För dom där funkar det väl inte att bara köpa några få st, dålig utdelning för fötterna och ensamma fiskar. och i övrigt verkar ju fisken inte vara något estetiskt mirakel. Du är inte sugen på att köpa något 100 tal och gå till butiken och sälja för en 100-lapp styck? bra profit för alla inblandade

Trevliga bilder du hade ansjo, ser ut att vara ett riktigt drömställe att åka till. Fanns massor av filmer på youtube också såg jag.
                    Det är inte alls omöjligt finns en del som säljer till detta priset. När jag frågade varför de var så dyra så fick jag till svars:
                    -Detta är ÄKTA doktosfiskar"

Yeah right
                    1* 540 liter med SA/CA ciklider
                    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

www.tvspel.ifokus.se

Kommentar

• Lellel2
                      • September 2009
                      • 199

Det är vad som står i blocket annonsen också kanske skulle slå till på ett gäng och öppna beauty salong? Undra om dom är knepiga att odla på? ingen som har gjort det eller har en kompis eller kompiskompis som gjort det?

Ifs så skiter jag fullständigt i om det är äkta eller låtsas fiskar som tuggar på mina tår, bara det inte är något som tar sig in i huden..
                      Work smart, not hard

Kommentar

• endymion
                        • October 2006
                        • 680

Ursprungligen postat av Lellel2
                        Det är vad som står i blocket annonsen också kanske skulle slå till på ett gäng och öppna beauty salong? Undra om dom är knepiga att odla på? ingen som har gjort det eller har en kompis eller kompiskompis som gjort det?

Ifs så skiter jag fullständigt i om det är äkta eller låtsas fiskar som tuggar på mina tår, bara det inte är något som tar sig in i huden..
                        Tilapiorna de har i stället för riktiga Garra rufa är odlade i asien och med tanke på vilka härliga bakteriestammar asienodlad fisk kan bära på skulle inte jag vilja stoppa ner fossingarna till dem.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Jag tror uppriktigt sagt att psoriasisvård enligt detta koncept inte är tillåtet i Sverige. Att låta fiskar sköta vården lär nog bryta mot diverse lagar.

Garra rufa såldes det en del av i Sverige för 5-6 år sedan när de först blev aktuella, men intresset verkar ha ebbat ut för dom är inte så vanliga längre.
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 31 March 2010, 12:08.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• endymion
                            • October 2006
                            • 680

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag tror uppriktigt sagt att psoriasisvård enligt detta koncept inte är tillåtet i Sverige. Att låta fiskar sköta vården lär nog bryta mot diverse lagar.

Garra rufa såldes det en del av i Sverige för 5-6 år sedan när de först blev aktuella, men intresset verkar ha ebbat ut för dom är inte så vanliga längre.
                            Det har väl fullkomligt exploderat med liknande anläggningar de senste två åren i Sverige vissa kör med de riktiga andra importerar tilapia själva.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Ursprungligen postat av endymion
                              Det har väl fullkomligt exploderat med liknande anläggningar de senste två åren i Sverige vissa kör med de riktiga andra importerar tilapia själva.
                              Det är möjligt - men frågan är fortfarande om de har tillstånd för detta. Jag tror inte den typen av verksamhet har en tanke på att det kan behövas och myndigheterna bryr sig sällan innan det blir ett problem.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...