strandkrabba

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

strandkrabba

Grabbens 8 årige granne kom hem för ett par timmar sedan med en typ 3cm strandkrabba i botten på en halvfull flaska med just ramlösa..

Krabban levde så jag slog ett par matskedar ektozon i en gurkburk(typ4dl) och löste upp,(smakade som havsvatten) slängde i lite bottensubstrat från växtburken och ett par grodblad och gav till grabben..

Nån som vet om den kan klara sig om jag löser upp 1 dl salt i 40 liters växtbaljan, kör ju CO2 i den och så, fixar den temperaturer kring 28-29 grader?

Lasse om nån borde klara den här frågan, är du vaken?

Tiden rinner iväg för krabban..
    Senast redigerad av Gaffel; 24 May 2008, 19:44.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Och har nu säkert runnit ut.....
    Att ta hen krabbor och räkor är ganska vanligt bland barn men det är inget som överlever hemma hos den vanliga "Svensson".
    Har du ett saltkar som har kylning så kanske det skulle funka men definitivt inte i 29-29 grader.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Gaffel
      • December 2007
      • 6200

Har ju en 12V IGLOO mad(e) in TEXAS USA som jag tidigare funderade på att ställa ner mitt 2213 och mitt 2222 i (får plats) om jag skulle få problem med 160 liters baljan och sommarvärmen men jag skulle ju kunna köra min ombyggda 1250/2018(den är färdig men inte ansluten till nått) men då är frågan om krabban fixar 1200l/t i ett 40 liters, temperaturen(även som den står nu i gassande sol i fönstret) borde man kunna plocka ner till 22-24.

Men sen är det växterna som inte kommer att gilla saltet och gillar krabban CO2 mecket, jag har nämligen(utan att mäta) insett att vattnet i 40 litersen är en smula syrligt, snäck kross? Det är fan att man ska vara så blödig, det var ju inte ens min grabb som(mycket upprörd över tilltaget) släpade hem den..
      Skriv på!

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Problemet är inte kylningen, stranddjur (som t.ex. strandkrabba) tål rätt höga temperaturer. Fast kan du hålla dig under 25 grader är han tveklöst tacksam.

Problemet är saltet. Du kan inte ha ett saltvattensdjur i ett akvarium med växter - du kommer garanterat att döda antingen växterna (som inte tål mer än cirka 1-2 promille salthalt) eller krabban (som behöver 8-10 promille salthalt minimum, och trivs bäst vid 35 promille).

Ektozon är rent bordssalt med en liten gnutta peroxidsalter inblandade, och har ingen likhet med havets salthalt. Ni bor uppenbarligen nära havet, ta vatten och lite sten därifrån och håll krabban separat.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Gaffel
          • December 2007
          • 6200

Var inne hos grannen vid 13 rycket för att kolla om den levde innan jag skulle blåsta ut för att hämta ett par dunkar havsvatten bara för att inse att den hade blivit vit och låg upp och ner..

Lika bra det, hade bara blivit skit av att försöka köra "Bästkust biotop i ett 40 liters sötvatten" men det hade varit lite fräckt med ett par höga 15kg algbevuxna granitblock på gavlarna med ett par klasar musslor och lite blåstång, kört halva akvariet med vatten och fixat en sån där stor svart gummi "wavemaker" med flipp-flapp ventil i änden på 1250 pumpen.. Surf's up!
          Skriv på!

Kommentar

Arbetssätt...