Hur länge klarar sig en fisk i en vanlig plastpåse?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

Hur länge klarar sig en fisk i en vanlig plastpåse?

Är sugen att köpa fisk i en närliggande stad men jag åker både tåg och buss så det tar några timmar innan jag är hemma. Hur länge klarar sig fisk i en vanlig påse från zooaffär??
  • BlueJ
    • January 2008
    • 261

ungefär 4 timmar men de finns ju syre patroner eller vad man ska säga att stoppa i har jag hört
    The nicest person is nott always the winner

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

Det beror på hur de är packade, men inte för många fiskar/påse och syrgas så klarar de sig ett par dygn, men utan syrgas är det ingen fara i minst 5-6 timmar.
      Se bara till att det inte blir för kallt då det heller inte är någon höjdare om fisken är känslig.
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• BlueJ
        • January 2008
        • 261

till mig har de sagt 4-5 timmar
        The nicest person is nott always the winner

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Beroende på hur de är packade och vilka fiskar det handlar om så ligger tiden mellan ungefär 2 timmar och 1 vecka

Singelpackade relativt små fiskar klarar sig dock utan problem gott och väl ett dygn.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• batski
            • October 2004
            • 8891

Se till att transportera dem i en thermus-väska eller frigolitlåda, så tempen inte sjunker för mycket.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Barr
              • July 2004
              • 194

När jag kollade in lite fiskexportörer för ett tag sedan så fick jag veta att dom räknar med att 20 tigerbarber klarar sig 48 timmar i 1 liter vatten.

Nu vet jag inte hur tigerbarbers syrebehov ligger jämfört med snittet för fiskar, men det borde ge ett hum.

Kommentar

• oaken
                • September 2006
                • 901

Ursprungligen postat av Barr
                När jag kollade in lite fiskexportörer för ett tag sedan så fick jag veta att dom räknar med att 20 tigerbarber klarar sig 48 timmar i 1 liter vatten.

Nu vet jag inte hur tigerbarbers syrebehov ligger jämfört med snittet för fiskar, men det borde ge ett hum.
                Är det med eller utan syrgas?

Hur som helst klarar sig fiskarna gott och väl "några timmar" i påsen, bra mycket längre än så också. Jag fraktar ganska ofta fisk längre perioder (mellan 12-20 timmar) utan några som helst problem. Och då är det utan syrgas.

Kommentar

• cikliden2
                  • January 2005
                  • 434

Jag har tyvärr ingen frigolitväska...men om det är en påse med tidningspapper runt i en vanlig plastpåse? De kommer att få vara i påsen i ca 6 timmar:-/..

Kommentar

• mongoloj
                    • August 2006
                    • 125

En kylväska/kylbox borde väl funka med? En sådan är väl gjord för att hålla temperaturen på innehållet och inte för att kyla de om jag inte är helt ute och cyklar?
                    Nästan alla har en kylväska/kylbox hemma, annars finns det att köpa på t.ex. clas ohlson (från 49:- kylväska och 149:- kylbox).
                    Min zoon:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1419385

Kommentar

• batski
                      • October 2004
                      • 8891

Ja en kylväska funkar finfint. I vissa akvarieaffärer kan man få en frigolitlåda i fall man ber dem. Du kan iaf ringa upp dem i förväg och förklara situationen och fråga om inte du kan få en.

En påse med tidningspapper runt tror jag inte på. Inte om de ska vara i påsen i 6 timmar.
                      Senast redigerad av batski; 06 March 2008, 09:12.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Raggsockan
                        • April 2007
                        • 644

Nä jag tror det blir kallt med bara tidningspapper runt.

Kommentar

Arbetssätt...