Guldfiskar i liten skål

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

Guldfiskar i liten skål

En person som står mig mycket mycket nära har två guldfiskar i en skål på max 20L. Jag har försökt och försökt att förklara att dessa fiskar inte kan leva ett gott liv i en sådan liten skål, att de helst av allt ska ha uppemot 250-300L för att må bra men inget jag säger går hem. Jag har talat om att det är olagligt att ha fiskar (framför allt guldfiskar) i dessa kupor men personen vill verkligen inte lyssna på mig.

Tycker så synd om dessa stackars fiskar som visar tydligt tecken på att må dåligt, går hela tiden upp till ytan för att svälja luft och kan inte röra sig i denna trånga lilla skål. Hon säger att de gör det för att de är sällskapliga *Herregud* Nu känns det som om vi kommer att bli ovänner om jag säger något mer. Men vad ska man ta sig till? Förstår att det kanske inte är så mycket mer att göra men jag tycker så synd om dessa fiskar och mår dåligt bara jag tänker på dem. Ännu värre är att dessa tydligen är de 4 paret i rad. De 6 förra har dött inom 1 år från dess att hon köpt dem

Jag har försökt att förklara allt det med vattenvärden och hur viktigt det är att ha en ballans i ett akvarium för att fiskarna ska må bra. Något som är mycket svårt att hålla bra i en liten skål som knappt rymmer någon form av inredning mycket mindre fiskar. Tog med mig nitrittest dit för et tag sedan och det låg på över 2,0mg/L enligt seras NO2 test. Försökte förklara detta men hon vill som sagt inte lyssna och sa att hon minsann bytte vatten och skurade allt i skålen varje månad. Jag förklarade att det i längden skulle bli både billigare, enklare och roliga att ha fiskar om hon skaffade ett större kar med bra utrustning, men hon sa såklart NEJ!

Hur skulle ni ha gjort? Är det bara att försöka glömma de stackars fiskarna som simmar där i och låtsas som ingenting? Eller ska man fortsätta att trycka på för fiskarnas skull och riskera att bli ovänner?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Ok det finns okunskap men får man reda på fakta om hur man ska sköta sina djur och ändå inte bryr sig så är man en självupptagen, oempatisk skitstövel, i mina ögon åtminstone!!! det kan du hälsa henne
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Fridas
      • September 2007
      • 629

Ja jag håller med dig. Om jag inte visste att hon skulle köpa två nya guldfiskar dagen efter så skulle jag kidnappa dem när jag är där

Kommentar

• _Lena_
        • June 2006
        • 1273

Ursprungligen postat av Fridas
        Ja jag håller med dig. Om jag inte visste att hon skulle köpa två nya guldfiskar dagen efter så skulle jag kidnappa dem när jag är där
        Kidnappa dem med akvariumet?
        Anmäl henne för djurplågeri?

Kommentar

• Fridas
          • September 2007
          • 629

Ja, jag skulle verkligen vilja göra det, men att anmäla någon som står en så nära är minst sagt svårt. Speciellt när man tänker på hur lite en djurskyddsinspektör skulle göra. Skulle förmodligen bara göra saken värre...

Kommentar

• Vic
            • November 2006
            • 1533

Kanske kan du skicka en länk på artbeskrivningen här på zoopet?
            Mvh Viktor

Apistogramma för hela slanten!

Kommentar

• JEK
              • March 2007
              • 1467

Hon kan väl inte vara någon bra vän om hon vägrar lyssna..?

Skulle nästan bli glad om akvaristik blev totalt förbjudet. Det är så många fiskar som plågas
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

Kommentar

• Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

Nu tror jag inte förstås det är Guldfiskar i hennes skål det är nog Slöjstjärtar som simmar där, så 250 till 300 Liter för dessa stämmer nog inte,men att dem går i ett 20 Liters är bara att beklaga då kan man faktiskt framföra att en ny lag är i kraft och den säger att det ska vara över 40 Liter inte för att dem skulle trivas bättre eller hänvisa till Zoopet.se så kan personen fråga vad andra tycker om detta.
                Mvh.Patrik

Kommentar

• JEK
                  • March 2007
                  • 1467

Ursprungligen postat av stene
                  Nu tror jag inte förstås det är Guldfiskar i hennes skål det är nog Slöjstjärtar som simmar där, så 250 till 300 Liter för dessa stämmer nog inte,men att dem går i ett 20 Liters är bara att beklaga då kan man faktiskt framföra att en ny lag är i kraft och den säger att det ska vara över 40 Liter inte för att dem skulle trivas bättre eller hänvisa till Zoopet.se så kan personen fråga vad andra tycker om detta.
                  Slöjstjärtar kan bli runt 40 cm om dom trivs så 250-300 liter är till och med in minsta läget för dom.
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

Kommentar

• JEK
                    • March 2007
                    • 1467

Här är en bild där man ser hur dom stora dom kan bli om dom trivs: http://www.plantedtank.net/forums/ph...tml#post314636

Håller man dom i för små akvarier kan fisken inte utvecklas normalt. Kroppern slutar växa, men ögon och dom inre organen fortsätter växa - fisken blir för liten för sin kropp och dör en plågsam och långsam död. Om den inte hinner då av nitritförgiftning innan förstås...
                    Berätta det för din vän.
                    Mvh.
                    Johan - akvarielös!

Kommentar

• Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

Ursprungligen postat av Kjaer
                      Slöjstjärtar kan bli runt 40 cm om dom trivs så 250-300 liter är till och med in minsta läget för dom.
                      Tja har du själv sätt en på den storlekenjag håller helt med att dem ska ha större men inte i den volymen dem trivs nog alldeles förträffligt i ett 150 kar eller ett 200 kar kanske.Du måste ha väldiga kar hemma hos dig om man har den synen på fisk och akvarium storlekar som är bra förstås alla fiskar förtjänar att leva ett gått liv i ett akvarium.
                      Mvh.Patrik

Kommentar

• JEK
                        • March 2007
                        • 1467

Tja har du själv sätt en på den storlekenjag håller helt med att dem ska ha större men inte i den volymen dem trivs nog alldeles förträffligt i ett 150 kar eller ett 200 kar kanske.Du måste ha väldiga kar hemma hos dig om man har den synen på fisk och akvarium storlekar som är bra förstås alla fiskar förtjänar att leva ett gått liv i ett akvarium.
                        Kolla bilden jag länkade till
                        Jag tycker inte jag har någon extrem uppfattning angående plats till fiskar, men jag tycker 150 liter är för smått til en fisk som kan bli 40 cm.
                        Mvh.
                        Johan - akvarielös!

Kommentar

• Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

Ursprungligen postat av Kjaer
                          Kolla bilden jag länkade till
                          Jag tycker inte jag har någon extrem uppfattning angående plats till fiskar, men jag tycker 150 liter är för smått til en fisk som kan bli 40 cm.
                          Den blir inte 40 cm i ett vanligt svenskt standard akvarium som alla har,då menar du att hela sveriges befolkning som inte har ett 300 Liters akvarium inte ska köpa dem mest sålda akvarium fisken för att dem inte har ett 300 Liters kar.
                          Mvh.Patrik

Kommentar

• JEK
                            • March 2007
                            • 1467

Den blir inte 40 cm i ett vanligt svenskt standard akvarium som alla har,då menar du att hela sveriges befolkning som inte har ett 300 Liters akvarium inte ska köpa dem mest sålda akvarium fisken för att dem inte har ett 300 Liters kar.
                            Ja.
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

Kommentar

• Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

Bilden du visade,ja den var gigantisk men dem blir inte så stora det finns alltid nån som blir så gigantisk men det blir inte så i ett standard kar det händer att fiskar blir sjuka och dör men bilden du visade var nog tagen ifrån nån rekordbok det är väl bättre att vi är realistiska och välkommnar folk till akvastikens värd och inte skrämmer dem iväg istället.
                              Mvh.Patrik

Kommentar

Arbetssätt...