Fisk per ytenhet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

Fisk per ytenhet?

Oftast pratar man ju mest om den gamla tumregeln att en cm fisk per liter vatten för mindre fiskar, och fiskar som skitar ner mycket eller är stora så upp emot 2-3 liter per cm fisk.

Men jag har funderat lite på det här med syreupptagningen via vattenytan, var ligger begränsningarna. På nåt ställe såg jag att max skulle ligga på 25,6 kvadratcm per cm fisk och på något annat ställe ca 32 kvadratcm per cm fisk.

Och rent logiskt så spelar ju ytarealen roll är ju stor skillnad på 150*50*50 cm (L*B*H) och 50*50*150 cm, volymen lika men arealen stor skillnad.

Så, vad är eran uppfattning? Kan någon av 22,6 och 32 kvadratcm stämma eller är det något annat mått som är mer relevant?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

Jag förstår inte riktigt frågan - menar du att att du vill se hur mycket fisk du ha baserat på syreupptagning via vattenytan?

Förutom ytarealen lär då andra saker spela in:

Omsättningen - dvs volymen vatten som kommer i kontakt med ytan under en bestämd tidsperiod lär spela in, samt vilken temperatur vattnet har. Ju varmare vatten, desto mindre förmåga att lösa gaser.
    Du kan alltså ha en relativt liten vattenyta, bara du samtidigt har tillräcklig omrörning på vattnet.
    Sedan tillkommer ju även syresättning via eventuella växter i akvariet.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Måns
      • June 2002
      • 191

De här tumreglerna är väldigt tveksamma, då en 2 cm fisk är 8 ggr större än en 1 cm fisk. Så om man ska använda dem så är det bara för att få en väldigt grov uppskattning.

Om det ska vara 25 eller 32 kvadratcentimeter per cm fisk har nog ingen större betydelse i en sådan grov tumregel. Så jag skulle rekommendera 25 för det är enklare att räkna med eftersom 100 är delbart i 25 så kan man räkna med 4 cm fisk per kvadratdecimeter.
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

Kommentar

• jubbe063
        • November 2007
        • 343

Nej, jag har inte tänkt experimentera, funderade bara varifrån såna här siffror kommer ifrån från början och vad de baseras ¨på.

En gammal bekant till mig tjatade jämt om att ytarealen är viktigare än volymen, och på biblioteket bläddrade jag i nybörjarboken "Goda råd om dina akvariefiskar" skriven av Gina Sandford på Prisma förlag år 2003 och den boken nämner oxå detta med att man ska befolka akvariet efter ytarealen och inte efter volymen.

Själv har jag aldrig gått på vare sig yta eller volym utan ser mer till hur mycket varje fisk smutsar ner så att säga.'

Kommentar

• jubbe063
          • November 2007
          • 343

Är det ingen som vet vart dessa mått kommer ifrån och vad det baseras på. Borde ju varit nåt ljushuvud som räknat på det, skulle vara kul att veta bakgrund och om detta baserats på någon form av fakta eller är det bara uppskattningar.

Kommentar

Arbetssätt...