Hemoglobinet hos fisk, en fråga..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

Hemoglobinet hos fisk, en fråga..

Sitter och pluggar på om vattenkemin och läste nu att Nitrit förstör hemoglobinethos fisken. Det förstår jag ju iofs.
    Det jag blev fundersam över är ju om blodet nu förstörs, med syrebrist som följd av Nitritet och man åtgärdar problemet med vattenbyten och vattenberedningemedel osv. Producerar fisken då, precis som oss, nya röda blodkroppar(eller vad det nu är som förstörs i blodet)så att den blir helt frisk igen?

Kanske en urbota dum fråga med ett självklart svar, men jag måste ju fråga...

Visste inte vilken kategori denna fråga tillhör heller, det är ju en blandning av sjukdom ochvattenkemi, så jag la den här
  • ize
    • May 2004
    • 612

Jo, precis så är det.

Fisken måste producera nya röda blodkroppar när de gamla förstörts. Har man otur har för många redan förstörts och fisken hinner/orkar/kan inte producera tillräckligt många nya utan dör av den akuta syrebristen (bl a).

Det funkar ungefär som anemi ("blodbrist" pga järnunderskott hor människan). Precis som hos människan kräver fiskhemoglobinet järn för att kunna transportera syre och har de inte tillräckligt med järn lagrat i kroppen kan de helt enkelt inte producera nya..
    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

Amor vincit omnia

Kommentar

• Ramnissan
      • October 2007
      • 514

Ursprungligen postat av ize
      Jo, precis så är det.

Fisken måste producera nya röda blodkroppar när de gamla förstörts. Har man otur har för många redan förstörts och fisken hinner/orkar/kan inte producera tillräckligt många nya utan dör av den akuta syrebristen (bl a).

Det funkar ungefär som anemi ("blodbrist" pga järnunderskott hor människan). Precis som hos människan kräver fiskhemoglobinet järn för att kunna transportera syre och har de inte tillräckligt med järn lagrat i kroppen kan de helt enkelt inte producera nya..
      Tackar för svaret
      Då hade jag tänkt rätt iallafall. Skönt att få det bekräftat

Kommentar

Arbetssätt...