Fiskar som inte borde säljas?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansg
    • February 2002
    • 444

Fiskar som inte borde säljas?

Det finns ju många rykten i svang inom alla hobbyn.
    Tredjehands information om elefantfisk säger följande:
    De transporter av Elefantfisk som når butiker i Europa har en dödlighet på 50 procent, av de som säljes har 70 procent avlidit inom 3 månader och endast 5-10 procent har överlevt 2 år!
    Någon som vet om detta verkligen är sant.
    Det är ju skrämmande då man vet som faktum att Elefantfisken snart är utrotad i de stora östafrikanska sjöarna och detta pga att Engelsmännen en gång i tiden inplanterade Nilaborre i sjöarna för att få ett bättre sportfiske, sedan har inplanteringen fortsatt för att få en bra matfisk.<b></b>

hgl
    hgl
  • Magnus Olsson
    • January 2002
    • 99

Personligen så tycker jag att de e så fula att de inte borde finnas en marknad. Men de ser väl så annorlunda ut så det finns en.

/Magnus
    /Magnus

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Hej hansg,
      Om det du skriver är sant eller inte vet inte jag och ingen annan heller eftersom det definitivt inte finns någon statistik över detta.
      Elefantnosfisken
      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=381
      är definitivt inte någon lätt och lämplig nybörjarfisk och ställer en del krav både på akvariets storlek, inredning, foder och sällskap.
      Uppfyller man bara dessa krav blir den rejält gammal och kan bli ganska tam i akvarium.
      Sköter man den fel blir den däremot kortlivad.
      Jag har visserligen aldrig själv importerat den från Afrika men på den tiden jag hade affär köpte och sålde jag en del och jag har ingen minne av att den var speciellt svår att hålla i affären om de bara gavs rätt förutsättningar.
      Jag skulle nog kunna räkna upp många arter som är betydligt svårare och olämpligare att hålla i akvarium och som därför inte borde hållas i akvarium, ett exempel är den vanliga hajmalen.
      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=351

Att den skulle ha utrotats i de stora östafrikanska sjöarna är något jag inte känner till och heller aldrig har hört talas om. Jag har aldrig ens sett en uppgigt att denna art skulle ha förekommit i vare sig Viktoria-, Malawi- eller Tanganyikasjön var har du läst detta?
      I Malawisjön finns heller ingen nilabborren, i Tanganyikasjön finns nilabborren naturligt (dvs den är inte inplanterad), medan den har ställt till med stora problem i Viktoriasjön där den inplanterats.
      Mer info om detta på
      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=52
      Jag har dock aldrig hört talas om att elefantnosfisken någon gång skulle ha funnits i Viktoria-sjön eller någon annanstans i östra Afrika.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• blaps
        • February 2002
        • 153

Jag antar att ni menar specifikt just Gnathonemus petersii? För mormyrider i övrigt finns det ju i alla fall garanterat i Tanganyikasjön. Mestadels runt flodmynningarna iofs om jag förstått det rätt (någon art har jag för mig att man kan hitta även i klippbiotoper i sjön).

Man kan tex kolla på sidan 79 i denna väldigt fina sammanställning av icke-ciklider från Tanganyikasjön. http://tanganyika.netliberte.org/Les_non-cichlides_du_lac_Tanganyika.PDF

Fridens liljor,
        <b><font color=red>Klas</b></font id=red>

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Helt riktigt påpekande blaps. När jag tänker på elefantnosfisk är det Gnathonemus petersii, eftersom det till 99% är denna art som förekommer i handeln. Jag har någon enstaka gång också sett Campylomormyrus elephas
          http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=373
          men den har nästan helt försvunnit, sannolikt pga att den är något mer svårskött samt mindre attraktivt färgad.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• hansg
            • February 2002
            • 444

Vådan av att ej anv. latinska namn
            De elefantfiskar eller rättare MORMYRIDAE som har importerats till Europa är främst Gnothonemus moori, G. petersi, Marcusentus longianalis (eller som den nu heter Brienomyrus longianalis), M.isidor.
            Och vad jag kunnat se är det Mormyrus kannume som lever i Viktoriasjön
            och som numera är ovanlig där, men jag tror inte att den inporterats som akvariefisk så jag tror att det är därifrån ryktet stammar.
            Läs förövrigt Bo B. Selbrinks intressanta serie Viktoria sjöns ciklider avd. Nilabborens inverkan på Viktoriasjöns fauna där näms bla hotet mot Elefantfisken
            mvh
            hans-göran

hgl
            hgl

Kommentar

• hansg
              • February 2002
              • 444

Mormyrus kannume exporteras faktiskt till Japan,USA och Europa trots allt,så mitt antagande om att den inte var en "akvarie" fisk får ändras.
              mvh
              hans-göran

hgl
              hgl

Kommentar

Arbetssätt...