Överbefolkning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

Överbefolkning

I väntan på att mina lite större kar ska bli klara så har jag panik pressat in:
    6st guldsöm(1st hane 15cm, resten 4-6cm honor)
    13st blåciklider (2st hanar 13cm, resten ungdjur 7cm)
    4st cintrinellum ungdjur(8-12cm)
    3st sajica fullvuxna(2 hanar o 1 hona)
    4st zebra ciklider(ungdjur, 2st hanar 7cm, 2st honor 6cm)
    1st ancistrus mal (10cm)
    1st Guldalgätare (9cm)

Om ni undrar varför det blev överbefolkat så har jag fått tre 720liters pajade av inbrott under natten.

Hur länge kommer dessa att kunna gå i min 90litersbalja?

Kör med överdimensionerat filter am-top 3336 och luftpump.

Har inrett akvariet med massa gömslen(lavastenar, skiffer,blomkrukor)
    Har även 4st stora anubias nania och svärdsplantor.
    3st rötter mot gavlarna.

Då jag inte vet hur länge det tar att ordna glas till dessa 720liters eller det tar för mig att pilla ihop mina akvarium i projekt tråden så skulle det vara bra om någon kunde tala om för mig hur länge jag kan ha det överbefolkat????

Ibland skulle det vara bra att ha extra akvarium till övers eller någon som man kunde hyra akvarium av tillfälligt.
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

Så jäkla kasst att förstöra kar vid inbrott! Så lågt gjort!
    Tyvärr har jag inte svar på din fråga.
    Hoppas att allt går vägen & att det fixar sig fort! Var det fiskar som dog oxå?

Lycka till!

Mvh Eva

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

Du borde nog göra någonting åt det så snart som möjligt. Har du kollat med akvarieaffären om de tillfälligt kan hysa in ett gäng av dina fiskar tills du fått karen fixade?
      Eller ett extrakar på Blocket kanske inte är fel heller.
      Skit när folk inte kan låta saker vara ifred och jag lider med dig.
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• firefox75
        • April 2007
        • 1806

De tog min bärbara dator som jag styrde vattenbyte, matning med.
        Sen så hade de varit på 720litrarna och tagit lysramperna och halogenen samt en del pumpar.
        Troligtvis så tappade de lysramperna ner i akvariet för två av akvarierna hade fått täckglasen bortrivna och front rutan spräckt på sidan av frontrutan.
        Det sista 720liters akvareit låg täckglasen på botten(kör ej med bottensubstrat) och hade slagit sönder botten.

Blev kalabalik när jag kom ut till garaget.
        Eftersom jag bor på ett ställe och hyr garaget av min mor som typ bor 20min bilväg från hemmet och som dessutom är bortrest till Mallis så var det ingen som uppmärksammade att bakdörren var uppbruten.

Kommentar

• Quartex
          • November 2003
          • 539

Sånt gör en så as förbannad!
          Hoppas allt löser sig, men som Ansjo skrev, du bör nog lösa det snarast, jag skulle inte våga dem gå så mer än tops 2-3 dagar.....Ikea har bra billiga baljor, minns ej vad de heter, men en 3-4 st sådana skulle kunna lösa ditt problem snabbt och billigt...Hoppas iaf att det löser sig.
          To boldly go where no fish gone before!

Kommentar

• firefox75
            • April 2007
            • 1806

Grannen har två regnvatten tunnor till övers som jag kan låna...
            Blir nog till att pytsa över en del av fiskarna i dem.

Tur att allt går på försäkringen iallafall.
            Är väldigt glad att nivåvakten för avlopp funkade iallafall...har direkt koppling till komunala vattenavloppet utanför.
            Nästan inget vatten kvar på golvet.

Kommentar

• tummen
              • March 2005
              • 5199

AAAGGGHHHHHHHHH! sådant vill man INTE vara med om!!!!!
              Jag tycker nog också att IKEA är en god idé, annars finns det ju uthyrningsfirmor att höra med om de har beg uthyrningsakvarier du kan få låna/hyra/köpa. Jag tycker nog att du bör göra nå´t åt det IDAG, ju förr desto bättre, det tar ju flera dagar/upp till en vecka att fixa de stora karen, och så länge skulle jag INTE vänta med att få tag i ersättningskar.
              Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• tummen
                • March 2005
                • 5199

Tunnorna är nog en bra tillfällig lösning, byggvaruhusen har ju dessutom stora baljor som egentligen är till för cementblandning, det kanske skulle vara en idé också?
                Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

Nja...nu kör jag med tunnorna tillfälligt.
                  Får koppla in turbon med akvarie byggena.

Synd bara att glasmästarna inte har ett lager med 10mm glas liggande utan måste beställa.
                  Nåväl...materialen för båda trä akvarierna är på hit väg nu...
                  Så jag hoppas att fiskarna inte tar alltför mycket skada av att gå i det lilla akvariet och vattentunnorna mer än ett dygn.

Har väl tur att man har en pappa som hjälper till o bygga(pensionär) båda träakvarierna.

Kommentar

• firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

Nackdelen är att den bärbara datorn jag hade för styrning av delvattenbyte i alla akvarier och matning likaså hade all styrningskod/program vara på hårddisken samt att det seriella gränssnitt jag körde med tog en hel evighet att få iordning.

Datorn drev ju trots allt 12 akvarier.

Kommentar

• Attans
                      • December 2006
                      • 94

F*N vad tråkigt Att fok inte kan hålla sig från sånt som inte är deras...
                      Akvarist under upplärning

Kommentar

• firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

Attans- Speciellt eftersom man själv lagt ner både själ och tid i att programmera och lött ihop kretskortet...samt allt arbete det varit med allt runt omkring...

Kommentar

• MattiasL
                          • September 2006
                          • 1479

Trist med inbrott och meningslös förstörelse. Har man otur kan det dessutom bli enorma vattenskador beroende på hur man bor. Hade en kompis som fick ett stort akvarium kvaddat. Hundratals liter rann ut på golvet och ned till våningen under lägenheten. Som tur var bodde han över cykelgaraget som bara hade betonggolv. Allt vatten rann ner dit.
                          Man borde väl också kunna använda stora plastbackar som tillfällig fiskförvaring när nöden står för dörren?
                          Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• c90368
                            • September 2006
                            • 5973

Hur har det gått efter ditt inbrott? Undrar både över det rent praktiska och vad försäkringsbolaget har sagt.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

Kommentar

• firefox75
                              • April 2007
                              • 1806

Det gick mot förvånan bra.
                              Fick betala halva beloppet av reperationerna själv.
                              Som tur hade jag några nära vänner som faktiskt jobbar med försäkringsfrågor och även så hade jag vänner som jobbade som golv/plattsättare

Slutade med att jag gjorde data jobb åt plattsättare och han renoverade hela golvet.
                              Sen skickade vi en faktura till försäkringsbolaget på restvärdet
                              DVS för mig kostade det inte ett skit.
                              Gällande akvariebyggnationen så har jag utökat och delat upp akvarierna så jag har några ståendes i garaget och några ståendes i pannrummet hos far min
                              Tyvärr så fick vi dock byta till galvaniserad plåt på både porten och sen brandsäker bakdörr till garaget så där gick jag back 23000kr ungefär.

Akvarie byggena gick bra iallafall och dessutom så har jag inhandlat tre 540liters dala/zooline för 800kr styck

Kommentar

Arbetssätt...