Tänkt börja skicka räkor.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

Tänkt börja skicka räkor.

Man lägger dem alltså i en 1½ liters colaflaska typ med lite mossa i ocb sen då?

går till posten och köper ett frankerat kuvärr? kostar det 40kr eller? sen skriver jag adressen på kuvärret och lämnar in det till dem i posten eller??

Lite detaljerad info om detta skulle verkligen uppskattas. Nått annat jag bör ha i åtanke?

Mvh Amaro
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Rekommenderar dig inte att använda posten pga
    1/ Det är inte tillåtet att skicka levande på posten
    2/ Hanteringen är minst sagt tuff så man får nog ha lite tur om räkorna skall komma fram levande
    3/ Går flaskan sönder och andra försändelser förstörs blir du skadeståndsskyldig
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• HazelCR

Det räcker med en ½ liters flaska och Postens mjuka kuvert med stoppning, inklusive frakt duger, sägs det. Men ändå flaggar jag för ett stort frågetecken???????
      Jag har aldrig nyttjat Posten till detta och reglerna som Kjell nämner är en nyhet för mig.
      Senast redigerad av Gäst; 11 September 2007, 16:07.

Kommentar

• Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

Jag har skickat med Bussgods, har gått jättebra.

Men jag har varit väldigt noga med hur jag förpackar dom. Jag brukar klä in en kartong med frigolit. Mot värme/kyla och stötar.

Räkorna har jag i en plastpåse som jag köper i akvarieaffär.
        Mycket luft i och en växtbit för dom att sitta på.

Klistrar på lappar med "Aktas för stötar" "Denna sida upp". Får man på Bussgodsinlämningen.

Posten skulle jag aldrig använda till detta. Dom klarar inte ens alltid växter, har jag hört...
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• HazelCR

Ursprungligen postat av Birgitta W

Men jag har varit väldigt noga med hur jag förpackar dom. Jag brukar klä in en kartong med frigolit. Mot värme/kyla och stötar.

Klistrar på lappar med "Aktas för stötar" "Denna sida upp". Får man på Bussgodsinlämningen.

Posten skulle jag aldrig använda till detta. Dom klarar inte ens alltid växter, har jag hört...
          Även Bussgods krånglar med att skicka levande ibland, dock inte från min ort. Det är knepigt att skicka , så är det bara.

Kommentar

• Katharina
            • December 2006
            • 4045

Ursprungligen postat av Birgitta W
            Vad kostar det att skicka med Bussgods då??? Är det olika beroende på hur långt??

Min 1,5 L sprack, trots kartong, bubbelplast och "akta för stötar" lappar... Posten är ju inte klok!!! Kan man skicka något annat än papper med posten??? en massa svinn har de också...
            Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Jenny054
              • May 2007
              • 920

Jag fick hem en sändning via Posten.
              En ½ flaska som var fylld till 90% och lite mat och något att klättra på.
              Kom fram dagen efter och alla levde. Jag kommer absolut beställa så flera gånger!
              The fish is jumping.....
              Bloggen:
              http://aquastyle.blogspot.com/
              Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ursprungligen postat av Katharina
                Vad kostar det att skicka med Bussgods då??? Är det olika beroende på hur långt??

Min 1,5 L sprack, trots kartong, bubbelplast och "akta för stötar" lappar... Posten är ju inte klok!!! Kan man skicka något annat än papper med posten??? en massa svinn har de också...
                Ja priset på bussgods varierar med avståndet.

Sedan är det ju trots allt som så att posten inte godkänner sådana förpackningar och struntar man i det och chansar så tycker jag inte att det är helt rätt att klaga på posten av den anledningen.
                All deras hantering är maskinell dvs allt läggs i containrar (pallstorlek ca. 2 m höga) som sedan lyfts av en maskin och vänds upp och ner så alla pakten ramlar ner på ett löpande band.
                Detta upprepas säkert några gånger under resan och maskiner kan inte läsa "aktas för stöta lappar" eller "denna sida upp".

Har man däremot betalat extra för "aktas-tjänsten" så kan och skall man kunna ställa krav och detta för oavsett vilket transportsätt man använt.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

Jag har själv fått paket med stålplåt bucklad av posten, så jag skulle nog inte skicka en PET-flaska via posten. Men det är klart, med bra inpackning och med lite tur så inte paketet blir beskjutet eller släppt från flygplan eller vad nu hänt med mitt stålplåts-paket, så kan det ju funka.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ursprungligen postat av Azur
                    Jag har själv fått paket med stålplåt bucklad av posten, så jag skulle nog inte skicka en PET-flaska via posten. Men det är klart, med bra inpackning och med lite tur så inte paketet blir beskjutet eller släppt från flygplan eller vad nu hänt med mitt stålplåts-paket, så kan det ju funka.
                    Inte postfrakt men ändå
                    Fick en gång en extra stor frigolåda via flygfrakt från Asien med jättekoi som jag hade beställt för en djurparks räkning. Hela lådan var platt och hjulspåren efter trucken fanns kvar på lådan. Så breda koi hade jag aldrig sett tidigare
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell

Kommentar

• Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

Ha ha...

Ursprungligen postat av Azur
                      Ja, det var ju det jag sa.. man undrar vad f*n de gör med paketen egentligen.. Tar fram en hammare???

Allvarligt.. Finns det något annat än papper och kläder som man kan skicka på posten numera??? Förr kunde mormor och farmor skicka presenter osv men det skulle aldrig gå nu... Posten kan fara åt skogen... Tycker jag... Jag blir arg!!! Mina stackars räkor... Aldrig mer... Blir buss i såfall..
                      Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Thomas&Anna
                        • January 2006
                        • 1030

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Hela lådan var platt och hjulspåren efter trucken fanns kvar på lådan. Så breda koi hade jag aldrig sett tidigare
                        Är du säker på att det var koi och inte diskus

Thomas
                        Thomas & Anna

www.annaothomas.com

Kommentar

• eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

Jag skulle aldrig komma på tanken att skicka levande djur med post inte ens insekter.
                          Det där om överkörda koien låter ju som om någon "roat" sig nästan.
                          Sen finns "tappa bort risken...." Råkade ut för det när vi skulle få medicin från veterinär som aldrig kom men funkade gång 2 iaf
                          Senast redigerad av eriahl; 11 September 2007, 18:13.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Jenny054
                            • May 2007
                            • 920

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Inte postfrakt men ändå
                            Fick en gång en extra stor frigolåda via flygfrakt från Asien med jättekoi som jag hade beställt för en djurparks räkning. Hela lådan var platt och hjulspåren efter trucken fanns kvar på lådan. Så breda koi hade jag aldrig sett tidigare

Nämen fy fan...

Hoppas idioterna gav dig ersättning iaf..
                            Menar, inte fan skickar man ett platt paket som egentligen ska vara i form av en låda..
                            Då skulle jag hellre dra en lögn om att det försvann nånstans istället..
                            The fish is jumping.....
                            Bloggen:
                            http://aquastyle.blogspot.com/
                            Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

Kommentar

• Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

Ursprungligen postat av eriahl
                              Jag skulle aldrig komma på tanken att skicka levande djur med post inte ens insekter.
                              Det där om överkörda koien låter ju som om någon "roat" sig nästan
                              Nää, man ska bilda sin egen uppfattning och inte lyssna på alla andra som det har gått bra för...
                              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

Arbetssätt...