Har ett nytt akvarium utan bänk till, nu vill ja ha tipps på hur ja kan få till en snygg bänk me typ lekablock eller nån typ av tegel? eller andra förslag, gärna med bilder, akvariumet är på 500l så de vehöver vara stadigt....
tipps på hur ja bygger en snygg akvariebänk?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
500 liter lär påminna om mitt. Jag har tre "fötter" gjorda av lecablock under. Jag gjorde så, att jag först köpte liggunderlag (3 st).
Under varje "fot" finns ett underlag av liggerunderlag, för att spara parketten.
Sedan kommer de två lecablocken, sedan ett lager liggunderlag till för att inte ojämnheter på lecablocken ska ligga mot den träplatta jag har ovanför där.
Träplattan är någon gammal del av en IKEA-möbel.
På träplattan ligger också liggunderlag som ska göra att akvariet står bra.
Sedan står akvariet ovanpå allt, och i akvariets botten ligger också liggunderlag för att förhindra att tunga saker i akvariet orsakar punktbelastning på akvariets botten.
Både lecablocken och liggunderlagen köpte jag på COOP.
Du bör också ha ett vattenpass för att våga in akvariet. Det kan hälla rätt så mycket i ett led, men får inte skeva något. Är inte akvariet i våg, kan du fixa till det genom att lägga kartongbitar i lagret under träplattan.
Och snyggt, tja...jag är nöjd. Och skönheten finns i betraktarens öga.Earth first! We´ll screw up the other planets later!
Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597 -
det låter rätt bra, hur många lecka block skulle behövas till ett sånt stort akvarium? måtten är 140*60*60 funderar på om man kan ha leckablocken liggandes så kan man lägga så att det blir en hylla i mitten för förvaring...
ingen annan som har några bra lösningar??Kommentar
-
nu är jag så lat så jag orkar inte läsa hela vad Jens har skrivt! hehe, men iallafall, jag hade gjort så här skaffa något platta, kanske spånplatta av något slag eller något snyggare kanske.. :P och sen skaffa lekablock som jens sa också sen ställ dom på högkant eller på sidan prova hur själv vill ha det! sen för att inte akvarium ska kasa runder om det är en hal yta, så lägg en friggolit platta under akvarium, jämt då så klart. hoppas du får det att funka.Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :PKommentar
Kommentar