Bästa sättet att fånga fisk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

Bästa sättet att fånga fisk?

Är det någon som har ett tips på hur man kan fånga en mycket snabb sorgmanteltetra i ett akvarium som har ganska mycket växter, utan att dom andra fiskarna stressas ihjäl helt?

Jag har försökt ha håven nere i akvariet en lång tid tills fiskarna börjar komma fram igen, men så fort jag rör håven 1 cm försvinner sorgmanteltetrorna bakom växterna...

Det hela känns ganska kört, suck
    / Ebba
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

Använd två håvar och ta det v-ä-l-d-i-g-t l-u-g-n-t.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

Kommentar

• toccata
      • January 2004
      • 1238

ja det var ett bra förslag.. fast som det nu är så stannar dom långt nere vid botten bakom den bakre "skogen" av växter så fort håven är i akvariet... kan inte riktigt se att dom skulle lämna den platsen, hur lugn jag än är med håvarna. men jag har just nu bara en större håv, får införskaffa en till då.
      / Ebba

Kommentar

• drd
        • March 2004
        • 5586

Det enklaste/bästa sättet är nog att ta ur all nredning och använda 2 håvar som daniel skrev och sedan inreda om karet igen

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• toccata
          • January 2004
          • 1238

Jisses, det låter ju väldigt jobbigt. Alla mina växter har rotat sig och vissa har rötter som når över halva akvariet.. Dessutom så skulle all näring/nedbruten "skit" i bottenmaterialet grumlas upp i vattnet och påverka vattenkvalitén....så nej tack, jag tror jag står över

Sorgmanteltetran har (som jag skrev i ett annat inlägg nån gång i "sjukdomar") svarta "bölder" på sig, som dock inte är svamp och inte sprider sig till de andra fiskarna. Kan vara pga inavel eller allmänt dålig avel. Skulle tro att det är något cancerliknande, om fiskar kan få sånt. Den äter och är väldigt pigg men den ser verkligen inte kul ut och jag vill inte riskera något OM det nu skulle smitta på något sätt, så jag vill avliva den.

Men som sagt.... verkar som om den får leva ett tag till...
          / Ebba

Kommentar

• Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

Ett tips till: Försök fånga den mitt i natten. När ljuset tänds brukar det ta ett tag innan fiskarna vaknar.
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

Kommentar

• toccata
              • January 2004
              • 1238

Går det inte att fånga den när det är mörkt istället? Då hinner den ju inte ens vakna. Problemet är att just sorgmanteltetrorna inte verkar sova lika "djupt" som dom andra fiskarna - dom vaknar så fort man går förbi akvariet eller slamrar lite med lampan eller glaset... Men jag skulle ju kunna låta täckglaset vara öppet från kvällen och framåt så det bara är att håva upp sedan. hmmm...

Tack för tips!
              / Ebba

Kommentar

• PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

Fiska upp dom andra fiskarna och släpp i en fisk nog stor att äta upp den
                Jag märkte när jag hade sorgmanteltetror att dom blir trötta väldigt snabbt när man har jagat runt dem ett tag. Men det är väl stressen... Men iaf då går den att få tag på och om du ska ha kvar den så kan jag lugna med att den repar sen på nån timme, liksom dom övriga invånarna i karet...
                / Marcus

Kommentar

• toccata
                  • January 2004
                  • 1238

Men det verkar så hemskt att stressa fiskarna så mycket att dom till slut står helt stilla av stress. Särskilt pansarmalarna har jag märkt påverkas när jag jagar andra fiskar i akvariet. Ska testa med fånga-på-natten-metoden först så får vi se sen...
                  / Ebba

Kommentar

• Richard.R
                    • December 2006
                    • 1872

annars blir det att sätta i ett litet nät
                    396L SA biotop
                    128L SA biotop
                    54L SA biotop
                    54L SA biotop

Kommentar

• toccata
                      • January 2004
                      • 1238

Skulle känna mig som en yrkesfiskare....

Jag tänker till att börja med låta håven ligga i akvariet nu tills dom vant sig. Tyvärr verkar sorgmanteltetran med utslag vara slugare och mer beräknande än dom andra. Den gömmer sig fortast och kommer sist fram....
                      / Ebba

Kommentar

• ubjs
                        • April 2007
                        • 192

En teknik som jag tycker funkar för det mesta är att använda två håvar en liten för att fösa fisken med och en större för att fånga den med.
                        Ofta kan man stänga in fisken i ett av akvarietshörn och sedan lite lätt knacka på rutan och fisken far direkt in i håven.

En variant som jag lyckats med är att lägga en maltablett i håven och sedan vänta till rätt fisk har hittat käket. Kräver mycket tålamod.

Mvh UB

Kommentar

• fredd
                          • February 2007
                          • 3360

man kan ju bygga en fälla av en pet flaska. Tror det finns en artikel om det här eller på Zoonen. Kanske är värt att testa det?
                          www.frfoto.tk

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

att fånga fisk på NATTEN avråder jag verkligen från för det skrämmer fisken nåt oerhört!!! Nä man ska det lugnt men har man redan skrämt upp dem så är det lika bra att vänta till nästa dag och försöka igen.... Det är lättare om man har en ganska stor håv och djup, är den djup så kan du liksom ha fisken fångad i håven men den känner sig inte fångad... rör håven lugnt och försiktigt runt i akvariet och inrikta dig inte på nån särskild fisk för det känner den då av och håller sig då undan, ha tålamod och när fisken du är ute efter dyker upp så håvar du lugnt in den INGA ryckiga snabba rörelser för då reagerar den på fara och fisken har bra mycket snabbare reflexer än dig så du är chanslös Det kan vara bra att träna lite på att fånga och släppa fisken så både du och fisken blir vana och gör man det mera som en lek så stressar det inte fisken alls!
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Piscator
                              • August 2006
                              • 735

Ursprungligen postat av wicked1
                              man kan ju bygga en fälla av en pet flaska. Tror det finns en artikel om det här eller på Zoonen. Kanske är värt att testa det?
                              Jag har försökt att fånga just sorgmanteltetror med en "ryssja" av petflaskor. Fångade nästan alla fiskar som var små nog att komma in utom de jag ville fånga - sorgmantlar och sebrafiskar. Ville flytta småfiskarna till ett annat akvarium och mest svårfångade var sorgmantlarna. En och en halv månad senare sprack bottnen på det lilla akvariet, så nu är alla tillbaka i det stora igen. Så där är nu en något överbefolkad fisksoppa, suck..
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

Kommentar

Arbetssätt...