Det är ju en hel del folk som sysslar med sötvattens rockor (ink jag själv)...
Är det någon som har blivigt stucken ???
Hur kändes det?
Åkte ni till läkare?
Där står en del om det.
Och jag har sett bilder på infektioner/död vävnad runt området där folk blivit stungna. Det låter inte kul och jag hoppas att slippa bli stungen. Däremot kan det göra förb****t ont att bli biten av en rocka har jag hört av folk med erfarenhet.
En kille på vår Brasilienresa klev på en stingrocka. Han blev rätt blek, rätt blodig och höll på att svimma. Läkare fanns inte, men mycket varmt vatten stoppade spridningen av giftet. Såret fick behandlas i mer än en månad, men den smutsiga miljön i och runt floden gjorde det nog värre.
Jag känner en som blivit stucken av en stingrocka och det var uppenbarligen ingen kul upplevelse utan det gjorde fruktansvärt ont. Han blev inlagd för några dagar på sjukhus.
Det står ju en hel del info hur man skall bete sig i tenkares tråd. Det viktigaste är det där med varmt vatten som Robin nämner - man skall ha så varmt som det går att stå ut med.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Jag använde en lång pincett när mina var små, gjorde det väl en och annan gång för hand också men det slutade jag med.
Numera simmar dom upp och hämtar maten ur fingrarna på mig och simmar ner och äter upp den.
Har även läst att giftet sitter kvar i taggarna dom ömsar ett bra tag efter, så det kan vara all idé att vara försiktig när man rotar i akvariet. Tydligen kan det påverka bara man rör vid taggen men inte så smärtsamt, ska se om jag hittar länken till var jag läste det samt leta igenom mina böcker här hemma.
har också läst att handen "domnar" om man tar upp en ömsad tagg med handen... och med tanke på hur deras käke ser ut så vill jag verkligen inte sticka in ett finger i munnen på dem...
over and out /Petter
Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl
menar du krokodilkillen som blev stucken i halsen?
Ursprungligen postat av macke_fisk
Steve irwin blev stucken rätt in i hjärtat
Men ja, Krokodil killen. Han dog för övrigt inte av giftet, utan av punkterat hjärta. Hade han inte dragit ut/bort taggen hade han kunnat överleva, var det någon läkare som sa till tidningarna. Trist med reflexer, jag hade definitivt reagerat likadant. (Nä, det hade jag inte, men så hade jag inte simmat där i heller.)
Steve Irvin dog av en grå stingrocka. Altså en saltvattensart, inte sötvattensstingrocka. Det är en mycket fredlig art som sällan anfaller/skadar. Det är deffinitivt att se som oerhört oturligt och ovanligt att man dör av detta djur. Rätt småkomiskt med tanke på vilka andra djur denna steve lekte med. Lite som att köra stockcar varje dag för att sedan dö i en singelcykelolycka på väg hem från jobbet.
MVH
Magnus
har också läst att handen "domnar" om man tar upp en ömsad tagg med handen...
Stämmer inte alls ...... men taggarna är vassa så man få vara försiktigt så man inte sticker sig på de , inte bra och ta i taggarna om man har öppna sår på fingrarna .
Steve Irvin dog av en grå stingrocka. Altså en saltvattensart, inte sötvattensstingrocka. Det är en mycket fredlig art som sällan anfaller/skadar. Det är deffinitivt att se som oerhört oturligt och ovanligt att man dör av detta djur. Rätt småkomiskt med tanke på vilka andra djur denna steve lekte med. Lite som att köra stockcar varje dag för att sedan dö i en singelcykelolycka på väg hem från jobbet.
MVH
Magnus
Tja det var ju en faktiskt en jättebra jämförelse
Ursprungligen postat av ray
Stämmer inte alls ...... men taggarna är vassa så man få vara försiktigt så man inte sticker sig på de , inte bra och ta i taggarna om man har öppna sår på fingrarna .
Rent vetenskapligt så hittade jag en tagg i akvariet idag och var bara tvungen att testa myten( mythbusters nästa?).
Tog taggen mellan pekfinger och tumme, och inget hände. Men där finns en del vassa taggar på den. Så myth busted.
Kommentar