Dålig lukt -vad göra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jekman
    • October 2002
    • 54

Dålig lukt -vad göra?

Med risk att jag lägger in frågan på fel forum, men men...

Jag kan känna ibland när jag kommit hem att det finns en viss lukt i rummet där jag har mina kar. Detta försvinner sedan, men jag misstänker på att det är jag som vänjer mig.

Samma lukt kan jag känna när jag går till en akvarieaffär. Därför drar jag slutsatsen att det är akvarierna som luktar.

Jag har mycket länge försökt att spåra lukten, men utan att lyckas. Vattnet luktar ytterst lite, när man stoppat ned händerna så luktar inte dessa. Rampen eller täckglasen luktar inte heller.

Eftersom lukten dras lite åt fisk/flingfoder-hållet så misstänkte jag att det kanske låg något foder som möglat någonstans, men jag är rätt så noga (tycker jag själv) när det gäller rengöring av täckglasen och annat vid spill.

Har ni några tips eller råd? Inte för att det är något akut, men jag tycker att det är lite tråkigt.

mvh
    Jonas
    mvh
    Jonas
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

Hej!
    Om det är så att lukten kommer från vattnet, finns det bara en sak att göra, rengöra filtret och byta vatten, ca 40-50%.
    /Lukas

Kommentar

• Ulla
      • April 2002
      • 1163

Lukten i akvarieaffärer tycker jag liknar lukten av alger. Lite mögelaktigt, så där...

Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

Kommentar

• olof
        • July 2002
        • 445

Hej!

Alger ger av någon anledning ifrån sig lukt. Lite som mögellukt fast inte riktigt så obehagligt. Lukter förstärks om luftfuktigheten ökar. Det är alltså svårundvikligt med en viss lukt om man har många akvarier i ett rum. För att undvika lukt:
        -Ha täckglas
        -Byt vatten oftare
        -Förbättra ventilationen i rummet/vädra
        -Justera temperaturen i akvariet om det går så att den ligger i lägre intervallet för vad fiskarna trivs med och inte i den högre
        Sen kan det ju oxå vara så att det är någonting rumt akvarierna som luktar, eller rent av huset som börjat mögla pga för hög luftfuktighet.

Mvh

olof

Kommentar

• Peter G
          • January 2002
          • 339

Det är ganska naturligt att det luktar lite .....

Ditt akvarium ska inte inte innehålla badvatten med doft av Nivea.

Har du täckglas ?

"Håll rutan ren"
          /Peter
          http://akvarium.mirrorz.com
          http://akvarium.mirrorz.com

Kommentar

• jekman
            • October 2002
            • 54

Hej och tack för svar.

Jag tror inte jag bryr mig om det, alternativt att jag inte stänger dörren till rummet när jag går där ifrån på morgonen. Det är som skarpast (så farligt är det inte) när jag kommer hem på eftermiddagen efter att varit borta från rummet en hel dag som ej fått vädrats.
            Jag testade igår att ha fönstret öppet lite när jag gick och det hjälpt. Rummet har dålig ventilation och är litet. Det kan nog förstärka "effekten" något.

tack igen för svaren.

mvh
            Jonas
            mvh
            Jonas

Kommentar

Arbetssätt...