Växtätare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snowflingsan
    • September 2006
    • 132

Växtätare?

Har ett bra tag haft problem med att få mina växter att se prunkade och vackra ut, mycket beroende på att jag har en glupsk fisk i akvariet som gnager av alla nya skott på mina växter. Dock vet jag inte vilken fisk, så jag undrar nu om något kan hjälpa mig att lista ut det? I akvariet finns det:
    • guldbarber
    • guppy
    • kardinalfiskar
    • kilfläcksrasbora
    • pansarmalar
    • pleco
    • siamesisk algätare
    • praktbotia
    Vilken av dessa fiskar är den mest troliga boven, och hur undviker man att de äter upp växterna i fortsättningen?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

de enda fiskar jag kan tänka mig av dom som äter upp dina växter är plecon och praktbotian....jag har själv haft problem med att praktbotia ätit upp mina växter men jag har aldrig haft problem med min pleco ätit på växterna men den äter på växter för att där inte finns tillräckligt med alger i akvariet

men vänta på någon annas svar också för jag är ingen expert på detta

MVh Macke_fisk
    MVH macke_fisk

Kommentar

• Björken
      • November 2005
      • 1174

Jag skulle gissa på simesen. Vilken eller vilka växter är det som stryker med? Jag har sett min siames sätta i sig tre vallisnerior på väldigt kort tid.

Vad du kan göra är väl att testa byta ut de växter som stryker med mot andra som fisken kanske inte rör. Min har hittills inte ätit något annat än vallisneria.

Kommentar

• Snowflingsan
        • September 2006
        • 132

De flesta växter ryker, även de som inte borde...
        Just nu är svärdsplantan poppis, men även en lökväxt (minns inte vad den heter), javaormbunke och anubias (som jag trott var tålig) stryker med.

Vill helst kunna ha växter i akvariet, vet ni inga tips på hur man kan få dem att sluta gnaga på växterna, t.ex. mata på något annorlunda sätt och i så fall hur?

Kommentar

• Metalmaid
          • September 2006
          • 815

Mycket troligt att det är nån av de tre sistnämnda fiskarna som är boven.

Du kan prova att mata med grönsaker typ skalade gröna ärtor, salladsblad, brysselkål. Förhoppningsvis väljer dom då grönsakerna istället för växterna.
          Hare bäst...och simma lugnt
          Besök gärna nått av mina nystartade forum:
          http://mariahalsoforum.forum24.se/
          http://www.helpdesken.forum24.se/

Kommentar

• Björken
            • November 2005
            • 1174

Om du iakttagit fiskarna dagtid och aldrig sett det ske så är det väl troligare att det är någon nattaktiv fisk, eller? Kanske plecon? Ger du den algtabletter?

Kommentar

• Erik...
              • May 2006
              • 1459

Även en del barber kan ibland vara svåra på växter om de inte får tillräckligt med grönt i kosten, eller inte tillräckligt med mat. Oftast när det inte gäller utpräglade växtätare, alltså värre än de fiskar du har, så brukar växterna inte må helt perfekt innan och problemen brukar försvinna om man matar med lite mer grönt och ger växterna lite bättre förutsättningar.

Kommentar

Arbetssätt...