Sälja fisk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lojs
    • September 2006
    • 11

Sälja fisk?

Ni som inte har större uppfödning, utan kanske bara någon kull då och då, vart säljer ni era yngel när de vuxit upp? Är det lätt att få sålt dem till zooaffärer? Hur mycket får man för dem? Om man då tänker sig ganska lättodlade arter som ungfödare, kampfiskar, vissa corydoras osv.

Jag skulle tycka det var spännande att försöka dra upp lite fisk, men är livrädd för att till sist stå med kar fulla med fisk och ingenstans att bli av med dem.
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

Ursprungligen postat av Lojs
    Ni som inte har större uppfödning, utan kanske bara någon kull då och då, vart säljer ni era yngel när de vuxit upp? Är det lätt att få sålt dem till zooaffärer? Hur mycket får man för dem? Om man då tänker sig ganska lättodlade arter som ungfödare, kampfiskar, vissa corydoras osv.

Jag skulle tycka det var spännande att försöka dra upp lite fisk, men är livrädd för att till sist stå med kar fulla med fisk och ingenstans att bli av med dem.
    Corydoras är lättsålda, allra helst de lite ovanligare och färggrannare arterna. Ungfödare och kampfiskar? Nja, jag skulle inte starta någon större odling...
    Om man bor i civiliserade trakter - det vill säga där det finns akvarieföreningar - kan man sälja sina fiskar på auktion. Som den i Spånga AF i morgon.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

Kommentar

• Tossan
      • May 2006
      • 138

Jag har sålt mkt kampisar. Har haft en kull, fast då överlevde 140st. Jag hade turen att hitta 2 zooaffärer tagit emot, men det är sällan det händer. Kan även tillägga att jag (och mest min mamma faktist...) har lagt ner sjukt mkt jobb på dem, vattenbyte varje dag, artemiakläckning den första tiden, matning varannan till vartredje timme (bra vatten + bra mat är anledningen till att så många överlevde). Jag har knappast gått plus på odlingen, men det har varit en riktigt rolig (engångs?) grej!
      Lycka till. Du får gärna fråga frågor om min odling el. annat
      Spana in min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=512836

Kommentar

• Lojs
        • September 2006
        • 11

Jag hade inte tänkt starta någon större odling för att tjäna pengar (Är visserligen lite anti mot att ge bort djur då jag inte tycker det är så shysst mot dem som föder upp seriöst), tänkte bara det kunde vara kul att prova att dra upp lite fisk då jag är väldigt intresserad av avel på andra djurslag.

Men då kanske det är dumt att försöka, om man nu ändå inte får sålt dem?

Kommentar

• Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

Om du inte väljer alltför svårsålda arter (undvik t ex de flesta lättodlade cichlider) så blir du nog av med dem. Men räkna inte med att det skall löna sig - eller ens gå ihop.

På auktioner i akvarieföreningar verkar snygga guppy alltid gå att sälja. Riktigt exklusiva fiskar kan däremot vara knepigt ibland.

Kommentar

• MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

Jag sålde en del förr, men sällan numer.. ungfödare är konstigt nog svårt att lämna i vissa affärer... vore ju mkt bättre de fick svenskodlat som är så mkt mindre känsligt.
            Som ngn annan sa.. malar av alla sorter tar de dock gärna emot..

auktionerna säljs mkt ungfödare på... vad hade du tänkt att odla ?

Numer då jag har överskott så skänker jag bort fiskar, valt den lösningen då jag tycker det är enklare och gärna delar med mig. Men en gång vart jag stående med 900 Corydoras o då får man ju söka sig till affärer för att bli av med dem.

Men bara häromveckan bad en akvarieaffär mig att försöka odla en fisk då de gärna ville få tillbaka svenskodlat.. så har man bra kontakt med en affär o kan tänka sig att odla lite vad som , kan man ju fråga dem.. Jag är sugen på odla fisk, vad kan jag lämna här ?

Men man får bäst från butiken om man byter mot varor... och inte tar kontanter som betalning, men finns ju alltid ngt som man behöver.

Hälsn Robban

Kommentar

• Lojs
              • September 2006
              • 11

Tack för svaren! De arter jag är mest inne på just nu är vanlig ancistrus, Corydoras paleatus (mina favoritfiskar =) och kampfiskar. Lutar åt att prova på kampfiskar först. Jag har för övrigt ett helt gäng med platys och de blir ju fler om man säger så... Men det verkar inte bli fler av dem än vad jag har plats att behålla för tillfället.

Mitt problem är mycket att jag just har flyttat och jag har inte hittat några zooaffärer jag trivs med i närheten än så länge, där jag bodde förr så hade jag god kontakt med ett par affärer där jag säkert kunnat bli av med fisk.

Men men, jag kanske ska prova att odla och ta det därifrån, jag lär väl inte lyckas med några jättekullar från början ändå. *ler*

Kommentar

• Tenkare
                • May 2005
                • 2519

Ursprungligen postat av MaxRobban
                Numer då jag har överskott så skänker jag bort fiskar, valt den lösningen då jag tycker det är enklare och gärna delar med mig. Men en gång vart jag stående med 900 Corydoras o då får man ju söka sig till affärer för att bli av med dem.
                900 stycken? Stort akvarie då eller?

Som du säger det är bättre att byta till sig grejer än pengar, lönar sig mera lättare att förhandla.
                Neca eos omnes, deus suos agnoscet

Min zon Min Tenkare

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

Ju mer "dussinfisk" desto lättsåldare. Levandefödare, fjärilsciklid, ancistrus... sånt går lätt att sälja, och kan ge lite pengar. Sällsynt fisk, fisk som saknar svenskt namn, eller blir stor, eller är aggressiv... fuggedaboutit. Ge bort eller sälj löjligt billigt på auktion.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...