Vildfångat vs oldat

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spazm
    • August 2006
    • 315

Vildfångat vs oldat

Nu när jag har tittat runt lite bland butiker och lagerlistor på nätet har jag upptäckt att många lagerför och säljer både vildfångade och odlade fiskar. Mångar gånger kan man även se att samma butik har både vf och odlade av samma art, med olika pris.

Vad är bäst att köpa? Är odlade mer "anpassade" till akvarie boende? Är vildfångade mer starka? Eller det är bara så att det är mer prestige att ha vildfångad fisk?

Förstår att det måste vara vildfångat ibland eftersom visa arter tydligen är väldigt svåra att odla i akvarie.

Dum fråga kanske.. Men "jag är ny här!"

Jens E

OBS: Jag har uppmärksammat att rubriken är felstavad, och tycker det är enormt pinsamt!
    Senast redigerad av spazm; 12 September 2006, 06:59.
    Ad nocendum potenses sumus
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Det finns inget enkelt svar eftersom svaret beror lite på vilken art det handlar om.
    Jag skulle t.ex. vilja påstå att längden på transporten och sättet fisken har packats på är viktigare för kvalitén än om den är VF eller odlad.
    En annan viktig sak är hur länge den hållits i karantän efter transporten och om den fått tid att äta upp sig innan den säljs igen.
    Dessa faktorer är oftast viktigare än om de är VF eller odlade.

Eller det är bara så att det är mer prestige att ha vildfångad fisk?
    För en del är det säkert som så att det är en del prestige i att hålla VF än odlat - men kanppast för gemene man.

En annan aspekt är ju också miljöaspekten - dvs köp av VF fisk ger ju pengar tillbaka till människor i fattiga länder och gör även att fiskarnas urspungsmiljöer får ett ökat värde vilket t.ex. minskar risken för avverkning av regnskogar. Så köp av VF är oftast miljövänligare än köp av odlat (speciellt om den odlade fisken har transporterats långt).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• spazm
      • August 2006
      • 315

Men kan inte export av VF fisk laka ur det naturliga beståndet i de länder dom fiskas? Vad man kan läsa exporteras det så ENORMA mängder fisk ifrån visa länder att det borde finnas risk för det?

Kommentar

• solbacka
        • January 2004
        • 3952

De som fångar fisken får nog inte så mycket pengar...jag måste nog säga att det går prestige att hålla viltfångad t.ex. diskus. En del tycker viltfångad är finare för de har ju sina naturliga färger kvar, här pratar jag också diskus som finns i alla tänkbara färger.
        Jag tycker personligen lite synd om vildfångad fisk som placeras i akvarie! Fast man får ju hoppas att de inte kommer ihåg något (hitta nemo komplex)
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Men kan inte export av VF fisk laka ur det naturliga beståndet i de länder dom fiskas? Vad man kan läsa exporteras det så ENORMA mängder fisk ifrån visa länder att det borde finnas risk för det?
          Risken finns naturligtvis alltid men det har ännu inte kunnat bevisas att en enda fiskart i naturen har utrotats pga detta.
          Det är ju också som så att t.ex. FNs miljöorganisationer jobbar med att öka vildfångsten för akvariefisk.
          Läs bland annat denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...160&Itemid=206

De som fångar fisken får nog inte så mycket pengar.
          Nej men den lilla slanten i ett fattigt u-land kan vara skillnaden mellan liv och död för de människor som bor där.
          Köper du odlat får de inte ett öre - tror du att de tycker det är bättre?

Jag tycker personligen lite synd om vildfångad fisk som placeras i akvarie!
          Alla fiskar i fångenskap ställer krav på sin miljö - dvs att man skall sköta akvariet så där finns knappast någon skillnad mellan odlat och vildfångat.
          Man måste ju också ha i åtanke att en akvariefisk har en genomsnittliogt betydligt längre livslängd än en som lever i naturen - t.ex. pga frånvaron av predatorer i akvarium.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• spazm
            • August 2006
            • 315

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Risken finns naturligtvis alltid men det har ännu inte kunnat bevisas att en enda fiskart i naturen har utrotats pga detta.
            Det är ju också som så att t.ex. FNs miljöorganisationer jobbar med att öka vildfångsten för akvariefisk.
            Läs bland annat denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...160&Itemid=206
            Ah, tackar! Helt missat den artiklen! Bra läsning, och eftersom det egentligen inte verkar vara någon skillnad på "fisken" i sig mellan VF och oldat så kanske man skall sattsa på att handla VF i fortsättningen som ett litet bidrag till U-länder runt om i världen!

Bra argument till frugan när man skall handla nya fiskar också! "Det är för välgörande ändamål"

Kommentar

• Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

Det finns en tredje kategori: svenskodlat. Oftast är det amatörer som har odlat fisken. Den är ofta, men inte alltid, i bra skick. Den har inte utsatts för lika mycket stress som importfisken. Om den är odlad lokalt är den troligen också van vid det kommunala vattnet.

Men som Kjell sa inledningsvis: vilket som är bäst beror mycket på vilken art det är och övriga omständigheter.

Din fråga är bra och viktig. Framången med och överlevnaden av en fisk beror mycket på kvaliteten när man skaffar den. Det är kanske här man får dom hårdaste smällarna som nybörjare. Om man inte har lite tur.

Kommentar

• Svein A. Fosså
                • January 2002
                • 77

Ursprungligen postat av spazm
                Akvariefiskfangsten i seg selv kan forårsake lokale problemer, f.eks. i form av overbeskatning av spesifikke arter, men det største problemet er vidt utbredte miljøødeleggende aktiviteter som utrydding av regnskog, oppdemming av vassdrag (for kraftproduksjon), gullutvinning (med påfølgende kvikksølvforgiftninger), urbanisering som fører til økt forurensing og annen belastning av naturen, osv. osv.

Faktisk er det mange studier som bekrefter at nettopp akvariefiskhandelen er en viktig positiv faktor i naturvernet i regnskogsområder. Mennesker har lettere for å bry seg om, og verne, det som har økonomisk betydning for dem. Spesielt gjelder dette for fattige mennesker i den tredje verden. Hvorfor skulle de verne om naturen bare for at "gringos" (som har ødelagt det meste av den ville naturen i sine egne hjemland) sier at det bør de gjøre?!

Dersom de derimot får sitt levebrød fra å fange småfisker (som ellers ikke har noen verdi for dem), skjønner de imidlertid at disse småfiskene er en ressurs som de må ta vare på. Bare i Peru er det anslått at mer enn 150.000 mennesker lever av å fange akvariefisker for eksport! De fleste av disse er fattige og har få eller ingen alternativer (bortsett fra kanskje å hogge tømmer i regnskogen).

FAO (Food and Agricultural Organization of the United Nations) fører statistikk på verdenshandelen med akvariefisk. Selv om tallene ikke er perfekte, bl.a. fordi ulike land har ulike måter å rapportere på, gir den et noenlunde riktig bilde for de fleste eksportland fra 1976 frem til i dag (dvs. til og med 2004 pr. dags dato).

For 2004 var samlet eksport fra Peru, Colombia og Brasil (som er de tre store eksportørlandene i Amazonas-regionen) 911 tonn. Dette fordelte seg med 603 tonn fra Peru, 213 tonn fra Colombia og 95 tonn fra Brasil.

I årene fra 1976 til 2004 har årlig eksport (fra de tre landene tilsammen) variert fra 333 tonn i det dårligste året (1983) til 1612 tonn i det beste året (1991). Totalen for alle de 29 årene er 24.101 tonn, som gir et gjennomsnitt pr år på 831 tonn.

Høres det mye ut?

For det første er det grunn til å tro at en stor del av disse tallene baserer seg på totalvekten av sendingene, dvs. fisk OG vann, men det vet vi ikke sikkert på grunn av unøyaktigheten i FAOs tallmateriale. Den reelle vekten av fisk i sendingen kan være mindre enn 5 %. Dessuten vil jeg minne om at dette dreier seg om flere hundre arter og fangst over et område på størrelse med de viktigste fiskeriområdene i hele Nord-Atlanteren.

24 tusen tonn (trolig inklusive vann) på 29 år. Norsk fangst (alene) av den ene fiskearten torsk (Gadus morhua) i Barentshavet var i 1976 på 52 tusen tonn. Verdensfangsten av atlantisk torsk var i 1979 på mer enn 2 millioner tonn! Disse tallene ifølge Pethon (1985): Aschehougs store fiskebok.

Dersom noen vil protestere og si at man ikke kan sammenligne små ferskvannsfisk med store saltvannsfisker, så kan vi kanskje heller sammenligne med østeuropeisk/asiatisk fangst av den lille ferskvannsfisken mort (Rutilus rutilus), som vanligvis ikke blir mer enn 10-20 cm lang. Ifølge samme kilde (Pethon) er årsfangsten av denne i Eurasia i størrelsesorden 10.000 til 15.000 tonn. Av en eurasisk ferskvannsfisk fanges det altså omtrent like mye pr år som det gjøres av noen hundre søramerikanske akvariefisker i løpet av 15 år! Det gir jo noen perspektiver...

Dersom vi forutsetter at de 24 tusen tonn med akvariefisk på 29 år er inklusive vann, blir reell fiskevekt mindre enn 1000 tonn. I så fall fanger man like mye mort på ett år som akvariefisk på ca. 300 år! Men her er det veldig mange usikkerhetsfaktorer i statistikken, så realitetene ligger nok et sted midt i mellom de to alternativene.

mvh
                Svein A. Fosså

Kommentar

• Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8083

OJ! Vilken fantastisk sammanställning, Tack Svein.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Ursprungligen postat av solbacka
                    Fast man får ju hoppas att de inte kommer ihåg något (hitta nemo komplex)
                    Believe me. They do! Det där med 3-sekunders minnet är inget annat än en myt har forskare kunnat konstatera. Fast frihet som vi definerar det är ett mänskligt koncept. Jag tror att det viktigaste för fiskarna är att de får leva i en miljö där de trivs och där de kan röra sig (allstå inte alltför små akvarier).

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Det finns en tredje kategori: svenskodlat. Oftast är det amatörer som har odlat fisken. Den är ofta, men inte alltid, i bra skick. Den har inte utsatts för lika mycket stress som importfisken. Om den är odlad lokalt är den troligen också van vid det kommunala vattnet.
                    Finns det svenskuppfödda fiskar brukar jag välja dem. Detta för att som Erik påpekar så betyder lokaluppfödning att fiskarna inte alls utsätts för lika mycket stress. Kortrare transporter är även det bra för miljön.

Samtidigt går det inte heller att bortse från de aspekterna som Kjell tar upp. Alltså hur fångst av fiskar för export påverkar miljön och människorna i ursprungsländerna.
                    Senast redigerad av batski; 12 September 2006, 12:05.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

tur att jag köpte både svenskfödda diskus och scalare Fast svenskfödd diskus/scalare är ju också en odlad variant så går de inte under odlade då?
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

De behöver inte vara framavlade varianter bara för att de är uppfödda, utan kan vara vildformen fast födda hos uppfödaren.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8083

Givetvis är svenskuppfödda fiskar odlade oavsett om det är viltform eller avelsform.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

Kommentar

• Maria - Sjöjungfru
                            • January 2004
                            • 4236

Ursprungligen postat av Tropfrog
                            Givetvis är svenskuppfödda fiskar odlade oavsett om det är viltform eller avelsform.
                            MVH
                            Magnus
                            och oavsett hur "vilda" dom är när man skall försöka håva upp dom ur akvariet dom é födda i (kunde inte låta bli )
                            Maria - Sjöjungfru

Kommentar

Arbetssätt...