Papegojorna har lagt rom!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    • June 2006
    • 69

Papegojorna har lagt rom!

Här är jag och mina papegojfiskar igen. Efter en flytt till större akvarium har de nu fått för sig att det inte räcker med de tre i karet, utan att det nog vore en festlig idé med sisådär X hundra till. Det är onekligen jättecharmigt att se dem vakta på sin "avkomma", men jag hoppas verkligen att den inte kommer till kläckning (det blir lite knepigt att härbärgera X hundra papegojfiskar, och att skänka bort ev småttingar känns inte heller frestande).

Tidigare djupdykningar på det fantastiska nätet har gett vid handen att papegojor inte ofta har någon framgång med sitt yngelalstrande. Helt OK för min del, törs jag tro på det?
    Nu undrar jag vad som händer om den INTE kläcks. Rommen möglar väl till slut? Ska man plocka bort den, och i så fall när (för att irritera föräldrarna så lite som möjligt)? Gojorna går med några tigerbarber. Kan dessa få för sig att mumsa i sig rommen (om de kommer åt för de ivrigt vakande föräldrarna vill säga)?

Om någon har erfarenheter av detta och kan leverera svar på mina frågor så skulle jag vara tacksam!

Vänliga hälsningar, Anemon.
  • johannesnk
    • January 2006
    • 182

Ursprungligen postat av Anemon
    Här är jag och mina papegojfiskar igen. Efter en flytt till större akvarium har de nu fått för sig att det inte räcker med de tre i karet, utan att det nog vore en festlig idé med sisådär X hundra till. Det är onekligen jättecharmigt att se dem vakta på sin "avkomma", men jag hoppas verkligen att den inte kommer till kläckning (det blir lite knepigt att härbärgera X hundra papegojfiskar, och att skänka bort ev småttingar känns inte heller frestande).

Tidigare djupdykningar på det fantastiska nätet har gett vid handen att papegojor inte ofta har någon framgång med sitt yngelalstrande. Helt OK för min del, törs jag tro på det?
    Nu undrar jag vad som händer om den INTE kläcks. Rommen möglar väl till slut? Ska man plocka bort den, och i så fall när (för att irritera föräldrarna så lite som möjligt)? Gojorna går med några tigerbarber. Kan dessa få för sig att mumsa i sig rommen (om de kommer åt för de ivrigt vakande föräldrarna vill säga)?

Om någon har erfarenheter av detta och kan leverera svar på mina frågor så skulle jag vara tacksam!

Vänliga hälsningar, Anemon.

de lär äta upp de efter några dagar, Våra leker 2-3 gg i månaden och då äts äggen upp

Kommentar

• Erik...
      • May 2006
      • 1459

Grattis till det större akvariet! Grattis till leken. Om det är den klassiska Blood red parrots, så behöver du inte oroa dig, då blir det inga yngel, jelly-bean-parrots däremot är baserade på sebraciklider, de är riktiga yngelfabriker.

Och andra sidan, så brukar det inte bli hundratals yngel i varje kull om eventuella yngel får växa upp med föräldrarna i ett sällskapsakvarium, snarare mindre än femtio.

Låt det bara vara, det löser sig, du behöver inte göra något den närmsta månaden ens om det skulle råka vara så att de är fertila.

Kommentar

• Anemon
        • June 2006
        • 69

Tack för snabbt svar! =)

Jaså, de leker så ofta? Det var som sjutton. Som sagt, de får gärna stoppa i sig äggen för min del. Det blir rätt mycket fisk annars...! (Fler med erfarenheter av detta, som ev skiljer sig från föregåendes?)

Har ni enbart ett par? Jag har ju lekparet + en till, i början vart den tredje ganska jagad (men åt och simmade runt, vilket jag har fått förstå att innebär en väsentlig faktor) men i och med romläggningen har det lugnat sig i akvariet.
        Kan man hoppas på att det "lugnet2 består? Eller kommer det att framgent vara mera jagis före leken, men lugnare i samband med äggläggning? och blir det annorlunda med ev aggressivitet när de blivit fullvuxna? (Rätt förbluffad att en långtifrån vuxen fisk ens KAN lägga rom!)

Kommentar

• Anemon
          • June 2006
          • 69

Erik

Tack för svar! =)
          Och tack för de trevliga gratulationerna!! =) =)

Jag tror att de kallas "Blood Parrots" (Den där fisken som alla säger är missbildad du vet... =( Den i alla fall.) Vad är det andra för en, den där "jelly-bean-parrot"? Har aldrig hört talas om! Vad är skillnaden??

Kommentar

• johannesnk
            • January 2006
            • 182

Ursprungligen postat av Anemon
            Har ni enbart ett par? Jag har ju lekparet + en till, i början vart den tredje ganska jagad (men åt och simmade runt, vilket jag har fått förstå att innebär en väsentlig faktor) men i och med romläggningen har det lugnat sig i akvariet.
            (!)
            hade i början flera, dock så blev det precis som hos dig.
            Så nu är vi nere i ett par.
            väldigt trevlig fisk tycker jag

Kommentar

• Anemon
              • June 2006
              • 69

Ursprungligen postat av johannesnk
              hade i början flera, dock så blev det precis som hos dig.
              Så nu är vi nere i ett par.
              väldigt trevlig fisk tycker jag
              Mmm, fast det blev bättre i nya karet. Jag hoppas att de kan "samsas", annars får "trean" gå i eget kar sedan. ja, de är jättemysiga!! så sött när de kommer fram till rutan så fort man visar sig (de små matvraken *s*)
              Sen har de lite annat fuffens för sig också. Bland annat gnagde de av en del växter i förra baljan (väntar på att de nya grönsakerna ska få sig en omgång också, haha!)
              Ibland simmar de med buken mot glasrutan (vad nu det betyder?). Intressanta är de i varje fall. och vääääldigt söta! Gillar dem verkligen =)

Kommentar

Arbetssätt...