Flytta litet kar, och dit med ett större. HUR?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

Flytta litet kar, och dit med ett större. HUR?

Ja, det är frågan...

Jag har alltså ett 70-liters kar som nu snart ska bytas ut mot ett 220-liters...!!! 3 ggr större!!!

Men hur går man bäst tillväga? Jag vill inte bara tömma det lilla, snabbt igång med det stora och i med fiskarna...
    Man vill ju vara noga med allt... inredning, placering av växter, filter, värmare osv...

Dessutom måste möbler flyttas mm.

Det tar tid... Helst vill jag ha ett par dgr på mig.

Så frågan är:

Kan jag ha mina fiskar i ett par flajboxar och/eller mitt 37-literskar, med akvarievattnet, växter och filter i ett par dagar? Kommer dom att fara illa där? Ska dom helst vara utan mat då?
    Är det bättre att stressa med det stora karet... Men då blir det ju inte riktigt som man vill ha det!

Jag vill ju inte heller ha allt mitt akvarievatten i flajboxarna, lite måste ju användas vid uppstarten av det nya karet... eller?

Och i dom hinkarna måste det väl också vara filter. Men om filtren är rena (har dom liggandes) så är det ju inga bakterier i dom...

Blir LITE yr i huvudet, mitt i all lycka!!! Känner mig ganska förvirrad och inte vidare rationell...

Det här har varit uppe förut men jag hittar inte länken, är dålig på att söka...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

• ankan1962
    • March 2006
    • 11

Jag är ju relativ nybörjare men så här gjorde jag, efter tips från "min" zoo-handlare. Jag placerade det stora akvariet på rätt plats, lade ner sand och fyllde på med vatten, växter och rötter. Sedan fick detta stå en dag innan jag flyttade över vattnet från det lilla, gamla akvariet till det nya. Jag gjorde också rent pumparna nere i det nya vattnet så att det blev gammal, van bakterieflora i det nya. Innan jag så tog över det sista vattnet från det gamla, flyttade jag över fiskarna. Det har fungerat jättebra, på detta sätt slipper du ju mellanlanda med fiskarna. Eller har jag missat någonting? Var det något som gjorde att du måste tömma det gamla först och sedan fylla det nya? De kanske ska stå på samma ställe eller något!?

Annika
    500 L. Invånare just nu: 1 Pleco, 1 Spinosissimus, ett kampfiskpar, ett 30-tal neontetror, 3 silverhajar, 16 guldgurami, 3 regnbågshajar, 20 svarta fantomtetror och en stor mussla...

Kommentar

• Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

Ja, det stora problemet är att det nya stora karet ska stå på samma plats som det lilla står nu...
      Så jag måste ta upp fiskarna först, tömma karet osv, innan jag kan ställa det stora på plats och göra i ordning det.
      Så fiskarna måste vara någon annanstans så länge...

Min zoon :

Kommentar

• SeanChai
        • May 2005
        • 498

Hejsan Birgitta.

Jag har just gjort det du ska till att göra. Jag böt från 180l till 480l, samma problem som du har, det nya skulle stå där det gamla står. Jag åkte till bauhaus och köpte en 75l regntunna (den största dom hade inne just då).

Sög ur ~70l vatten till tunnan, flyttade lite växter så dom flöt på ytan, flyttade över lite av inredningen i karet så dom hade något att gömma sig under / vid / runt. Fånga fiskar och flytta dom till tunnan, flyttade över båda pumparna till tunnan - det blev lite strömt men ingen verkar ha tagit någon större skada - och stoppade i doppvärmaren. Det bästa med tunnan var att den var hyffsat hård i plasten och gick att dra efter golvet (inga märken på linoleum - heter det så???)

--edit--

lyfta bort gamla akvariumet, dit med det nya.

--edit--

Sen var det bara att börja med inredningen till det nya akvariumet, sanden hade jag tvättat innan så det var bara att skyffla över det, i med resten av inredningen. När det var klart fyllde jag upp först med lite nytt vatten för att fylla upp sanden, sen i med så mycket av det gamla vattnet utan att fiskarna strandade. Flyttade över pumparna - fick sätta dom vågrätt för att få dom under vatten, i med ny doppvärmare.

Efter fiskarna var flyttade var det bara att hälla ut det sista gamla vattnet i nya akvariumet - det var ganska tugnt att lyfta tunnan själv fast det var så lite vatten kvar i den - kollade hur mycket vatten det blev i akvariumet och tillsatte kanske 4/5 nytt vatten så det inte bara skulle vara nytt, i stället för vattenbyten har vi nu varje helg bara fyllt upp med nytt vatten för att få upp nivån...har ca 5cm kvar till listerna nu sen blir det vanliga vattenbyten =)

Jag satt fast våran nya armatur i taket och hade förborrat samt fixat fästen så det bara var att skruva dit den, ser kanske inte så bra ut för jag tog bara kedjor...men det var billigt =)

Vi köpte en ny STOR rot till akvariumet men den har till dags datum ännu inte sjunkit i badkaret =)

oj, vad mycket det blev, ledsen för den långa posten.

// SeanChai
        Min Zon

Kommentar

• Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

Det var intressant läsning! Bra tips att inte fylla hela karet på en gång utan lite i taget... Så det inte blir så mycket nytt vatten på en gång.
          Får se om det funkar på mitt kar, det är bara 10 cm högra än det lilla. Men det ska väl gå.

Hur länge hade du fiskarna i tunnan? Jag måste möblera om i rummet också för att få plats med nya karet och nya möbeln...

Hur kunde du se att fånga fiskarna igen när dom var i regntunnan? Är inte den djup, och ogenomskinlig?

Tack för tipsen!

Min zoon :

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

om du vågar gå ett par dagar utan att bada kan du ha fiskarna i badkaret, om du nu har ett vill säga.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

Hmmm, min badkarspropp håller inte tätt... Har märkt det när jag har lagt tvätt i blöt där. Efter någon timme minskar vattnet betydligt. Så det vågar jag inte lita på!
              Jag får nog köra med mina två flajboxar och ev. det lilla yngelkaret...

Min zoon :

Kommentar

• Raven
                • February 2005
                • 15385

går ju alltid kleta silikon runt proppen.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• calle-hallabro
                  • May 2005
                  • 92

Varför inte försöka flytta på det gamla först,, efter att ha sänkt vattennivån lite.
                  Det är ju ett litet litet kar du har.

//Calle
                  Guardians Of Catfish - www.goc.se
                  www.amazonfarmen.se

Kommentar

• SeanChai
                    • May 2005
                    • 498

hej igen.

vi hade våra fiskar i tunnan i ett par timmar, skulle gissa på 3+ timmar ungefär. att fiska upp dom sen var inte lika svårt som att fiska upp dom ur ett akvarium, enda problemet var malar som är lite plattare i kroppen, dom slinker lätt förbi håven eftersom det inte finns några plana sidor på tunnan. plasten på tunnan är inte så supertjock så vanlig rumsbelysning gör att man ser fiskarna ganska bra.

som calle säger går det ju även att flytta hela det gamla akvariumet med fiskar i, det tipset fick jag av akvarielagret här i stockholm...jag tordes dock inte =)

hoppas det går bra med bytet för dig och att inget kommer till skada.

ps. jag tror inte att fiskarna tar någon skada av att vara i tunnan någon längre tid så länge du kan göra som jag, att ha pump och doppvärmare där i. dom kanske tar lite skada från den extra flytten det blir men dock så är det ju samma vatten som dom var i och i samma temperatur.

// SeanChai
                    Min Zon

Kommentar

• Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

Ja, jag hoppas verkligen det går bra. Jag vet inte riktigt när jag tar tag i projektet, i slutet på sommaren kanske, förhoppningsvis tidigare...
                      Jag måste ha hjälp av någon starkare person som kan hjälpa till att lyfta och flytta möblerna!

Jag tror inte jag vågar flytta hela det mindre karet med fiskarna i.... Usch, det verkar vanskligt!!!

Min zoon :

Kommentar

• ankan1962
                        • March 2006
                        • 11

Ursprungligen postat av Birgitta W
                        Jag tror inte jag vågar flytta hela det mindre karet med fiskarna i.... Usch, det verkar vanskligt!!!
                        Det funkar, vi flyttade, vid ett tidigare tillfälle vårt 60-liters med kanske 1/4 vatten kvar + alla fiskarna. Det kanske ändå är snällare mot fiskarna. Fast då måste allt vara välplanerat så att det nya akvariet kommer på plats snabbt och fiskarna inte måste vara kvar allt för länge i det lilla vattnet. Kanske tunnan är bättre ändå?

Annika
                        500 L. Invånare just nu: 1 Pleco, 1 Spinosissimus, ett kampfiskpar, ett 30-tal neontetror, 3 silverhajar, 16 guldgurami, 3 regnbågshajar, 20 svarta fantomtetror och en stor mussla...

Kommentar

• SeanChai
                          • May 2005
                          • 498

synd att du inte bor i krokarna, jag hade inte haft något emot att lyfta lite...måste få lite träning då och då =)

personligen tycker jag tunnan gick som en dans, iaf för mig...tror det är första gången sen jag startade med akvarium som någonting har lyckats över förväntan he he

// SeanChai
                          Min Zon

Kommentar

• Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

Tricket med tunnan har vi använt också... Vi köpte tre st 60 l fodertunnor från Rusta för ca 100 kr st. Tunnorna var en bra investering, vi har använt dem till mycket akvarierelaterat. Eftersom man kan spara så mycket vatten i dem så behöver man ju ingen uppstartstid, utan fiskarna behöver sällan gå där mera än en dag i alla fall. Filtren låter man gå i tunnorna, då sparar man ju bakterierna i dem också. Jag brukar fylla på vatten från tunnan och i med fisken, sedan fyller man upp karet med ca 30 procent färskt vatten, och sedan fyller man karet med en skvätt varje dag tills det är fullt.

Tre tunnor gjorde att jag kunde flytta ett 720 och ett 450 literskar samma dag...
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

Kommentar

• Birgitta W
                              • October 2005
                              • 2764

Låter som bra idéer! Och synd att du bor så långt bort SeanChai!!!

Min zoon :

Kommentar

Arbetssätt...