Hur avlivar jag fisken på smärtfriaste sätt???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

Ursprungligen postat av Raven
    kan de va den ja läste om i tidningen för många år sen, hittades vid ett förfilter.
    Ja kanske det. Den hittades vid det första mekaniska filtret och hade bott länge på reningsverket. Tyvärr minns jag inte var det var. Kanske Lund...

Raven hur gammal är du? Sitter du på utedass och skrynklar gamla dagstidningar för att de inte ska riva dig där bak? Har du hört talas om den fina nya uppfinningen Toapapper? Sveriges ekonomi bygger på produktion av toapapper. Fråga Lilla Edet.

Kommentar

• Raven
      • February 2005
      • 15385

hahaha nä har inget utedass, gör så j***a ont å sätta sej i taggbuskarna ute på gården

men känner ju en som jobbar som fastighetskötare som har fått springa å fixa avlopp där typ gulasidorna och gårdagens aftonbladet har använts.
      sluta med att dom som hyrde huset blev tvugna att köpa dasspapper till alla som bodde där för det blev för dyrt då dom fick räkning varje gång de blev stopp, minst 1gång i veckan hände det.
      va en form av rebo så dom som bodde där hade inte direkt pengar att köpa dasspapper för själva.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Hynt
        • May 2006
        • 224

Lite Offtopic men spola ner fisken var något jag var med om som barn, varje gång pricksjukan dök upp eller fisken inte uppfyllde kraven för vara kvar i tanken.. Placerades fisken i toa stolen och vi barn fick se den simma runt för sedan se den försvinna.. var lite sorgligt.. Men man som barn hoppades på att den skulle krya på sig när den landat på andra sidan röret..
        http://hynt.info.se/

Kommentar

• 30liter
          • March 2006
          • 136

Observera! Låt INTE fiskarna i akvariet se det...

för då lär du aldrig kunna fånga fiskarna med håv sen

Ursprungligen postat av NiXoN
          Jag har en variant jag kör på mindre fisk, typ guppy pesten i min stora burk.
          1.Fånga upp i håv.
          2.Svinga håven med en snärt mot en hård yta.
          3.Vita hissen till himmelen.

Om man inte tvekar så går det snabbt och fisken hinner inte lida.

Kommentar

• SockerSara
            • May 2005
            • 74

Koka upp vatten i en kastrull och släng ner fisken där... Dom dör inom nån sekund av chocken....
            Sara & Thomas

Kommentar

• batski
              • October 2004
              • 8891

Ursprungligen postat av SockerSara
              Koka upp vatten i en kastrull och släng ner fisken där... Dom dör inom nån sekund av chocken....
              Not recommended...
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• NiXoN
                • December 2003
                • 2068

Inte alls att rekomendera så fort de handlar om lite större fisk, jag har en bekant som misslyckades med en ciklid. Fiskarna kan sprätta till och hoppa ur kastrullen om dom inte är tillräckligt små för att dö direkt, och då är det allt annat än humant.

Kommentar

• erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

Jag har läst rapporter om att ciklider dunkat mot locket ganska länge.
                  Själv avlivade jag en palettciklid sålunda på 1960-talet.
                  Och jag har aldrig tänkt göra om det sedan dess.
                  Själv förespråkar jag i första hand nejlikolja (eugenol).
                  I andra hand övervåld.
                  Killies is a lifetime passion

Kommentar

• svea
                    • February 2005
                    • 2476

Jag har en som agerar bödel här hemma. Han tar en vass sax och klipper av huvudet. Säger han i alla fall! Hoppas det är sant.

Själv vill jag inte ens titta på! Skulle inte klara av det. Jag är mycket tacksam att han gör det.

Mina bilder
                    Min zoon

Kommentar

• albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

Ursprungligen postat av NiXoN
                      Jag har en variant jag kör på mindre fisk, typ guppy pesten i min stora burk.
                      1.Fånga upp i håv.
                      2.Svinga håven med en snärt mot en hård yta.
                      3.Vita hissen till himmelen.

Om man inte tvekar så går det snabbt och fisken hinner inte lida.
                      Helt klart enklast och bäst, däng den ett par gånger i porslinet och sedan spola ner den. Men kolla ordentligt att den är död först och om man är osäker på om den är död så klipp av huvudet på den.

Jag tror nog fisken lider minst av denna snabba hantering.
                      Mvh Leif

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

Ursprungligen postat av erikthur
                        Och jag har aldrig tänkt göra om det sedan dess.

Själv förespråkar jag i första hand nejlikolja (eugenol).
                        blir nog det jag kommer köra när ja får igång mitt nästa akvarie med lite större fiskar än kardinaltetra ifall det skulle hända nåt.
                        menmen klarat mej hittills undan synliga sjukdomar

saxat ur en artikel från NCS om avlivning om fiskar och den stämmer rätt bra.

Kokning anges som olämpligt. En liten fisk som läggs i mycket vatten dör nog omedelbart, men en avlivningsmetod anser jag ska vara generellt användbar och jag har läst om människor som fått koka stora ciklider i flera minuter innan de slutat dunka mot locket i kastrullen. Jag vet att många avlivar fisk genom att helt enkelt sätta håven under varmvattenkranen. Jag har även hört att det finns personer som ställer en kastrull med fisk på plattan och slår sedan på den. Allt detta är förstås förkastligt! Därför avråder jag bestämt från kokning! En vacker dag tar ”vi alla” av stress och slöhet till vår ”standardmetod” och använder den på all fisk, och då måste standardmetoden fungera väl!

Kommentar

• batski
                          • October 2004
                          • 8891

Ursprungligen postat av albjohn
                          Helt klart enklast och bäst, däng den ett par gånger i porslinet och sedan spola ner den. Men kolla ordentligt att den är död först och om man är osäker på om den är död så klipp av huvudet på den.

Jag tror nog fisken lider minst av denna snabba hantering.
                          Hmm, om man måste dunka den *ett par gånger* så hinner den lida...

Kommentar

• morphriz
                            • October 2005
                            • 875

Jag kör med kniven eller saxen. Snabbast och humanast!

De lokala akvarieaffärerna låter alla fiskar självdö oavsett orsak. Såg ett akvarie "dö" live av vitaprick i veckan. Jag kommenterade bara lite löst men hon verkade inte fatta vinken.
                            --
                            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                            - Shakespeare.

Kommentar

• Raven
                              • February 2005
                              • 15385

Ursprungligen postat av batski
                              Hmm, om man måste dunka den *ett par gånger* så hinner den lida...
                              jo men samtidigt hur länge hinner den lida ?
                              de kanske tar 2-3 sekunder att slå 2 kanske 3ggr så relativt sett kan det ju ses som lite.

Kommentar

• batski
                                • October 2004
                                • 8891

Jag tänkte mest på att den metoden jag använt, att smasha huvudet med en hammare är säkrare. Inte en chans att man överlever det.

Kommentar

Arbetssätt...