Vad händer med döda fiskar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

Vad händer med döda fiskar?

Jag börjar bli orolig för en av mina kakaduaciklid-honor!
    Igår verkade hon "nere" men inte sjuk. Idag är hon borta!!! Har letat i hennes favoritkokosnöt, där hon brukar hålla till, och i krukan. Rufsat runt bland växterna och verkligen försökt hitta henne...

Vad händer om hon dött? Flyter inte döda fiskar upp? De fyra döda fiskar jag haft har inte varit något problem att hitta...

Förutom att jag blir jätteledsen om något hänt henne så blir jag ju orolig för dom fiskar som är kvar (en hanne och en hona + ett svårfångat yngel).

Blir vattnet förgiftat? Förstår inte vart hon tagit vägen...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

• batski
    • October 2004
    • 8891

Hej Birgitta!

Jobbigt om hon har dött! Döda fiskar flyter inte upp direkt, utan kroppen brukar ligga på botten och då brukar de andra fiskarna äta upp den. Nästan alla fiskar är asätare. Så om det rör sig om en liten fisk brukar hela kroppen bli uppäten. Men om den skulle ligga kvar och ruttna kan det bildas ammoniak och nitrit.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

Ursprungligen postat av batski
      Hej Birgitta!

Jobbigt om hon har dött! Döda fiskar flyter inte upp direkt, utan kroppen brukar ligga på botten och då brukar de andra fiskarna äta upp den. Nästan alla fiskar är asätare. Så om det rör sig om en liten fisk brukar hela kroppen bli uppäten. Men om den skulle ligga kvar och ruttna kan det bildas ammoniak och nitrit.
      Tack batski för att du svarade!

Nu har hon kommit fram!!! Förstår inte var hon varit, inte i någon av sina grottor i alla fall, och reviret är inte stort... Jag har suttit i timmar framför akvariet och letat. Och vänt på alla hennes tillhåll...

Hannen var och letade upp henne. Men hon ser inte så pigg ut, faktiskt.
      Hon är lite dämpad och buken är insjunken... Bryr sig inte ens om att jaga bort ynglet, som hon inte brukar tåla se!

Ska ge henne favoritmaten, frusen artemia och se om hon äter.
      Har ju ingen aning om hur gammal hon är, kakaduor blir ju bara runt året...

Min zoon :

Kommentar

• batski
        • October 2004
        • 8891

Ursprungligen postat av Birgitta W
        Hannen var och letade upp henne. Men hon ser inte så pigg ut, faktiskt.
        Hon är lite dämpad och buken är insjunken... Bryr sig inte ens om att jaga bort ynglet, som hon inte brukar tåla se!

Ska ge henne favoritmaten, frusen artemia och se om hon äter.
        Har ju ingen aning om hur gammal hon är, kakaduor blir ju bara runt året...
        Aj aj. Insjunken buk låter inte alls bra Försök med artemia, men det kan hända att hennes tid är kommen...

Kommentar

• Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

Aj aj. Insjunken buk låter inte alls bra Försök med artemia, men det kan hända att hennes tid är kommen...
          Ja, den lilla stund jag såg henne nu (hon är borta igen) så var hon sig inte lik. Hannen är där hela tiden, i hennes revir, han brukar annars mest vara med Lillan. Gav henne frusen artemia men han glufsade väl i sig det mesta...

Ynglet verkar ha tagit över reviret... Simmar runt som om h*n ägde det!

Vad trist om hon dör!!! Hon fick bara en kull ungar och dom tog hannen från henne och gav till Lillan. Dom blev uppätna sedan av sina halvsyskon...

Får väl sätta artemia på kläckning och se om hon vill ha i morgon (om hon lever... )

Min zoon :

Kommentar

• smurfmats
            • February 2003
            • 3538

illa birgitta!

hoppas hon kommer bli bättre....
            tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

Ursprungligen postat av smurfmats
              illa birgitta!

hoppas hon kommer bli bättre....
              Ja, men jag har inte så stort hopp nu... Har inte sett henne sedan den lilla stund hon var framme, när hannen lockade fram henne.

Tycker inte det är något gott tecken att ynglet (som alla jagar bort jämt) simmar runt som om h*n ägde reviret utan att bli bortjagad.

Förstår inte var hon kan gömma sig heller. Förut i alla fall var hon ju inte i sina grottor. Finns inte så många ställen att gömma sig på, tycker jag.

Usch, vad tråkigt...
              Och om hon nu dör, hur ska jag kunna hitta henne så det inte blir något med dom andra...

Min zoon :

Kommentar

• batski
                • October 2004
                • 8891

Usch, vad tråkigt...
                Och om hon nu dör, hur ska jag kunna hitta henne så det inte blir något med dom andra...
                Vilka andra fiskar bor i akvariet?

Kommentar

• Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

Vilka andra fiskar bor i akvariet?
                  Det är bara en kakadua-hona och en -hanne + detta svårfångade lilla yngel (6 veckor gammalt).

Och så honan som gömmer sig...

Min zoon :

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Det är bara en kakadua-hona och en -hanne + detta svårfångade lilla yngel (6 veckor gammalt).

Och så honan som gömmer sig...
                    Hmm, de kanske inte är tillräckligt många för att kunna äta upp hela kroppen i fall hon skulle dö... Om hon inte kommer fram igen kan du kanske börja tillsätta Denitrol för säkerhets skull.

Kommentar

• Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

Hmm, de kanske inte är tillräckligt många för att kunna äta upp hela kroppen i fall hon skulle dö... Om hon inte kommer fram igen kan du kanske börja tillsätta Denitrol för säkerhets skull.
                      Jag har redan tillsatt Denitrol + Toxivec + 1 tsk salt, ifall att. Hemskt att behöva tänka så!!!

Jag har sett henne några gånger till nu. Hon är väldigt "dämpad" eller vad man ska säga...

Hon är nu mest i krukan, sticker ut nosen lite ibland. Ynglet simmar fram och tillbaka framför och hon bryr sig inte om det... Men en gång jagade hon iväg den, och för en gångs skull tyckte jag det var bra!

Hon har också legat på marken i sitt revir, tycker magen är lite mer utfylld. Kanske bara önsketänkande... Har gett artemia en gång till... Får väl slamsuga i morgon!

Hannen är där ibland och hälsar på henne, han är väldigt lugn med henne, brukar jaga henne en hel del annars.

Får se hur det blir i morgon nu, kommer att vara jätterädd för att titta i karet när belysningen tänts! Kanske kommer det att gå vägen, men hon är sig verkligen inte lik.

Min zoon :

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Hon har också legat på marken i sitt revir, tycker magen är lite mer utfylld. Kanske bara önsketänkande... Har gett artemia en gång till... Får väl slamsuga i morgon!

Hannen är där ibland och hälsar på henne, han är väldigt lugn med henne, brukar jaga henne en hel del annars.
                        Hoppas hon klarar sig. Bra att han är fin mot henne

Kommentar

• svea
                          • February 2005
                          • 2476

Hej Birgitta
                          Hur gick det med din kakadua-hona? Hur mår hon nu?
                          Jag tycker det lät så oroande.

Mina bilder
                          Min zoon

Kommentar

• Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

Ursprungligen postat av svea
                            Hej Birgitta
                            Hur gick det med din kakadua-hona? Hur mår hon nu?
                            Jag tycker det lät så oroande.
                            Ja, det känns fortfarande oroande, trots att hon lever än.
                            Hon är sig inte lik, väldigt lugn och stilla. Men nu har jag sett henne mer, hon är antingen i en grotta eller framme och ligger på botten. Kakaduor är mycket på botten, men inte mycket...

Jag började hoppas när hon "kommunicerade" med hannen när han kom. Viftade mot honom och så. Hon har också jagat ynglet några gånger, men för det mesta får det vara ifred, vilket inte är normalt för henne.

Bytte 20 liter vatten idag och slamsög (blev mycket mat igår till dom eftersom hon såg insjunken ut). Tänkte om det var något med vattnet, men dom andra är ju pigga. Nitrit 0,05...

Har inte sett henne äta men tycker hon ser lite mindre insjunken ut ... Jag satte artemia på kläckning igår, kanske lättare att äta, men det kläcktes inte så mycket, tyvärr.

Nej, jag vet inte vad det ska bli av det. Men hoppas förståss att det ska vara något tillfälligt. Vet inte vad jag kan göra mer för henne nu. Bara avvakta och se, vilket är jobbigt. Mina älskade kakaduor!!!

Min zoon :

Kommentar

• Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

Vad ledsen jag blev när jag fick syn på den här tråden! Du som älskar dina kakaduor så mycket, jag hoppas verkligen att hon repar sig! Ska hålla tummarna för det...
                              Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...