Loppor/Löss ovanpå vattenytan.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

Loppor/Löss ovanpå vattenytan.

Hej!

Jag märkte idag när jag böt vatten i mitt 40L akvarium att jag hade små oranga hoppande små saker ovanpå vattenytan... det äcklade mig lite

Någon som vet vad de kan vara??.. har lite flytväxter så de kanske trivs där?
    Har läst att de kan följa med typ mygglarver och sådant men jag har inte matat mina guppysar med mygglarver på några veckor där i.
    Har lite yngels i karet också.

Nu är det så att jag och tjejen har fått nå typ av bett på oss som skulle kunna likna lite ett myggbett och då börjar jag undra nu om det kommer ifrån akvariumet eller om det är när hunden legat i sängen som vi har fått lopp bett av?
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Det är hoppstjärtar, små primitiva insekter som lever på ruttnande växtmaterial. De finns nästan överallt, och äter troligen döda löv på dina flytväxter.
    Click the image below to find the nearest COVID-19 test collection site.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• lunar
      • July 2005
      • 427

Ja de är möjligt att de är sådana, fast beskrivingen att de skulle va gråa stämmer inte överens med hur de såg ut, (oranga) dock så kan det vara ljuset som gör så att de bryter sig.
      De fanns där igår kväll när jag hälde i nytt vatten och sedan dess har jag inte sett några, antigen har de blivit fiskmat eller så lever de på de döda flytväxterna.
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

De kan vara allt från vita till svarta via orange, beroende på art.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• sunkan aspidoras
          • June 2005
          • 925

Hur som så borde fiskarna uppskatta lite levande föda!!!

Kommentar

Arbetssätt...