Få bort vatten fläckar på svart lock ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Froggy
    • October 2004
    • 48

Få bort vatten fläckar på svart lock ?

Hur tar man bort vatten fläckar som man får på lock och möbel ?
    Trots man torkar vid vatten byte med handuk så blir det sedan fula fläckar.
    Någon som har några tips?
    240 l 8 praktbotior, 1st scalar, 2 gurami, 5 st palettciklider, 2 gibbiceps samt 8 kilfläcksbora.
    6 st siamensis.

160l Malawi med 5 st Golden, 5st
    Maingano och 4st Afra Cobue .

75l
    en afrikansk klogroda
  • cobra
    • December 2004
    • 1743

Är det plast lock, det vita eller svagt gula är väl kalk. Kalk kan man ta bort med Ättikssprit tror jag, prova där det ej syns för att se om plasten reagerar på ättiksspriten...
    Fotosidan.se

Kommentar

• Froggy
      • October 2004
      • 48

Ursprungligen postat av cobra
      Är det plast lock, det vita eller svagt gula är väl kalk. Kalk kan man ta bort med Ättikssprit tror jag, prova där det ej syns för att se om plasten reagerar på ättiksspriten...
      Jo det är svart plast. Är nog kalk svagt vita fläckar. Ska prova med ättick sprit på baksidan först.
      240 l 8 praktbotior, 1st scalar, 2 gurami, 5 st palettciklider, 2 gibbiceps samt 8 kilfläcksbora.
      6 st siamensis.

160l Malawi med 5 st Golden, 5st
      Maingano och 4st Afra Cobue .

75l
      en afrikansk klogroda

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

Ursprungligen postat av cobra
        citronsyra ska också funka efter vad jag hört.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• heeke
          • April 2003
          • 5033

Koncentrerd "plastcitron" funkar faktiskt rätt så bra. Gjorde rent mina täckglas med det senast. Betydligt trevligare doft än ättikssprit dessutom.

Föresten, är det inte ättikssyra det ska vara. Eller är det samma sak?
          Det är ju "syran" som hjälper till att få bort kalkavlagringarna, dvs någon annan syra skulle också funka. (Om man råkar ha lite koncentrerad Salpetersyra hemma i skåpet, eller så )
          Senast redigerad av heeke; 29 December 2005, 13:23.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

Heeke går ju alltid å springa ut till bilen å sno lite ur batteriet men funkar inte om det är urladdat
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

Ursprungligen postat av Raven
              Heeke går ju alltid å springa ut till bilen å sno lite ur batteriet men funkar inte om det är urladdat
              eller i moppen kanske......
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• heeke
                • April 2003
                • 5033

Ursprungligen postat av Raven
                Att jag inte tänkte på det när jag kasserade ett bilbatteri för någon vecka sedan (det är bra med underhållsfria tills dom behöver "hållas under")
                Det skulle ju ha blivigt "sope rent", som han göteborgarn på reklamen uttrycker det

Kommentar

• santa
                  • December 2005
                  • 504

Du kan även använda ph- medel det använder jag när jag ska göra rent mina täckglas.Behöver ju inte vara rädd för att det ska bli giftigt för fiskarna då
                  Min hemsida http://santanagti.mine.nu

Kommentar

• heeke
                    • April 2003
                    • 5033

Men attans vad dyrt i förhållande till "plastcitron" som knappast heller är farligt. Och sen så sköljer man ju ändå av dom så det spelar ju mindre roll.

Kommentar

Arbetssätt...