lite fel tid att göra de, men man brukar kunna packa in dom i frigolitlådor och så skicar man dom snabbaste möjliga väg. Ett värmepack i lådan e alldrig fel heller, för dom som håller på med kilis så gäller lite andra regler typ romkorn i kuvert.
Kan och kan.. tror inte man får?
"Fiskar får ej enligt EU:s regler om levande varelser skickas.
Endast butiksförsäljning"
Det hittade jag på en site som säljer fiskar och tillbehör till dammar.
Är det bara att paketera firrarna i ett tätslutet kar i en frigolitlåda och lämna in på posten? eller?
finns dom som gjort det och lyckats med det.
sök så hittar du minst en tråd om det här inne men inget jag skulle rekommendera speciellt inte nu när det är minusgrader nattetid.
Kan och kan.. tror inte man får?
"Fiskar får ej enligt EU:s regler om levande varelser skickas.
Endast butiksförsäljning"
Det hittade jag på en site som säljer fiskar och tillbehör till dammar.
Den stora frågan som kvarstår obesvarad är då:
Hur får akvariuebutikerna sina fiskar om man inte får transportera dem?
Jag har skickat med bussgods ett flertalet gånger utan bekymmer, det finns dessutom ett 10 talet butiker i Sverige som säljer sin fisk via bussgods.
MVH
Magnus
Det finns säkert vissa transportsätt som är godkända? Att skicka fisk med t.ex. postens dpd borde det vara nackskott på tycker jag. Bussgods är kanske ett bättre transportsätt. UPS är nog det värsta (kika in på en utav deras sorteringsterminaler så förstår ni varför).
Vad det gäller butikerna så har de säkert en speciellt sätt att frakta fiskarna på?
Posten accepterar inte levande gods och på det sätt som postgods hanteras gör också att det är helt olämpligt.
Den stora frågan som kvarstår obesvarad är då:
Hur får akvariuebutikerna sina fiskar om man inte får transportera dem?
De flesta grossister har regelbundna turer och levererar alltså direkt till affären. Annars är det oftast flygfrakt som gäller - detta är dock mycket dyrt.
Så om man vill skicka privat är väl flyg (säkrast men mycket dyrt) eller bussgods som gäller (relativt billigt - men betydligt osäkrare). Använder man bussgods så är det speciellt riskabelt om omlastning behöver ske samt om det är mycket kallt utomhus. Frigolitlådor skall alltid användas - är det kallt så behövs s.k. värmepåsar.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Jetpak kan transportera djur. Jag har en polare som jobbar som transportledare hos dem och har snackat med honom om det. Har för mig att han sa att det borde kosta 600-700 kronor att skicka inom landet.
Posten accepterar inte levande gods och på det sätt som postgods hanteras gör också att det är helt olämpligt.
har besökt postens stora terminal som ligger i närheten av centralen göteborg och är inte förvånad att en hel del av dne post som kommer fram är förstörd massakrerad demolerad medmera.
maskinerna dom har är inte direkt snälla mot de som skickas.
kuvert böjs 180grader 8-10 ggr på 3-4 meter i en maskin ja titta in i.
Jag tycker vet verkar enklare att leta reda på någon som ska åka sträckan fisken ska transporteras, och som kanske kan vara snäll och ta med den för en extra slant.
har besökt postens stora terminal som ligger i närheten av centralen göteborg och är inte förvånad att en hel del av dne post som kommer fram är förstörd massakrerad demolerad medmera.
Är nog inte så många av kuverten som böjs så mycket iofs. Har ofta skickat cd-skivor med posten, har aldrig varit med om att de har varit trasiga vid leverans. Annars vet jag hur de kan behandla paketen
UPS lägger ju alla paket på ett rullband.. där läser de av streckkoderna, när paketet kommer vid rätt ställe så kommer en arm som SLÅR paketet åt höger eller vänster.. inte undra på att det är mycket kross med UPS.
Denna enhet var visserligen i frankrike, men de gör säkert något liknande i sverige också.
Är nog inte så många av kuverten som böjs så mycket iofs. Har ofta skickat cd-skivor med posten, har aldrig varit med om att de har varit trasiga vid leverans. Annars vet jag hur de kan behandla paketen
UPS lägger ju alla paket på ett rullband.. där läser de av streckkoderna, när paketet kommer vid rätt ställe så kommer en arm som SLÅR paketet åt höger eller vänster.. inte undra på att det är mycket kross med UPS.
Denna enhet var visserligen i frankrike, men de gör säkert något liknande i sverige också.
tja posten har lyckats böja en 3mm stålplåt som skickades i kyvert en gång för många år sen.
dom blidde ersättningskyldiga för det.
en där på posten sa det att man ska absolut inte skicka nycklar i brev då risken är mycket stor att dom inte kommer fram pga maskinerna sen visades en maskin och där låg det 3 nycklar och maskin skulle va nystädad sas det.
men ibland undrar jag va dom håller på med.
har fått ringa posten å begära att en del av min post inte kommer hem utan lämnas till närmaste utlämmningsställe pga att de är totalt massakrerat när ja får hem de.
men det förutsätter ju att brev inte försvinner på vägen och/eller innehållet blir stulet på vägen.
Kjell:
Vet du något om det stämmer att man inte får transportera levande djur? Det står som sagt på en sida jag hittat. www.dammtrivsel.com
Nej jag har inte hört talas om detta och tror inte att det stämmer.
Däremot har flera företag angivit i sina regler att de inte transporterar levande djur (t.ex. posten - tror också att samma gäller för SJ) med de som transporterar tar ofta ut en högre avgift för djur.
Om man ändå skulle skicka med posten och vatten skulle läcka ut och skada andra sändningar så blir man skadeståndsskyldig.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Kommentar