Djurplågeri??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martinalexander
    • July 2004
    • 151

Jag kom att tänka på en sak: Vattenloppor finns väl överallt??? Och de är ju s.k. "jungfrufödare" dvs. de behöver ingen "partner" för att fortplanta sig???

Men om man har en biosfär med sådana, borde man inte kunna köra den generation efter generation efter generation???

Fy va kul det hade varit om man kunde köra en sådan biosfär hur länge som helst!!!

Men om man bara fyller en burk med sjövatten så kryllar där väl av små liv, är inte det tillräckligt för en oändlig biosfär???

Kommentar

• Babbett
      • October 2003
      • 337

Ursprungligen postat av Shanks
      Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
      Vanligtvis lever inte dessa räkor så länge i vilt tillstånd, eftersom de blir uppätna då. Därför låter man dem få leva i lugn och ro genom att ge dem möjligheten att få leva i en så liknande miljö som möjligt och därmed får de leva längre utan att någon äter upp dem.

Vad är det för svar egentligen??
      Natur har sin gång.... är det en anledning till att stoppa dem i burkar??

Jag börjar undra om du är med här för att du har akvarium!?
      Hur stort har du? Vilka fiskar har du? Är du säker på att dina fiskar inte mår bättre av att leva i det fria?
      Mvh. Ann E.

http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

Kommentar

• Gimbo
        • January 2005
        • 2734

Ursprungligen postat av martinalexander
        Jag kom att tänka på en sak: Vattenloppor finns väl överallt??? Och de är ju s.k. "jungfrufödare" dvs. de behöver ingen "partner" för att fortplanta sig???

Men om man har en biosfär med sådana, borde man inte kunna köra den generation efter generation efter generation???

Fy va kul det hade varit om man kunde köra en sådan biosfär hur länge som helst!!!

Men om man bara fyller en burk med sjövatten så kryllar där väl av små liv, är inte det tillräckligt för en oändlig biosfär???
        Vandrande pinnar...
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Kommentar

• Babbett
          • October 2003
          • 337

Sorry, läste ditt info nu!
          Du har ju hela 54 l. till dina Guramis, grattis till dom!
          Mvh. Ann E.

Kommentar

• martinalexander
            • July 2004
            • 151

Ursprungligen postat av Gimbo
            Vandrande pinnar...
            Aha, så vandrande pinnar är ett utmärkt alternativ till oändlig biosfär, eller hur menar du??? Förstår alltså inte riktigt vad du menade =D!!!

Kommentar

• Gimbo
              • January 2005
              • 2734

Ursprungligen postat av Babbett
              Menar du mig? Här finns inga Guramisar...

Kommentar

• Gimbo
                • January 2005
                • 2734

Vandrande pinnar...
                Aha, så vandrande pinnar är ett utmärkt alternativ till oändlig biosfär, eller hur menar du??? Förstår alltså inte riktigt vad du menade =D!!!
                Är inte de tvåkönade? Tänkte om det kanske skulle kunna vara något till en bra biosfär.

Kommentar

• Babbett
                  • October 2003
                  • 337

Nää...han jag svarade innan ju :-P
                  Mvh. Ann E.

Kommentar

• Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

Nää...han jag svarade innan ju :-P
                    Man vet ju aldrig Fast Guramisar är ju rätt fina endå

Kommentar

• martinalexander
                      • July 2004
                      • 151

Är inte de tvåkönade? Tänkte om det kanske skulle kunna vara något till en bra biosfär.
                      Jovisst, men jag vet inget om vandrande pinnar, men det skulle ju vara om man kan plantera några växter som pinnarna äter utan att utrota dem!!! Det måste ju vara rätt mängd växter kombinerat med rätt mängd djur så den ena inte utplånar den andra, för de klarar sig inte utan varandra...

Men är vandrande pinnar lätta att föröka annars då???

Kommentar

• Babbett
                        • October 2003
                        • 337

Jovisst, men jag vet inget om vandrande pinnar, men det skulle ju vara om man kan plantera några växter som pinnarna äter utan att utrota dem!!! Det måste ju vara rätt mängd växter kombinerat med rätt mängd djur så den ena inte utplånar den andra, för de klarar sig inte utan varandra...

Om man ska samla på pinnar är det väl lika bra att ta sånna som inte förökar sig och som inte äter på växterna.. Typ nån hasselkvist eller nåt :-P

Flåt, kunde inte låta bli...
                        Mvh. Ann E.

Kommentar

• Gimbo
                          • January 2005
                          • 2734

JAdu.. Tyvärr kan jag precis nada om dessa vandrande pinnar. Det enda jag minns är att jag hade dessa när jag var väldigt liten. Dock inte i en biosfär utan jag matade dem själv.

Men, finns säkert någon som vet hur de lever och vad de behöver för att överleva på egen hand.

Kommentar

• martinalexander
                            • July 2004
                            • 151

Om man ska samla på pinnar är det väl lika bra att ta sånna som inte förökar sig och som inte äter på växterna.. Typ nån hasselkvist eller nåt :-P
                            Flåt, kunde inte låta bli...
                            Hehe, ingen fara... Nä, men nu har jag ju blivit helt facinerad av konstgjorda biosfärer som inte behöver NÅGOT från den "yttre" omgivningen... Precis som att skapa sin egna lilla värld =D...

Fler tips och ideér om vad man kan bygga in i en biosfär är välkomna, nu har jag utvecklat ett seriöst intresse för detta, och det vill jag vidareutveckla...

Men som sagt, den verkliga utmaningen är ju som sagt att hitta något djur som garanterat förökar sig och passar utmärkt i en oändlig biosfär, landlevande eller vattenlevande, spelar ingen roll!!!

Kommentar

• Shanks
                              • September 2005
                              • 186

Ursprungligen postat av Shanks
                              Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
                              Vanligtvis lever inte dessa räkor så länge i vilt tillstånd, eftersom de blir uppätna då. Därför låter man dem få leva i lugn och ro genom att ge dem möjligheten att få leva i en så liknande miljö som möjligt och därmed får de leva längre utan att någon äter upp dem.

Vad är det för svar egentligen??
                              Natur har sin gång.... är det en anledning till att stoppa dem i burkar??

Jag börjar undra om du är med här för att du har akvarium!?
                              Hur stort har du? Vilka fiskar har du? Är du säker på att dina fiskar inte mår bättre av att leva i det fria?
                              De mår nog bättre av att leva i friheten.... men de har det bättre där de är nu än där de va innan... det är väl allt man kan säga om de två guramisar jag har. (Ett otroligt vackert par som skumbo:at flera ggr)

Och jag är inte - bara - medlem här för akvariet... här finns mycket kunskap att hämta!
                              Du skall icke stjäla!
                              Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
                              56 L Fisksoppa

Kommentar

• cecilia
                                • January 2003
                                • 754

Två små "ekosfärexperiment" som jag har gjort och har funkat (ett tag i alla fall):

1. Artemia i glasburk (1l) i fönster mot sydost (=god algtillväxt). Burken torkade ut ibland, men det var bara att fylla på vatten så kläcktes nya artemior. Var igång ett par år.
                                2. Dafnier och Utricularia (19 l) med 7W lågenergibelysning och jordbotten. Har varit igång sedan i våras. Fyller på vatten ibland, i övrigt ingen skötsel.

Inget av ovanstående är något slutet system, men ändå ganska kul!

"Landekosfärer" tror jag är en utopi. Det kan kanske fungera med enbart växter (sök t.ex. på "wardian cases") men med djur, näää. Biosphere II kraschade ju efter ett tag trots storleken och all planering.

Mvh Cecilia

Kommentar

Arbetssätt...