Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!
Fredrik
Jag använder denna och sedan gardenakoppling och slang - fungerar bra!
Halloj!!!
Jag är rörmokare och jag vet att du har en gänga längst ut på din blandare... men gängan är invändig på köksblandaren och utvändig på tvättställsblandaren men ingen av dom har vanlig rörgänga så man behöver en övergång... Men på din dush blandare har du en vanlig R15 gänga (där dush slangen är kopplad). Där du kan koppla på en vanlig standard koppling plus att dush blandaren är termostatisk så du kan ställa in den på 26-27 grader direkt... så brukar jag göra och det funkar riktigt bra..
Rock On / Per
När man ändå håller på med slangar och sådant rekommenderar jag att man tittar på en slang som är åtminstone 3/4" eller ännu hellre 1" i diameter. De billigare 1/2" brukar snart få veck, "knorrar" och "fnurror" som gör att det tar evigheter att tömma ur vatten ur ett större akvarium med hävertprincipen.
Jag lyckades inte med kopplingen,vet inte om det är kranen våran det är fel på eller vad det är. Allt vatten åkte hur som helst ur vid sidan av,så det kom inget vatten ut i akvariumet. Så det gick inte alls *suckar* Får fortsätta gå med hinkar verkar det som,..
jag har en slamsugare eller vad man kan kalla det. jag hinkar ut vattnet (har ej fixat slang än..) men fyller på genom att lossa på typ munstycket på slamsugaren så jag kan sätta dit den slangen direkt på kranen (som är ca 0.5 m bort från akvariet) och sen är det bara att fylla på! mycket smidigt. för övrigt är slangen till slamsugaren kanske 1 m.
Emotional: hur långt är avståndet från akvariet och kranen? Har du ingen slang med större diameter så det bara är att trä på den på kranen?
Lenis: Det är nog runt 5m kanske mindre. Det ligger "vägg i vägg" så att säga. Finns det så tjocka slangar att köpa? Det är kranen i handfatet som jag använder mig av. Hur som helst,det var ett bra råd. Ska kolla om det går att ordna på det sättet, eller om man kan bygga någonting med hjälp av hävertar. *funderar*
När du ska tömma så kan du väl använda dig av häverteffekten?
Alltså om du lägger i en slangände i karet och drar den andra änden till ett avlopp, sen så suger du till i slangen så vattnet "får fart"... och sen brukar det rinna på ganska bra av sig själv.
Ett tillägg till detdär med häverteffekten. Tycker det är bättre att koppla slangen till kranen, börja fylla tills det slutar bubbla luft i akvariet. Då lägger du slangen i badkaret, golvbrunnen, toalettstolen eller var du nu vill tömma :P vips så börjar vattnet forsa ur akvariet Du slipper risken att få en kallsup av akvarievatten, samt att det kan bli väldigt tungt, för att inte säga omöjligt att suga om man har en lång och grov slang.
Finns det ingen billig pump eller nått att ha till tömning av akvarier? Jag har kört häverprincipen som andmob säger men misslyckas ibland och det är fruktandsvärt irriterande. Sista tiden har jag kört med hinkar i stället. Fast jag börjar få ont i axlarna och jag borde byta vatten idag. Hur gör alla ni som har många akvarier?
Kommentar