frigolit mellan akvarie o alu-ställning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

på mitten sviktar det alltså bara 2 högst 3 mm

du menar att det måste svikta lika mycket på fram-långsidan som på bak-långsidan? (sidan mot väggen)

hasse: när du skriver mäta mellan hörnen, menar du på diagonalen då?

jag mätte akvarie på platts på ställningen. mätte då horisontiellt på själva framsida-ramen och fick fram ett bra värde där
    på baksida (sidan mot väggen)-ramen fick jag däremot inte lika bra..

fan va krånligt! jag tänkte att det bara var att ställa dit och fixa i ordning :/
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• Hasse H
      • August 2004
      • 2111

Ursprungligen postat av lenis3
      på mitten sviktar det alltså bara 2 högst 3 mm

du menar att det måste svikta lika mycket på fram-långsidan som på bak-långsidan? (sidan mot väggen)
      Just det. Och 2-3 mm är ingen fara.

hasse: när du skriver mäta mellan hörnen, menar du på diagonalen då?
      Ja, båda diagonalerna men också resten. Alltså mellan hörnena på långsidorna och kortsidorna. Om t.ex. vattenpasset är kortare än långsidan så kan det bli felmätt om karet sviktar på mitten. Det är därför man ska mäta mellan hörnen.

jag mätte akvarie på platts på ställningen. mätte då horisontiellt på själva framsida-ramen och fick fram ett bra värde där
      på baksida (sidan mot väggen)-ramen fick jag däremot inte lika bra..

fan va krånligt! jag tänkte att det bara var att ställa dit och fixa i ordning :/
      Det brukar bli lite skruvande på fötterna innan det är klart. Man börjar med grovjustering med ett tomt akvarium, sedan fyller man på vatten efterhand och justerar fötterna vid behov ett par ggr innan karet är helt fyllt. Då brukar det bli hur bra som helst. Tålamod är en dygd...
      Senast redigerad av Hasse H; 01 February 2005, 13:19.
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• lenis3
        • June 2004
        • 2254

hmm okej tack hasse

du menar alltså inte man behöver förstärka ställningen i mitten, med typ 2 ditsvetsade rör av nån typ. Eller sätta dit extra ben i mitten typ som sitter fast på skivan under akvariet? (vilket verkar lättast)

iaf så envisas pappsen med att säga att han ska fixa en ny skiva att ha mellan akvariet och ställningen.

det var mycket mer jobb än jag trodde att fixa mitt nya akvarium!

hm okej det blir nog bra när det är klart. nu vet jag iaf hur jag ska mäta, tack!

det är ju så himla jobbigt att vänta, jag vill ju släppa ner fiskarna direkt! (vilket jag ej ska göra då jag är livrädd för nitrit..)

sen måste jag köpa några säckar biltemasand också.
        Min zoon

Kommentar

• lenis3
          • June 2004
          • 2254

det ordnade sig med akvariet med en ny bänkskiva och ny frigolit. dock tror jag att ställnigen forf sviktar aningen på mitten men enligt vattenpasset står akvariet bra-
          Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...