Rätt antal fiskar??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bobbo75
    • December 2004
    • 16

Rätt antal fiskar??

Försöker igen!!
    Hade skrivit i fel forum så era svar försvann!
    Jag har ett 155 L akvarium och undrar om jag har ungefär rätt antal fiskar.
    Har 10 st Neontetror, 3 st små Praktbotier, 2 andra botier, 5 st mussepiggplaty, en liten algätande mal och en hummer.
    Kan jag ha fler fiskae eller är det redan för många eller hur ligger det till??
    Jag är tacksam för alla svar jag kan få!!
  • maanda
    • September 2004
    • 423

Även om praktbotiorna är små nu, blir det ju (för) stora sen..

Kommentar

• Bobbo75
      • December 2004
      • 16

Klart dom växer!!
      Men det är inga problem just nu. Dom kommer få ett annat hem när dom blir större.
      Men det jag är intresserad av är hur det ligger till just nu.

Kommentar

• ICEBOX
        • April 2004
        • 150

Praktbotierna kan bli 30 cm långa, vilket (om man går efter "1 cm fisk per liter vatten"-regeln) kräver 90 liter, platyna (5 x 6) 30 liter, neontetrorna (5 x 10) 50 liter. Detta ger 170 liter - och då är inte "andra botier", "liten mal" och hummer medräknade...

Om man går efter den regeln, har du för mycket fisk. Men jag tycker att du utan problem kan dubbla stimmet med neontetror.

Om jag fått välja, hade praktbotierna bytt bostad - de blir lite för stora för 155l, dessutom är de stimfisk, tre är inte ett stim) - likaså hummern (förstår inte varför man ska ha en sådan, men smaken är ju som det man sitter på - delad =)

Sedan lär du ju - om det finns en del växter och andra gömställen - få platyyngel som också vill ha plats...

Om du hittar ett nytt hem åt botierna, är karet knappt halvfullt, och det går att ha i andra roliga arter...

Om det blev en negativ prägel på inlägget, är det inte menat så...

EDIT: Blev tvungen att gå ut med hunden, skrev inlägget som nr 2 i tråden. Såg nu att du ska byta hem åt praktbotierna senare...
        375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

Kommentar

• Bobbo75
          • December 2004
          • 16

Tack för svaret!!
          Men då mina botier just nu är ca 5 cm så är det ingen ko på isen just nu.

Kommentar

• ICEBOX
            • April 2004
            • 150

Ursprungligen skickat av Bobbo75
            Men då mina botier just nu är ca 5 cm så är det ingen ko på isen just nu.
            Nej då
            Men en del verkar inte tänka på att "den söta lilla fisken" kan växa ur ett kar väldigt fort så jag tänkte att det var bättre att påpeka en gång för mycket än en gång för lite...

Kör på fler fiskar! Fler neontetror eller kanske några trevliga ciklider som http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=176

Men ingen "ny" stimfisk, då blir det nog soppa...
            375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

Kommentar

• Bobbo75
              • December 2004
              • 16

Tack för rådet!!
              Har tänkt skaffa nån ciklid men det får nog vänta en stund tror jag.
              Hade funderingar på en gul malawi. Kan inte exakt namn på den men men.

Kommentar

• Tropfrog
                • October 2002
                • 8083

Hur stort filter har du och hur mycket vatten byter du? Mängden fisk du kan ha i ett kar beror mer på filtervolym, vattenbyten och typ av fisk än på karets volym. Gränsen för vad volymen tål ligger vid gränsen för hur mycket syre vattnet kan hålla, och det ligger oftast långt bort ifrån vad ditt filter och dina vattenbyten tål.
                MVH
                Magnus
                min zoon

Kommentar

• Bobbo75
                  • December 2004
                  • 16

Försöker byta 1/3 av vattnet i veckan ungefär.
                  och mitt filter är ett Fluval 3.

Kommentar

• ICEBOX
                    • April 2004
                    • 150

Ursprungligen skickat av Tropfrog
                    Mängden fisk du kan ha i ett kar beror mer på filtervolym, vattenbyten och typ av fisk än på karets volym.
                    Det har jag faktiskt aldrig tänkt på! Bra att du tog upp det!

Kommentar

Arbetssätt...