Mått på 100 l och artförslag

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICEBOX
    • April 2004
    • 150

Mått på 100 l och artförslag

Vilket är standardmåttet på ett 100-literskar (akvarium)?
    Jag skulle iaf vilja ha ett där djupet är större än höjden - lättare att inreda... Men då gäller väl diy eller specialbeställning?
    Det bör ligga på ca 100 l, då jag inte bor stort - 21,7 kvadrat...

edit: Jag skulle vilja ha förslag på fiskar som passar... Ancistrus ligger på gränsen i ett 100-liters, men borde väl funka?
    Tänkte (om jag köper - detta är det roliga planeringsstadiet...) köra på sydamerikansk tema... T.ex. citron-, kardinal- och/eller någon röd tetra (kommer inte ihåg vad den jag tänker på heter...) samt ancistrus (eller möjligen någon corydorasart).

Men det känns som om den kompotten skulle hålla sig till botten- och mellanskiktet. Vad skulle kunna tänkas husera i övre skiktet? Inte guppy iaf =)
    375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

vad gäller kar kommer det nog vara svårt att få tag på ett 100L kar med dom egenskaperna ... kolla runt lite bland begagnade kar så kanske du hittar något roligt och billigt och att ha det litet är ingen ursäkt edit: min lägehet är på 34kvm och med lite vilja kommer jag få in ett till kar utöver mitt 300L kar jag har nu

Men om du nu har ont om plats är det ju ganska bra om karet är lite högre tycker jag iaf ... det kan ju inte vara så svårt att få ett kar på 40cm eller strax under att få det att bli snyggt... om du inte ska ha det i en hylla och är bara begränsad av höjd eller något sådant...

Ta och mät ut platsen där du tänkte ha karet och sen skaffa ett så stort kar som du absolut får in på platsen är mitt tips ... annars kommer du ångra dig och inte vara nöjd och du har bättre möjligheter att ha häfftigare firrar ... att lägga på några cm i bredd och höjd ger ju enorma skillnader i volymen ...

Jag älskar personligen när det är ett stort stim med fisk som kan komma flygande genom karet där av mina 35 tigerbarber i 300L karet .) Jag skulle nog gå på någon tetra eller kanske någon barb eller liknade mindre stimlevande fisk...

lycka till
    /Henrik
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

Kommentar

• kampfisken
      • September 2003
      • 666

Totalt sett har jag 822 liter fördelat på 5 akvarier i olika storlekar i min lilla etta på 36 kvadrat... Ändå har jag ett 2½ meter långt skrivbord, soffa, 1.40 m bred säng, 3 m långt TV-bord med hemmabioanläggning med 10 stora högtalare, 2 stora byråer, 2 datorer med skärmar mm. Hur jag har lyckats? Har klämt in allt utan minsta mellanrum längs väggarna och byggt på höjden, mitt största kar står på skrivbordet, de två näst största står ovanpå mina byråer, mina två minsta står i en hög hörnhylla. Märkligt nog är mitt rum förvånansvärt luftigt ändå!

Det jag vill ha sagt är att om man på ett praktiskt vis möblerar väl och (som IKEA säger) omvandlar kvadrat till kubik, så får man in väldigt mycket på en liten yta. Har hängt upp bokhyllor, barskåp och annat på väggarna och får då automatiskt mer golvyta. Man kan även dela in rummet: Sedan länge har jag haft en stor byrå med ett akvarium ovanpå, detta står nedanför "fotsidan" av min säng. Då jag skaffade mitt Amazonaskar snickrade en bekant ihop en byrå åt mig, nu har jag detta stående med kortsidan utåt rummet en bit från "fotsidan" av sängen en bit utanför min stora byrå, och helt plötsligt fick jag en liten sovalkov i ena hörnet av rummet! Nu är jag nog VÄLDIGT off topic, men det är alltid kul att veta hur andras lägenheter ser ut (tycker i alla fall jag). Hur ser din ut?

Angående ditt akvarium har du helt rätt i att det blir lättare att möblera ett djupare akvarium, men som Labeth skriver finns det nog relativt få akvarier i den storleken som har dina önskade mått. Men du kan alltid lägga upp en annons på http://www.blocket.se , och se vad som finns där. Har själv hittat och köpt merparten av mina akvarier och tillbehör därifrån. Lite tips om vilka fiskar som kan tänkas passa ditt akvarium är exempelvis tetror, personligen tycker jag att blodtetror är väldigt vackra. Undvik dock "fisksoppa", nöj dig med ett lagom stimm av 2 olika sorters fiskar och skaffa EN sorts pansarmal samt sugmal (tex. 4 fläckiga pansarmalar och 5 pygmésugmalar (otocinclus). De sistnämnda är väldigt effektiva algätare vilka jag varmt rekommenderar. Hoppas ditt nya akvarium blir bra och lycka till med uppstarten!
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

Kommentar

• ICEBOX
        • April 2004
        • 150

Vi fortsätter off topic =)
        4*3,6 meters "boyta" (14,4 kvadrat) - dum planlösning ger överdimensionerad hall och dito badrum (utan badkar...).
        Ena kortsidan består av kokvrå, hurts (som fungerar som tv-bänk) samt ett långt skrivbord. På väggen hänger en låång hylla... Inte ens en kardinaltetra skulle få rum på länden efter den väggen (så fick jag in fisk i inlägget också=)
        Långsidorna består av fönster (där står bordet) resp säng + dörrhål - så där får man inte in något kar...
        Sista långsidan är min tänkta plats för akvariet - men jag skulle vilja få in en soffa där också, därav att jag tror att ett 100-literskar är det största som för plats...

Jag inväntar ett tillfälle att köpa soffa, innan karet inhandlas...

Jag hyr ett möblerat studentrum och flyttade in rätt nyligt, så jag har inte fått fason på det riktigt än...

Hur stort kar skulle behövas för ett stim av vardera kardinal-, blod- samt citrontetror? 130-140 liter? Men det känns som om övre delen av karet skulle bli tomt...

Pansarmal, visst är det corydoras, det?
        375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

Kommentar

• ICEBOX
          • April 2004
          • 150

Oki-doki!
          Nu har jag funderat lite och kommit fram till att jag ska kika på ett 170-literskar i veckan...

Har någon en uppskattning på hur mycket ett sådant skulle kosta att starta upp (frånsett själva karet)?
          Jag tänker närmast på växter, rötter och fisk...

Kommentar

• Labeth
            • September 2004
            • 533

Det beror ju helt på hur du möblerar i karet ... växter är ju dyrare än sten men å andra sidan så växer dom om man orkar vänta lite i mitt 300L kar köpte jag först sten ångrade mig slängde dom i förrådet skaffade en lian och sen har det blivit massa växter för massa pengar... Sätt dig och rita och tänk lite innan är mitt tips det blir dyrt om man gör som jag och impulsköper saker som inte passa... Jag skulle gissa på att du kommer hamna runt 300-400kr för fisk beror lite på vad du ska ha ... 100kr för sten kanske 100kr rötter(dessa 2 finns även i naturen tips tips...) ... sen kan man köpa billig sand på biltema (blästersand 25kg säck) leta lite på forumen det kryllar av folk som har använt det... sen kan det vara bra att lägga ett liggunderlag eller frigolitskiva i botten av karet om du ska ha mycket sten/stora rötter eller stapla saker...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

Kommentar

• ICEBOX
              • April 2004
              • 150

Jag tänkte köra med rätt mycket rötter och kanske helt utan sten... Men jag vet inte riktigt om jag vågar lita på mig själv om jag ska ut i naturen och leta rötter =(

Har nu läst artiklarna på zoopet om nytt akvarium, och kommit fram till att jag bör starta med några algätande fiskar - otocinclusar och några corydoras, eller kanske någon ancistrus... Jag vet inte riktigt...

Sedan vänta några veckor innan övriga fiskar ska flytta in...

Angående växter ska jag kika runt lite på folks zoonen-sidor.

Kommentar

• mattias89
                • December 2003
                • 316

Inga Corydoras äter alger. De äter små djur som de i naturen hittar på botten. I akvarium simmar de runt o bökar i sanden efter små ätbara saker. De äter mest foderrester som övriga fiskar inte hinner äta upp som hamnar på botten. Corydoras bör du nog lägga i sist av alla när du har börjat mata ordentligt.
                Mvh Mattias Nordfeldt

Kommentar

Arbetssätt...