Kan man få frigolit att inte flyta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

Kan man få frigolit att inte flyta?

Tänkte bygga några stenar av frigolit, med fördelen att man kan bygga den ihålig och inte behöva betala 600kr för massproducerad ihålig sten. Men frågan är den att frigolit flyter men kan man inte koka dem eller göra så att den slutar flyta, förutom att tynga ner eller silikona i bottnen. ?
  • stahl_mikael
    • November 2003
    • 293

smälter den inte om man kokar?

Kommentar

• zoomi
      • August 2004
      • 829

kanske... det var bara ett förslag, men inga andra sem kan komma med förslag?

Kommentar

• ViZiR
        • December 2003
        • 490

kanske går om man siliconar fast den i ett stenrös eller bara lite större stenar?
        <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
        </font id="Comic Sans MS"></b>

Kommentar

• schilla
          • August 2004
          • 71

ha lite stenar i frigolit stenen kanske?? =)

Kommentar

• maanda
            • September 2004
            • 423

lägg en frigolitplatta under gruset/sanden, och sätt sedan ihop med din "sten".

Kommentar

• zoomi
              • August 2004
              • 829

k... tack...

Kommentar

• davide
                • February 2003
                • 1093

skippa frigoliten och satsa på vanliga stenar istället. snyggare och säkrare.

Det låter osäkert att tynga ner en frigolitklump, om den lossnar så kommer den att åka upp med en jäkla fart och slå sönder täckglas osv...
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

Kommentar

• Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8083

Vanliga stenar kan och andra sidan ramla ner och slå hål i bottenrutan, det tycker jag känns mindre säkert än spruckna täckglas.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

Kommentar

• S_sund
                    • July 2004
                    • 1904

Det finns inget sätt att få frigoliten att sjunka om det är det du frågar efter. Frigoliten innehåller en otrolig mängd luft vilket ger den isolerförmåga och flytkraft.
                    Skall du ha frigolit i akvariet så är enda alternativet att tynga ner den på något sätt. Antingen försöka silikona fast den eller genom att lägga grus/sten över.
                    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                    Min Blogg
                    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

Kommentar

• zoomi
                      • August 2004
                      • 829

men det är just det att få stenen ihålig så att man kan göra den som en grotta med en ingång.... men jag ska silikona fast en frigolitbit på frigolitbakgrunden och där ska ja ha grottan...

Kommentar

• FundiX
                        • September 2003
                        • 14

TjeniXen.

Om jag skulle göra sten av frigolit, så skulle jag ha betong/husfix på den, sedan gröpa ur frigoliten på undersidan så har man kvar ett skal. I skalet kan man sedan lägga ett lager betong/husfix men sten som vikter. i denna kan man sedan göra en öppning å på så sätt få en grotta.

Jag gjorde grottor av vanliga krukor som jag kapade å sedan hade på husfix i vanligt bakgrundsmanér. (om dessa inte lackas så kan ev malar gnaga bort husfixet.)

Finns lite bilder på krukorna på min Zoon.
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=217826&gid=217992
                        -:Malawi biotop:-
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=217826
                        http://hem.bredband.net/jorfun/index.html

Kommentar

Arbetssätt...