Hur ofta ska man städa ett 130 liters akv?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brylepudding
    • August 2004
    • 38

Hur ofta ska man städa ett 130 liters akv?

Hej!
    Köpt ett till akvarium, har sedan tidigare ett 54l. Har fått instruktioner att rengöra det samt göra ett vattenbyte varannan vecka eller minst en gång i månaden. Hur ofta ska man göra rent eller 130l?
    MVH Sandra
    3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

54l
    7 guppy + yngel
    1 plecostomus
    2 ancistrus
    1 kuhlii

130l
    8 leoparddanio
    20 neontetra
    2 mosaikgurami
    4 praktbotia
  • klara
    • September 2002
    • 1112

Jag byter 30-50% varje vecka i alla mina akvarium oavsett storlek. Täta vattenbyten är bättre än ett stort någon gång per månad. Sök lite här på forumet om vattenbyten, finns massor att läsa om varför.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

Kommentar

• Zaphi
      • November 2003
      • 724

Rengöra? Hur?

Det räcker att du byter 50% vatten varje vecka, och sköljer rent filtret med vatten när det är på gång att slamma igen. Rengöra akvariet behöver du aldrig göra.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• shpend
        • August 2002
        • 2010

I ett nystartat akvarium ska du inte byta vatten i kanske 2-4 veckor. Senare kand u börja byta 1/3del, byt inte mer än 60% vatten i veckan.

Kommentar

• brylepudding
          • August 2004
          • 38

Jag rengör alltid med en sån där "dammsugare", en typ pump. Jag gör alltid det samtidigt som jag byter vatten...
          3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

54l
          7 guppy + yngel
          1 plecostomus
          2 ancistrus
          1 kuhlii

130l
          8 leoparddanio
          20 neontetra
          2 mosaikgurami
          4 praktbotia

Kommentar

• Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

Att byta vatten, slamsuga botten och rengöra pumpen samtidigt... ja, det är ett bra sätt att få en nitrittopp!

De nyttiga bakterierna lever i första hand i filtret, men finns även i bottenmaterial och vatten... Därför bör man se till att det blir några kvar när man städar... alltså, hoppa i alla fall över filterstädningen när ni byter vatten, särskilt om ni kör med slamsug i bottenmaterialet.

Själv byter jag mellan 30 och 50% vatten i veckan, städar innerfiltret ca 2 gånger i månaden (aldrig i samband med vattenbyte) och städar ytterfiltren en par gånger om år på sin höjd. Jag rengör aldrig i bottenmaterialet och jag gör inga storstädningar i karet... låter man det bara vara, så ökar antalet nedbrytarbakterier och du får en balans utifrån mängden föroreningar i karet... så efter någon månad har du ett rent och snyggt, självrengörande kar...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

Kommentar

• brylepudding
              • August 2004
              • 38

Ok... Så jag kan ska egentligen bara använda dammsugaren till att ta upp vatten med?

54l
              7 guppy + yngel
              1 plecostomus
              2 ancistrus
              1 kuhlii

130l
              8 leoparddanio
              20 neontetra
              2 mosaikgurami
              4 praktbotia

Kommentar

• brylepudding
                • August 2004
                • 38

Inre o yttre filter, alltså... Vad menar du? I mitt lilla kar har jag en pump som sitter i med två filter o till det stora är det en utanförpump som det tydligen ska vara bomull i som filter. Stämmer det förresten?

54l
                7 guppy + yngel
                1 plecostomus
                2 ancistrus
                1 kuhlii

130l
                8 leoparddanio
                20 neontetra
                2 mosaikgurami
                4 praktbotia

Kommentar

• Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

Jepp, ett innerfilter sitter inuti karet och ett ytterfilter står utanför... Att fylla ytterfiltret med vadd "bomull" gör att det kommer att bli tätt snabbt... Det finns massor med olika material som man kan ha i dem. Hur man fyller dessa ytterfilter är lite olika både på filtermodellen och vem det är som fyller den... Jag brukar lägga någon cm "filtermakaroner" närmast insuget till filtret... ovanpå det biobollar uppblandat med ehfisubstrat och överst lägger jag en bit blå filtermatta.... de där prylarna kan du bl a hitta på www.pwss.nu.... Men som sagt, det är lite beroende på filtermodellen.
                  När det gäller slamsugen så använder jag den endast som ett redskap att ta ur vatten med. Men även det där med att inte städa botten på akvariet är lite olika på vem du pratar med, men hos mig fungerar det. Det viktiga är att du inte har för mycket fisk och inte matar för mycket... Som det ser ut i din fiskuppsättning så har du ju t ex 3 fiskar som kommer att bli väldigt stora för ditt akvarium... men när de är små så kommer det att fungera...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

Kommentar

• fredrikgbg
                    • February 2004
                    • 39

ja efter ett snabbt konstaterande verkar alla köra sin egna "grej".
                    Men jag tror att ju mer man rotar runt och hela tiden förstör processen i filtret så utmanar man nitrittoppar...
                    Byter i mitt 150 l kar, ca 30l, ibland 40 l i veckan.... rensar filtret vid behov... ca 2 ggr/år... Det är det enda som behövs för mig... har ingen mätbar nitrit... så det är bara att trimma växterna för fullt..;-). Det blir nog en 10l hink varannan vecka med växter som måste bort...

Kommentar

Arbetssätt...