Kan det vara blodigel som jag hittade i min 30 liters akvarium?De var lite rosa och små.Jag trodde att blodigel var svart.Jag hittade 3 stycken idag och hade hittat några gånger när jag rensade för de kom in i filtret.Jag har inte hämtat någonting från naturen,växter,grus och tillbehör köptes på en zooaffär.Är det möjligt att de kom från vattnet när jag köpte mina fiskar?Är det någon som har haft sånt i karet eller efarenheter av detta?Jag vet inte om det är parasiter som fiskarna har.De gnider i gruset då och då.Hoppas att någon vet mer om detta.
blodigel i Akvarium!
Kollaps
X
-
Det är svårt att säga på den beskrivningen mer än att det förmodligen inte är en blodigel du hittat - de är kanske en dm stora och svarta i färgen.
Det finns många små iglar. Det som är typiskt för iglar är att de har sugkoppar i bägge ändarna som de suger fast sej med. Fiskigeln blir väl upp till 3 cm i storlekKillies is a lifetime passion -
Det kan mycket väl vara nån igel, det finns ett dussin eller så arter i Sverige, men äkta blodigel är det knappast - det är ett sällsynt (fridlyst? vet ej) djur i sverige. De stora svarta iglarna man ser i dammar & diken är nästan alltid hästiglar.
Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
De tropiska blodiglar kan bli stora och håriga.Jag hade haft många gånger fått 2 eller 3 i benen.First kliar det efter ett tag blir man bedövad och känner ingenting tills det är det ena ändan kvar som suger och håller på att ramla.Det svenska ute i naturen hade jag vara sett små exemplar men inte med sånt färg som är rosa.Att man har det i akvariet har jag aldrig hört.Mvh
DianeKommentar
-
Undrar också vad det är för maskar i mitt ytterfilter,de är 2-3mm och ser ut så här:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=234114#
Nån som vet ?Kommentar
-
Ray: jag tippar det är en triklad plattmask, dvs en planarie. Det är svårt att gissa vilken sort. Den glider normalt sett fram över glasrutan som en snigel, eller hur? Det gör aldrig iglar.
Denna typ av plattmaskar är små allätare - jag tippar de livnär sig på fiskmatsrester som kommer in i filtret.
Om du vill ha reda på vad det är kan du placera några i en burk (t.ex. en gammal aluminium-film-burk - nåt som tål postens misshandel i alla fall) med en fuktad tuss bomull, och posta till mig, så kan jag ta en titt på dem.
Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Myzco
-
Azur:helt rätt,har sett 4st glida sakta på slangar/rör in i filterts pumpkammare och de har jag plockat och slängtkan skicka några om jag hittar fler , vill gärna veta vad jag har i filtret... resten av filtret(15L)är fylld med biobollar så det är svårt att se maskarna .
Hur rör sig iglarna?
Är iglar farliga för fiskana?Kommentar
-
Kommentar
-
Myzco: det finns sniglar i vatten, men de är mycket sällsynta i sötvatten. Snäckor däremot är förstås vanliga, men de har ju skal.
Ray: de kommer med levandefoder eller växter. Iglar kan i vissa fall vara farliga för fiskar. Planarier kan i undantagsfall också vara det (i första hand pga att de flesta är giftiga) men som regel gör de ingen direkt skada.
Kommentar