Oönskade fiskar...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

Oönskade fiskar...

Ibland händer det att familj och vänner med akvarium beslutar sig för att vänligt adoptera bort någon firre vars polare alla har avlidit under mystiska omständigheter... Givetvis hamnar dessa firrar hos mig.

Så då undrar jag hur man gör då, när man plötsligt står med en fisk av varje och man egentligen inte hade tänkt att köpa den arten. Har exempelvis sex neontetror och en kardinaltetra. Man hoppas ju på att dessa kan bli vänner

Och hur gör jag med de fyra musse pigg platyna, en tuxedo blue, två sunset red och en korsning mellan svärdfisk och platy? Jag är ju oerhört blödig och vill inte ta livet av dem, samtidigt som antalet akvarier ju är begränsat. Stoppa i allihopa och låta dom para sig hej vilt med varndra? Ja, kanske det kanske...

Fyra guldmolly och en silver molly? Någon som känner sig manad i Jönköpingstrakten? Kanske själv har udda fiskar? Vi kanske kan byta?

Varför inte starta en "udda fiskklubb"?
    Skämt åsido. Hur gör ni andra? Går det överhuvudtaget att byta/bli av med dessa (tyvärr) oönskade fiskar?
    • 9953

Det kallas väl för fisksoppa...
    Jag var hemma hos SARF-u i GTB drygt 25 år sedan (tror jag) och tittade in i hans akvarier (jag var där för killis egentligen). Men där simmade en del enstaka fiskar - en ensam tigerbarb bland annat. Det visade sej att han också hade ett blödigt hjärta och tog emot enstaka fisk som hotades med dödsstraff för fenbitning eller andra brott. Så detta förekommer även bland de mest eminenta akvaristerna i Sverige.
    Om de är stora välvuxna fiskar kanske man kan förhandla med någon affär så att de kan välvilligt ta emot dem. Nu när föreningen inte har någon akvarielokal att stuva undan dem i. Vad vet jag?
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• nilssonnet
      • January 2004
      • 603

Lenita: Gör som jag, ger bort dom till syrrans sambos rovfiskar (oftast lungfisken), dvs leta upp någon med hungriga rovfiskar. :o)
      Na klar!

Kommentar

• Lenita
        • June 2003
        • 850

nilssonnet: Stackars fiskar Nä det är jag på tok för blödig för! Visst - jag vet - naturens lag etc, men nä, där går gränsen. Hellre fisksoppa i mitt eget kar än fiskmiddag i någon annans kar.

erikthur: Betyder det att du inte betraktar mig som en eminent akvarist Jag har aldrig försökt att gå till någon akvarieaffär - är på tok för rädd för ett nej. Du kanske har något tips hur man ska bete sig?

Kommentar

• erikthur
          • March 2004
          • 9953

Först det här om eminenta akvarister - så menade jag ju att dåvarande SARF-u var en sådan (som sedemera delaktig i en av de stiligaste akvarieböckerna jag har i mitt bibliotek) - inte att du inte var en eminent akvarist. Jag tror nog du är ganska duktig på detta...
          Tipset då - jag skulle nog ställa frågan lite förbipasserande eller indirekt när jag pratade med dem om något annat för att liksom pejla av stämningen ifråga. För visst finns det ibland en del större fisk i affärerna som måste ha inkommit som "inbyte" eller liknande...
          Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Lenita
            • June 2003
            • 850

Oki, tack för tipset. Ska träna framför spegeln...
            Och inte ens jag (med mitt stora ego) ser mig själv som en eminent akvarist... hehe

Kommentar

• Olle A
              • January 2002
              • 1661

Hej alla eminenta akvarister!
              Fyra musse pigg-platy eller fyra guldmolly borde inte vara alltför svåra att sälja genom en annons t ex här på zoopet. Kanske även de andra platyna och mollyna om köparen inte är ute efter att renodla en speciell typ. (Guldmolly och silvermolly är samma art, och dina platy är också varianter av samma art.) Neontetror och kardinaltetror trivs säkert utmärkt ihop och kan nog gå i stim med varandra, den enda som inte blir så glad är en eventuell hempristävlingsdomare. Att bli av med en ensam stimfisk på hederligt sätt är inte det lättaste. Det bästa är nog att försöka ta reda på om någon akvarist eller affär har den aktuella arten. Att fiskar man säljer eller ger bort ska vara friska och felfria är en självklarhet - det ska INTE vara den sista som är kvar när de andra nyss har dött i någon sjukdom.

Olle

Kommentar

• Zaphi
                • November 2003
                • 724

Det bästa är att ringa runt till butikerna först och kolla läget. Det är ju lite jobbigt om de säger nej när man väl har tagit på sig jobbet att fånga och frakta dit fisken.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Lenita
                  • June 2003
                  • 850

Firrarna får alltid en period av karantän i ett akvarium som jag inte använder. Så jag hoppas på att de är friska, men känner mig ändå lite nervös för att ge bort fiskar som inte är "mina" från början. Sjukdomar kan ju ligga kvar latent, så även om de verkar friska så kanske de kan smitta andra "nya" fiskar. Vad tror ni?

Jag anar dessutom att anledningen till att vänners fiskar dör, snarare beror på dåliga vattenvärden än någon "riktig" sjukdom. Än har det inte hänt nåt med mina egna, och det känns som om det är mitt eget fel om de blir sjuka. Skulle däremot må hemskt om jag smittade någon annans akvarium...

Kommentar

Arbetssätt...