Fiskminne [Myt?!]

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • black_molly
    • May 2004
    • 279

Fiskminne [Myt?!]

Jag har fått höra att fiskar har dåligt minne. Alltså 2 sekundersminne. Om det simmar till en ställe i akvariet och sedan vänder sig åt andra hållet så tror de att de är på ett helt nytt ställe. Hoppas ni förstår. Jag säger det kort:
    Är det sant att fisken har dåligt minne och inte kommer ihåg ställen?

MVH<h6>BM</h6>
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Myt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• varg
      • August 2002
      • 1002

Hejsan!
      Stämmer inte alls, mina platyyngel på några veckor har redan lärt sig vart maten kommer ifrån och att dom får mat när jag står brevid akvariet
      Zoon

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

Uppenbarligen myt. Alla vet ju att fiskarna vet när maten kommer. En hel del fiskar ser ju också skillnad på familjemedlemmar och gäster.

Jag kommer ihåg den chock mina 5 oscars fick när den första gästen kom på besök. De gömde sig direkt och vi fick förklara att det faktiskt fanns stora ciklider i akvariet även om de <b>inte </b>syntes.

Eller en bekant i Söderhamn som hade diskus i vardagsrummet - som gömde sej även för honom förutom gästerna - men väl accepterade dotterns ganska vilda lekar utan protest.

Ändringen var <b>inte</b>: Man vet ju vad man tänkte skriva och så glömmer man ett ord - <b>SORRY</b>
        Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Elana
          • April 2003
          • 239

Klart att de har minne! En fisk med minne i stil med Doris i "hitta Nemo" skulle tyvärr inte leva speciellt länge.
          Tänk en fisk som gömmer sig för en rovfisk och efter 2 sekunder glömmer det och simmar rakt i munnen på rovfisken...
          Likaså skulle de inte kunna ha några revir om de var och varannan sekund glömmer bort det och måste söka ett nytt...
          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

Kommentar

• ICEBOX
            • April 2004
            • 150

Denna myt kom väl troligen upp när folk började ha guldfisk i de där små 15-litersskålarna. För att inte få dåligt samvete, helt enkelt...
            375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

Kommentar

• Tricella
              • October 2002
              • 1052

Mina fiskar reagerar annorlunda om jag eller min fru kommer till akvariet. När frugan kommer kan de sakta röra sig mot hörnet där de får mat...men när jag råkar komma nära akvariet så blir de som tokiga...slåss i mathörnet och följer min rörelse om jag byter sida utan att ha gett dom mat. De minns helt klart vem som är vem...

De minns också vart de oftast får maten...så det är helt klart en myt!

Kommentar

• Gwendly
                • April 2003
                • 264

Har en tidning (TFH - Tropical Fish Hobby) med en artikel om det har, ska se om jag kan hitta den nar jag kommer hem. Hur som helst sa tror jag att den artikeln kom fram till att olika fiskar hade olika "minnen" for olika saker. Platys tex skulle tydligen vara bra pa att komma ihag vem som hade varit elak mot dem. Som sagt var ska jag se om jag kan hitta den artikeln nar jag kommer hem
                Besök ASW och CCA's hemsidor

www.asw.ca
                www.cichlidae.ca

Kommentar

• black_molly
                  • May 2004
                  • 279

Häftigt att firrarna minns så bra!
                  MVH<h6>BM</h6>

Kommentar

• Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

Alla som varit tvugna att flytta sina firrar några gånger, vet väl hur långt minne en fisk har, när det gäller att komma ihåg vad en håv är....
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

Kommentar

• klara
                      • September 2002
                      • 1112

Stämmer gott det Nancy ;O)
                      Mina praktbotior hann bara landa i karet efter omstart så hittade de sin gamla ihåliga favoritrot direkt och knökade in sig i den som om de aldrig varit därifrån, vilket de var - i sju hela veckor. Pang rakt in i rätt öppning och i rätt ordning för att få plats. Helt klart en myt det där.
                      /Klara
                      ------------------------
                      Min hemsida
                      Min zoon

Kommentar

• Gwendly
                        • April 2003
                        • 264

Ok här är några "highlights" från artikeln

"Be kind to Swordtails - they remember the bullies"
                        "Bullhead catfish will hide if they pick up the smell of a dominant indivual"
                        "Guppies apper to be able to recognise up to 40 other guppies and prefer the company of friendly co-operative individuals"
                        "Bluegill sunfish showed that fish remembered particular indivduals that theu had foarging eposiodes with"
                        "Salmon are capable of remembring the exact smell of their natal river"
                        "The Frillfin goby is a tidal zonee species that usually spends low tides in rockpools. When threatened the gobies jump between rockpools and show an amazing ability to remember where other pools are in realtion to the one that they are in. If you remember that the fish cannot see where they are jumping and that if tthey get it wrong they very likely to die, the feat is even more impressive.By manually moving the fish between rockpools the fish became disoriented and lost their ability to jump accurately - showing that they learn the configuration of avaliable pools probably at high tide"

ok , proved my point
                        Besök ASW och CCA's hemsidor

www.asw.ca
                        www.cichlidae.ca

Kommentar

• Ciklidguramin
                          • May 2004
                          • 27

Hörde av min kusin för några årsedan att guldfiskar bara har 3 sekunderminne, men mina tetror, guldbarber & svärdbärare kommer genast fram till matningshörnet så fort de ser den gula matburken! Händer, & människor överhuvudtaget gillar de också. Barberna & en neontetra är fem år gamla.
                          När jag har fel, skäll inte på mig, jag lär mig ändå.

Kommentar

• black_molly
                            • May 2004
                            • 279

Det kanske är därför guldfiskar är så tråkiga...
                            MVH<h6>BM</h6>

Kommentar

• jarinen
                              • February 2003
                              • 801

Mina ciklider vet precis var dom kan simma och var dom inte kan stoppa in näsan för då smäller det, dom kommer ihåg var och av vem dom fått stryk.

En ciklid skulle inte överleva om den inte hade bättre minne än så.

Så det är en seglivad myt och inget annat!!

Mvh Jari

Kommentar

Arbetssätt...