Häromsistens berättade en bekant (lagd åt det alternativmedicinska hållet) att hon läst om "thesvampar" och deras fantastiska hälsobringande egenskaper. Vi kom fram till att dessa thesvampar måste vara samma sak som jag kallar "volgasvamp" och som jag hade i ett par omgångar för sådär tio år sedan. Denna "svamp" är en skivformig historia, ca 15 cm i diameter, som lever i vatten och förökar sig genom avsnörning (en ny skiva bildas ovanpå den första osv.). Min första "svamp" fick jag av lillasysters dåvarande pojkvän som hade ett jätteexemplar i en hink i garderoben. Den andra kom som någon typ av "kedjebrev" (man skulle dela ut "skivor" till några av sina vänner och sedan torka sitt eget exemplar). Den första svampen tror jag att jag matade med enbart sockerlösning, den andra skulle ha svagt sötat the. Vattnet som "svampen" ligger i börjar så småningom lukta starkt av ättika. Lillasysters fd. berättade att hans mormor brukade dricka en hutt av denna illaluktande vätska "för hälsans skull". Är det någon som vet vad detta är för typ av organism? Någon svamp är det ju uppenbarligen inte.
Mvh Cecilia
Mvh Cecilia
Kommentar