Volgasvamp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilia
    • January 2003
    • 754

Volgasvamp

Häromsistens berättade en bekant (lagd åt det alternativmedicinska hållet) att hon läst om "thesvampar" och deras fantastiska hälsobringande egenskaper. Vi kom fram till att dessa thesvampar måste vara samma sak som jag kallar "volgasvamp" och som jag hade i ett par omgångar för sådär tio år sedan. Denna "svamp" är en skivformig historia, ca 15 cm i diameter, som lever i vatten och förökar sig genom avsnörning (en ny skiva bildas ovanpå den första osv.). Min första "svamp" fick jag av lillasysters dåvarande pojkvän som hade ett jätteexemplar i en hink i garderoben. Den andra kom som någon typ av "kedjebrev" (man skulle dela ut "skivor" till några av sina vänner och sedan torka sitt eget exemplar). Den första svampen tror jag att jag matade med enbart sockerlösning, den andra skulle ha svagt sötat the. Vattnet som "svampen" ligger i börjar så småningom lukta starkt av ättika. Lillasysters fd. berättade att hans mormor brukade dricka en hutt av denna illaluktande vätska "för hälsans skull". Är det någon som vet vad detta är för typ av organism? Någon svamp är det ju uppenbarligen inte.
    Mvh Cecilia
  • Fija

Jag har oxå haft en sån och jag har hört att det är en svamp som växer bland thebuskar i kina eller nåt. Men dricka det? Nej tack..
    Men om det inte är en svamp vad är det då? Nån slags manet?

mvh

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

"volgasvamp"
      Jag hittar ingen riktig info om den, endast detta:
      http://hem.passagen.se/d3220/halsodryck.htm

Jag försökte nysta vidare ang. drycken kvass, och får intrycket att det är en svagt alkoholhaltig dryck som framställs genom att man jäser skivor av rågbröd.
      http://www.kombu.de/kwass.htm
      http://www.florilegium.org/files/BEVERAGES/kvass-msg.html

Wikipedia noterar, rätt torrt, att "The main benefit of kvass is that for much of Russian history it has been safer to drink kvass than water."
      Jag vet inte om det är möjligt att 'volgasvampen' är såna här jästa skivor av bröd?

Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Fija

Jag är lite tveksam till att det ska va jästa brödskivor för den är helt genomskinlig.
        Men det är ju ganska häftigt att det är en hälsosvamp!

Kommentar

• erikthur
          • March 2004
          • 9953

Jag hade också en sk volgasvamp i en hink i garderoben under andra halvan av 1970-talet någon gång.
          Brödskivor var det inte det är jag säker på.
          Vad det säkert var har jag ingen aning om och man läser nu på internet skrivs det om en symbios mellan bakterier och jästceller..... Men hälsokostbranschen vill ju gärna ha en aura av mystik när det gäller exotiska produkter.
          Jag undrar om det inte kan vara någon form av svampdjur i alla fall (därav svamp i namnet)??? De flesta av dessa djur är dock havslevande och ser ju inte alls ut som den skivan.
          Men finns det inte någon biologisk kunskap om detta?
          Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Karon
            • January 2002
            • 3170

Jäst eller svamp, är inte jäst en svamp ?
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• erikthur
              • March 2004
              • 9953

Ursprungligen skickat av Karon
              Jäst eller svamp, är inte jäst en svamp ?
              Visst är jäst en svamp. Men den här varelsen är uppenbarligen inte en vanlig jästkultur.

Ett svampdjur däremot är inte en svamp.

Kommentar

• cecilia
                • January 2003
                • 754

När man väl har lyckats ta reda på (via andra new-age-intresserade bekanta) att "svampen" även kan heta "Kombucha" uppenbarar sig en värld av information, t.ex.

http://www.fungi.com/info/articles/blob.html

Det verkar röra sig om ett samhälle av mikroorganismer som utsöndrar en gemensam "matrix". Intressant. Ingen som har en skiva att donera? Mvh Cecilia

Kommentar

• erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

Från den länk som Cecilia angav hittar man en sannerligen mycket tillförlitlig källa (FDA) och detta är hämtat från en artikel (länk till hela artikeln finns nedan):

<b>Unexplained Severe Illness Possibly Associated with Consumption of Kombucha Tea -- Iowa, 1995 </b>
                  .....
                  Samples of the mushrooms and samples of the tea consumed by both case-patients were sent to FDA for analysis. Microbiologic analysis of the tea and mushrooms identified several species of yeast and bacteria, including Saccharomyces cerevisiae and Candida valida. No known human pathogens or toxin-producing organisms were identified.
                  .....
                  Editorial Note: The Kombucha "mushroom" is a symbiotic colony of several species of yeast and bacteria that are bound together by a surrounding thin membrane. Although the composition of the Kombucha colony varies, some of the species reportedly found in the mushroom include S. ludwigii, S. pombe, Bacterium xylinum, B. gluconicum, B. xylinoides, B. katogenum, Pichia fermentans, and Torula sp. (1). Kombucha tea can contain up to 1.5% alcohol and a variety of other metabolites (e.g., ethyl acetate, acetic acid, and lactate). During incubation, the thin, gelatinous mushroom floats in the tea and duplicates itself by producing a "baby" on top of the original mushroom. These offspring are then given to other persons for starting their own cultures. Although there are at least two commercial producers of Kombucha mushrooms in the United States, the sharing of the mushrooms is believed to have helped to promote its popularity in the United States.

http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/00039742.htm

Således en symbios mellan bakterier och jästceller och inte något svampdjur eller liknande.

TILLÄGG: För att muntra upp det hela. Hur var det nu på 1970-talet. JAG vågade i alla fall smaka på drycken ifråga och efter jag gjort det visade det sej att min dåvarande fru - Barbro - inte hade mage därtill. Men eftersom bananflugorna var mer intresserad än vi var så blev det inte mer en "säger endast en" provsmakning. Eller var det tre - den första, den enda och den sista (precis som de gånger jag ätit surströmming)

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Jag har ingen speciell lust att dricka "teet", men jag skulle gärna se den där avknoppningen. Nån som har Kombucha eller vet var man kan få tag i det?
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...