Aquabid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Aquabid

Jag läste något om Aquabid på SKS forum. http://www.aquabid.com/
    Jag sökt här och funnit några blänkare om den siten oftast av Rickard Berg (pupfish?):
    Nu när sommartemperaturen snart medger i alla fall ägg-skick så är det onekligen så att man börjar bli sugen på bjuda på något. Är det någon som kan berätta om sina erfarenheter från Aquabid?????
    /Erik
    Killies is a lifetime passion
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Idag har jag lagt fem olika bud på olika anuella killi-äggsatser (3 nothos och 2 sydamerikanska arter) sen får vi ser hur det går.....

Buden ligger från 10 till max 20 USD. Dessutom måste man betala 5-10 USD för frakten. Auktionen på äggen jag bjudit på avslutas inom 9-24 timmar. Hoppas ingen av er bjuder högre.

Jag vet att det anses dyrt i Sverige men utbudet är ju egentligen obefintligt härstädes.

Kommentar

• Gwendly
      • April 2003
      • 264

Supply and demand som det heter på sådana däringa engelska.

Jag har bra erfarenheter av Aquabid, även om jag bara köpt böcker...
      Besök ASW och CCA's hemsidor

www.asw.ca
      www.cichlidae.ca

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Tack för tipset, aquabid hade jag missat. (Oroa dig inte, jag skall inte bjuda över. )
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• erikthur
          • March 2004
          • 9953

Nu är de auktioner jag bjöd på över. Jag bjöd högst i fyra fall och förlorade en auktion. Tre olika Nothos (rachovi, palmquisti och melanospilus) samt en sydamerikansk "årstidare" (alexandri).

För Rachovin får jag punga ut med 16 USD och för de andra räckte det med utropspriset på 10 USD. Sedan tillkommer transportkostnader på 5-6 USD per säljare.

Nu skall jag etablera kontakt med de två säljarna så får vi vad som händer. Jag har redan skickat e-mail till den första killen.

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Merde!

Det jag skrev rasade bort pga att jag inte var inloggad. Jag raderar det inlägget (det är tomt, om nån undrar).

Nå, vad jag sa var att jag var grymt sugen på "Poropanchax luxopthalmus" äggen, men att jag inte kan motivera att betala 500:- för en garanterat felbestämd fisk (det existerar ingen art med namnet P. luxopthalmus). Men snygg var den.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

OK, glöm det. Det var en synonym för Aplocheilichthys macrophthalmus jag inte kände till, dessutom felstavad.

Kommentar

• erikthur
                • March 2004
                • 9953

Man förstår den svenska beteckningen "lyktögon" i alla fall.

Jag har själv inte så mycket erfarenhet av dem men jag hade en gång någon art (Proc. similis tror jag) och kommer ihåg att man fick "lura" av dem äggen. Jag gömde äggmoppen i ett förfilter vari fiskarna sköt in äggen.

Kommentar

• Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

för en garanterat felbestämd fisk (det existerar ingen art med namnet P. luxopthalmus).
                  Azur
                  Enligt west african killis finns det en art som heter Poropanchax luxophthalmus luxophthalmus, synonym för Aplocheilichtys luxophthalmus luxophthalmus
                  Se denna sidan:http://www.killifish.f9.co.uk/Killifish/Killifish%20Website/Ref_Library/Poropanchax/Poro.lux.luxophthalmus.htm
                  Jag hittar ingen art som heter Aplocheilichthys macrophthalmus, var har du hittat det namnet.

Guy
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

http://www.fishbase.org/Eschmeyer/EschPiscesSummary.cfm?vcas_spc=14236

Det gällande namnet just nu verkar vara Aplocheilichthys macrophthalmus (om det inte hänt nåt sen 2001).
                    Det hindrar förstås inte att folk använder synonymer; jag kände bara inte till synonymen Poropanchax luxophthalmus.

Kommentar

• Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

Det är tydligen inte så lätt det här med lampeye´s
                      http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?id=9665

Guy
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

Ursprungligen skickat av Guy Palm
                        Det är tydligen inte så lätt det här med lampeye´s
                        http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?id=9665
                        Nä, det är en jäkla röra. Prova att klicka på "synonyms" på sidan ovan - det stackars djuret har 10 synonymer, och jag kan i stort sett garantera att historien inte är slut än...

Sen är fishbase' taxonomi vanligen nåt år gammal. Eschmeyer brukar vara litet snabbare med uppdateringen, men hänger förstås inte alltid med i svängarna heller.

Kommentar

• erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

För en månad sedan kastade jag mej in och bjöd på killiägg på Aquabid. Det var ibland mycket spännande (varning utfärdad). Och mina erfarenheter efter detta något skiftande.

Nu ligger till slut i mitt skåp 6 äggpåsar inhandlade via Aquabid. 4 olika nothos och 2 olika austrolebias. dessutom kan man väl påstå att jag pga detta intresse också har bytt till mej 2 andra årstidare inom Norden. Alltsomallt till en totalkostnad strax under 100 USD.

Det värsta som hände var att alla ägg av en svår växktlekare ( Ep annulatus) dog under transporten över atlanten - men inga dollar gick förlorade. Det var också den mest spännande auktionen där 5 budgivare bjöd över varandra vid flera tillfällen.

Den bästa transaktionen var att köpa ägg från <b>peterkilli </b>i Thailand som hade ordnat med en säker sida där man kunde betala direkt med sitt plastkort och äggen kom med rek på en vecka.

Vid ett köp försvann pengarna någontans på vägen (här i Europa) men jag fick äggen till slut i alla fall.

Hoppas att det till slut blir lite fisk av allt de här bara...

Kommentar

• Pär J.
                            • March 2002
                            • 284

Vi håller tummarna för dig.
                            Vet själv hur "farligt" det kan vara att drabbas av auktionsnoja. Fastnade för frimärken med akvariefiskar och det fanns en hel del...

/Pär

Kommentar

Arbetssätt...