Vet fortfarande inte vilka det är som har lekt... men jag tycker nog att du ska låta dem vara. Blir det yngel så har du tur annars kan du ju alltid låta fiskarna leka i ett separat akvarium senare. Plastpåse idéen låter inget vidare, men om det tex är scalarerna som har lekt & de (något ovanligt) tar hand om ynglen kan dessa klara sig, se då till att det finns gott om gömställen. Inte för att chansen är speciellt stor med de (hungriga)fiskar du har.. Det är nog det enda råd jag kan ge...
Eftersom rommen fortfarande är kvar är det nog pansarmalarna, de har mycket starkt klister på rommen så fiskarna har svårt att äta upp den. Men ge dem lite tid så fixar de det och de få som blir kvar och kläckts blir uppätna på ett ögonblick. Vill du ta hand om rommen får du försiktigt skära loss den med en kniv och flytta till ett annat akvarium, eller får du tömma detta akvariet på fisk. Mat till yngeln är som alla andra småyngel, en handfull mer eller mindre krångliga alternativ. Lycka till!
Jag har ett annat kar jag kan lägga dom i, men jag har ingen pump eller något till den.
Måste man ha en pump eller klarar dom sig?
Jag har en syre sten om det räcker?
Tror med det är pansarmalens rom när jag tänker efter så har dom hållt på lite.
Ursprungligen skickat av Andreas L
jag har ingen aning vilka det är som har lekt. Jag har inte sett något.
Var ligger romen på blad eller på rutan?
Hur många romkorn? är det entaka så ä dä troligen Corydoras som har lekt, Scalarer lägger oftast det på blad å då ä dä många typ/ca. 100st å så försvarar dom platsen mot alla andra fiskar i karet.
Har du sett nåt sådant?
Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
Ni gör som ni vill Jag gör som jag vet...
<font color="red">Jaa du... om du fått 1cm ägg så har du i alla fall slagit nytt rekord för alla Corydoras arterna. 1mm menar han. Kanske dags att gå om lågstadiet ?
Kommentar