Uppstart av akvarium nr 2 - tips

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sim-Bad
    • December 2022
    • 13

Uppstart av akvarium nr 2 - tips

Jag har satt i min nya pump (Fluval 704, ytterfilter) i mitt sedan länge biologiskt välbalanserade kar och bytt och startat upp mitt nya 450-liters med den gamla inarbetade pumpen som är full av bra bakterier.
    Detta i kombination med att fylla det nya med en rejäl andel akvarievatten och växter från inarbetade karet inbillar jag mig att jag förkortar den biologiska inkörningstiden avsevärt.
    Erfarenheter av sånt här och tips där ute?
  • Sleaper
    • September 2008
    • 2894

Har man bara ett inkört filter så kortas tiden avsevärt. När jag gör om karet med nytt bottensubstrat och inredning etc. så åker fiskarna tillbaka till akvariet i princip direkt. Aldrig varit några problem förutsatt att filtret varit i drift under tiden. " Gammalt" vatten är däremot inget att spara.

Kommentar

• Sim-Bad
      • December 2022
      • 13

Tack för info och bra att känna till om ”gammalt vatten” Det är ju några 10-litershinkar att kånka.

Kommentar

• admin
        Christian Alfredsson

• November 2004
        • 11233

Det är som vanligt, ha tålamod. Hade ändå givit det tid om du har. Passa på att plantera och inreda samt drömma om innehåll. Att längta är bästa som finns med nya akvarium.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Kvävecykeln Kommer troligen igång lite snabbare med inkört filter men man ska nog inte förlita sig för mycket på det för det är mycket annat som ska också behöver mogna och inte bara kvävecykeln...
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...