Fördelar: Garanterat en orginal form, "bättre" gener, mer "naturtroget" beteenden (gäller väl framför allt hårt odlad fisk), "riktigt" utseende.
Nackdelar: Dyrare, ofta/ibland svårare / känsligare (de sista kan ju dock vara motsatsen också), negativt för naturen? (har diskuterats fram och tilbaks i oändlighet)
Sen vare sig folk vill det eller ej kan det finnas en annan "känsla" i VF eller odlad.. smak sak
Är det inte lite grymt egentligen att ta in fiskar som är vana vid stora vatten i ett akvarium? Förstår ju folk som vill ha fiskar som kanske inte går att odla, men ändå?
fija... jag vet inte men jag tror att dom har det bättre i akvarium... tänk på hur mycket mat dom får mot om dom hade varit i naturen och sen är det ju ofta så att man inte har fiskar som e aggresiva mot varann, alltså har dom inget hot...
Många fiskar som fångas vilt leker inte i akvarier... vilket i sig är en bra svar på frågan om alla vildfångade mår bra av att bo i akvarier. Hur bra ett akvarium än är så kan den aldrig till 100% efterlikna naturen med sina skiftningar och de är kanske lika viktiga för fisken som maten och syret.
Om livet i fångenskap är på gott eller ont kan bara fiskarna svara på... och de är tyvärr inte så bra på människospråket.
Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.
De flesta odlade fiskar leker inte i akvarium heller... Hur många har haft lek på sina silverhajar, siamesiska algätare, praktbotior eller eldstjärtar, t.ex?
Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
Eftersom genuppsättningen är densamma borde skillnaden VF/odlad fisk egentligen säga mer om de människor som tagit sig friheten att ha fiskarna i sin vård? /Cecilia
genuppsättning är inte allt, selektiv avel gör att många av våra akvariefiskar skiljer sig markant från dom vilda varianterna (ta tex scalarer och guramis där odlingvarianterna finns i hur många varianter som helst, ja varför inte kolla på discus?)
Kommentar