avliva hur??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

Jag planerar att göra det en gång i framtiden samt igen kontakta personen som forskade på just avlivning av fisk men det är så mycket man tänker göra. Reglerna som det syftas till är väl snarare EUs regler för försöksdjur där både frysning och kokning förklaras olämpliga. När det gäller grodor så tror jag snarare att det är okunskap samt slöhet som gör att man fryser ihjäl tullbeslag och säger att de bara somnar in, men jag har egentligen ingen aning. Jag var själv övertygad om att frysning var en bra metod tills jag kollade upp med personer som verkligen kunde.

Är det tänkbart att avliva fisk i kokande vatten, den dör ju bums då och det anses OK för kräftor...
    Det anses inte OK att koka kräftor levande. De ska kylas ner i frysen först (inte frysas för då försämras smaken) och sedan kokas. Det har jag läst i någon dagstidning. Fast här känns det som att frysning igen förordas utan att man vet. Kräftor är inte djur enligt lagen så det är fritt fram att tortera hur mycket som helst. Det enda djur som inte är ryggradsdjur som har fått statusen djur är bläckfiskar. Nu skriver jag om försöksdjurslagstiftningen som är mycket, mycket, mycket, mycket hårdare än husdjurslagstiftningen för att inte tala om djuren som blir vår mat.
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

Kommentar

• Dr. Strange
      • March 2003
      • 995

en annan intressant frågeställning då.....

När jag sticker ut och fiskar:

Då dödar jag aborren jag får upp genom att dänga den mot botten på båten eller bryter nacken av den, är dom riktigt stora sticker man kniven i nacken på den.

frågan lyder då, är en akvarie fisk mer "värd" än den stackars aborren som jag osmakligt dödade genom att dänga den mot botten?

Jag vet att det funkar väldigt bra, så att det skulle vara plågeri tvivlar jag starkt på, jag tror att alla ska lugna ner sig och se till att döda dom stackars fiskarna.

Se bara till att dom dör fort, och använd sunt förnuft, tror inte vi behöver en Doktors-avhandling i ämnet för att klara döda våra fiskar.

Jag blir fäst vid mina fiskar som alla andra, men är beslutet taget att fisken ska dö så dödar jag den, en metod som funkar bra på fiskar run 10cm är att stoppa dom i en plastpåse, däng sedan påsen i golvet med bra svung så är det klart.

(och nej, fisken lever verkligen aldrig mer efter det)

//Marcus

" Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

Kommentar

• Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

När jag sticker ut och fiskar:

Då dödar jag aborren jag får upp genom att dänga den mot botten på båten eller bryter nacken av den, är dom riktigt stora sticker man kniven i nacken på den.

frågan lyder då, är en akvarie fisk mer "värd" än den stackars aborren som jag osmakligt dödade genom att dänga den mot botten?
        Du gör alla rätt så jag ser inte problemet. Stor fisk ska dödas genom hårt slag mot huvudet och sedan ska huvudet avlägsnas från kotpelaren. Det gör man genom att skära av huvudet eller genom att bryta nacken på fisken. Riktigt stora fiskar får man avbloda dvs. man skär av kroppspulsådern. Små fiskar är enklast att helt enkelt klippa eller skära bort huvudet. Tyvärr finns det inga andra bra alternativ bortsett från gift.

Min uppfattning om kokning framkommer i de andra trådarna men jag kan sammanfatta den med att: Om folk kokar fiskyngel så kommer de en vacker dag koka halvkilosfisken också eller så kommer någon som hörde att någon kokade koka halvkilosfisken. Frågan gäller inte vad som är Ok, och tjaffs typ "men om det och det och det och det gäller är det Ok då? utan "VAD ÄR BÄST"? Bäst är:

1. Liten fisk: Kapa huvudet
        2. Stor fisk som det inte snabbt går avlägsna huvudet på: Slag mot huvudet
        3. Jättestor fisk som det skulle krävas flera slag för att döda: Skär av kroppspulsådern och töm den på blod
        Mvh. Ola

Kommentar

• anli
          • October 2002
          • 654

Ursprungligen skickat av Ola Svensson

1. Liten fisk: Kapa huvudet
          2. Stor fisk som det inte snabbt går avlägsna huvudet på: Slag mot huvudet
          3. Jättestor fisk som det skulle krävas flera slag för att döda: Skär av kroppspulsådern och töm den på blod
          Läs och lär! Så slipper vi se såna här trådar igen.
          Anders Lindersson
          Anders Akvariesida

Kommentar

• acc
            • March 2003
            • 470

Hej alla!

USCH vad jag är trött på den här diskussionen!!!

Den har dykt upp minst 3 ggr under min korta tid här på zoopet och jag kan inte påstå att det alltid är så himla trevliga tåtar.

Mitt förslag är att Kjell F. (förslagsvis) skriver en artikel om hur man bäst avlivar sina fiskar.

Då slipper vi dessa tråkiga diskussioner där alla ska hävda sin egen metod, som naturligtvis alltid är den bästa.

/Acc, Små skor,stor mun,-rakt från hjärtat!

Kommentar

• Dr. Strange
              • March 2003
              • 995

helt klart vore det bra med den informationen på Zoopet, och den ska vara väldigt enkel, enklast fråga Ola och kopiera hans text :P

//Marcus
              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

Kommentar

• Kramfors
                • January 2003
                • 7265

Om er katt blir obotligt sjuk stoppar ni den då i en påse som ni dänger i golvet?
                http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Karon
                  • January 2002
                  • 3170

Obotligt sjuk katt avlivas antingen av veterinär med injektion av lämpligt avlivningsmedel alternativt med välriktat hagelskott.
                  Inte kul, men det är ingen avlivning.
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Dr. Strange
                    • March 2003
                    • 995

Kramfors: går du till veterinären med dina fiskar?

//Marcus

ps, jag brukar ta mina aborrar till veterinären :P

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Jag förespråkade tidigare metoden med infrysning men efter Ola Svenssons utmärkta inlägg i denna (och andra liknande tidigare) tråd så rekommenderar jag "hans" metod.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• GooGoo
                        • February 2002
                        • 2975

Vi, precis som Kjell körde med infrysningsmetoden tidigare. Olas mycket utförliga inlägg i den gamla tråden fick dock också oss på andra tankar och vi klipper/skär numera av huvudet även om jag personligen inte tycker att det är speciellt trevligt.

Sedan måste jag säga till de av Er som helst skulle vilja slippa den här diskussionen fler gånger, man behöver ju inte läsa allt. Detta med avlivningsmetoder kommer att återkomma med jämna mellanrum oavsett om vi vill det eller inte. Många söker nog här på forumet för att hitta trådar och inlägg i något som intresserar, men dom allra flesta slänger snabbt ut en fråga eftersom dom vet att dom förhoppningsvis får ett snabbt svar och också kan fortsätta fråga eller diskutera. Detta tycker jag att vi som har varit med en längre tid måste respektera och som sagt, vi kan ju hoppa över det vi känner igen sedan tidigare om vi inte vill få en upprepning.
                        Har inte en enda firre längre men återkommer ändå hit då och då.

Kommentar

• Ola Svensson
                          • June 2002
                          • 1081

Jag förordade också frysning innan jag tog kontakt med dessa personer som undersöker hur det står till egentligen. Jag tror att jag lovat Kjell att skriva en artikel om det hela för att lägga i FAQ, men det har inte blivit av än. Jag får lov att skärpa mig helt enkelt.
                          Mvh. Ola

Kommentar

• GooGoo
                            • February 2002
                            • 2975

Jag tror att jag lovat Kjell att skriva en artikel om det hela för att lägga i FAQ, men det har inte blivit av än. Jag får lov att skärpa mig helt enkelt.
                            Det blir bra när man på ett lätt sätt kan hitta denna information, men jag tror fortfarande att nya zoopetare kommer att ställa denna fråga här på forumet, men då kan ju vi andra länka direkt till FAQ-texten.
                            Hoppas att Du får tid över till detta Ola, det är nog många som vill lära sig vad som är bäst/lagligt när det avlivning.
                            Har inte en enda firre längre men återkommer ändå hit då och då.

Kommentar

• Nova
                              • April 2003
                              • 512

Jag brukar tänka såhär när jag avlivar mina fiskar på bästa sett- alltså skära av huvudet. Okey det är smärtsamt för mig att göra så, men eftersom jag älskar dom så vill jag inte att dom ska behöva lida genom nedfrysning, kokning eller nått annat fruktansvärt sätt. Då känns det inte lika hemskt.
                              Hälsningar Nova
                              Denise

Kommentar

• anli
                                • October 2002
                                • 654

Ursprungligen skickat av Kramfors
                                Om er katt blir obotligt sjuk stoppar ni den då i en påse som ni dänger i golvet?
                                Om den dog direkt så vore det väl en bra metod som nån annan, men tror knappast att det går med en sprattlande katt! Dum liknelse.
                                Anders Lindersson
                                Anders Akvariesida

Kommentar

Arbetssätt...