Jag planerar att göra det en gång i framtiden samt igen kontakta personen som forskade på just avlivning av fisk men det är så mycket man tänker göra. Reglerna som det syftas till är väl snarare EUs regler för försöksdjur där både frysning och kokning förklaras olämpliga. När det gäller grodor så tror jag snarare att det är okunskap samt slöhet som gör att man fryser ihjäl tullbeslag och säger att de bara somnar in, men jag har egentligen ingen aning. Jag var själv övertygad om att frysning var en bra metod tills jag kollade upp med personer som verkligen kunde.
Det anses inte OK att koka kräftor levande. De ska kylas ner i frysen först (inte frysas för då försämras smaken) och sedan kokas. Det har jag läst i någon dagstidning. Fast här känns det som att frysning igen förordas utan att man vet. Kräftor är inte djur enligt lagen så det är fritt fram att tortera hur mycket som helst. Det enda djur som inte är ryggradsdjur som har fått statusen djur är bläckfiskar. Nu skriver jag om försöksdjurslagstiftningen som är mycket, mycket, mycket, mycket hårdare än husdjurslagstiftningen för att inte tala om djuren som blir vår mat.
Är det tänkbart att avliva fisk i kokande vatten, den dör ju bums då och det anses OK för kräftor...
Kommentar