hur avlivar man en fisk på bästa sätt??? minst smärtasamma sätt??
avliva hur??
Kollaps
X
-
:-( :-( :-( ja lider, en liten fjärilsciklid fastnade i ett insug och blev vikt på mitten...
nu lider hon iaf inte längre.. men de va inte kul o göra det :-(¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡Kommentar
-
Kommentar
-
det som jag anser vara bäst (med fiskar som är ca 10 cm +) är att ta den i stjärtfenan och snärta den rakt ner i golvet med rejäl kraft så dör den med direkten av smällen.
är det mindre fiskar så tar jag kniven eller saxen, det senare tycker jag är lättare eftersom jag slipper använda morsans fina köksknivar...Mvh Jonas
Mbuna RocksKommentar
-
Det där med växelvarma djur är rätt intressant, det sägs ju att om man lägger en groda i ljumet vatten, o sen sakta ökar temperaturen så dör den utan att märka det, eftersom kroppen "anpassar sig". Detsamma borde gälla omvänt, d.v.s med kyla.
Jag har själv använt kokande vatten att avliva fisk med, mest beroende på att det varit rätt små fiskar jag haft, dom dör ögonblickligen, det kan vara svårare med större fisk, där är nog kniv eller sax att föredra.Kommentar
Kommentar