När jag köpte in mitt 720 ringde jag runt och kollade priser, plockade sedan ut bänken från ett ställe, akvariet från ett annat och mina ytterfilter beställdes från Hjortgatan.
Detta gav en "besparing" på X antal tusen om man jämförde med de "akvariepaket" som säljs av affärerna. Visste lite jobb men jag tycker att det var värt det.
Men visst 310:an minus filter köpte jag billigt när en zooaffär i stan öppnades, lockerbjudande eller vad man ska kalla det. Iofs första och sista gången jag lär handla just där...
hmm.. Ett helglasat 100L på global för 600:-.. Ingår det ramp då? annars blir det ju en rejäl slant.
Ska undersöka lite vad återförsäljarna har att erbjuda.
Om man skall köpa nytt, med garanti och med alldeles oförstörda glas att själv göra repor i, så kostar nog ett 100l minst 600:- UTAN några tillbehör.
Innan man börjar knorra över priser skall man dock fundera ett varv på hur billigt akvarium vill jag hälla 100l vatten i, och ha i mitt hem. Produkter som är FÖR billiga har någon sparat FÖR mycket på vid tillverkningen.
Fundera på ett begagnat istället om plånboken är tunn, det finns mycket akvarier på www.blocket.se för att nämna ett exempel.
Kommentar