akvarie-mässa?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bboyjohn
    • September 2003
    • 113

akvarie-mässa?

hej

brukar det vara akvarie-mässor nångång??

det finns ju tex båtmässa m.m. så ja tänkte att de kanske fanns samma sak fast med fiskar o akvariegrejjer :-)
    ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

I Sverige är väl det närmaste man kommer en mässa när nån större förening har möte/auktion, eller kanske akvariedelen på Husdjursmässan i Sollentuna. Hobbyn är så liten här. I utlandet finns förstås akvariemässor, det är väl en stor mässa i Tyskland i faggorna?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Bilbo
      • February 2002
      • 2119

Se denna länk: http://www.zoopet.com/akvarium/kalender_visa.asp?NR=124
      // Magnus
      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

Kommentar

• medion
        • July 2003
        • 86

Så liten kan väl hobbyn inte vara?
        Titta på alla reptilmässor som finns. Det är ju ingen jättehobby det heller.
        Lägger man den tex i södra sverige så tror jag att det kan komma folk från tex Tyskland och Danmark.

Mvh/Lukas

Kommentar

• swetrot
          • April 2003
          • 966

Jag tror ändå att det blir svårt, främst för att akvariehandeln i Sverige kontrolleras av några få grossister som inte ser något större värde i att pumpa in pengarna som behövs. De har inte några marknadsandelar att vinna på det. Idag satsar de mera på sponsring av olika arrangemang som klubbarna gör, för att få visa upp sina nya produkter och väcka intresse för dem.

Om man sedan tänker lite krasst så är det ett jävla jobb, rent ut sagt, att flytta in 500 akvarier i en mässhall för att visas upp under 2-3 dagar, och sedan skall allt packas ned igen. Bilar, datorer, krukväxter, ormar, hundar, katter, muttrar och allt annat som det finns mässor om, inget kommer i närheten av dessa akvarier som skall stå helt plant, som väger flera ton och vars invånare kolar vippen om man inte lyckats bygga upp en bakteriekultur i filtret på några dagar.

De flesta Zoo-handlare i Sverige är dessutom småföretag med 1-3 anställda, och få av dem känner väl någon stor glädje över att satsa tid och pengar på att möta kunderna när det de kan visa upp ändå bara är en liten bråkdel av vad de har i sin butik.

Swetrot

Kommentar

• medion
            • July 2003
            • 86

Swetrot

Om man ska anordna en akvariemässa så behövs inte grosssisterna.
            Meningen med en mässa är ju att vi privatpersoner kan få hyra ett "bord" och sälja det vi vill "bli av med"

En sådan mässa skulle ju inte vara så svår att anordna. Det är ju "bara" att hyra lokal ,annonsera och bestämma ett datum

Mvh/Lukas

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Det krävs oerhört mycket mer jobb att arrangera en akvariemässa jämfört med t.ex. en reptil-, fågel-, bil-, datamässa etc
              Detta vet jag ev egen erfarenhet eftersom jag genom åren har varit med om att arrangera flera stycken i de akvarieföreningar jag varit medlem i.
              Om sådana utställningar skall bli av så krävs det att det finns en stor förening med många aktiva medlemmar som är beredd att under en period nästan lägga hela sin fritid på att det skall bli av.
              Att fixa fram akvarier etc. brukar inte vara så svårt eftersom det finns ett klart intresse från grossiternas och affärernas sida att det förekommer sådana utställningar (i längden ökar det ju intresset för hobbyn och de får sälja mer).
              Problemet är arbetet - det måste ske på ideell basis. Det krävs t.ex. oerhört mycket mindre arbete för en förening att arrangera en auktion och sådana är ju allmänt förekommande.
              Så mitt tips är gå med i en akvarieförening och driv frågan och var beredd på att dra ditt strå till stacken - när det handlar om arbete.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Morellen
                • November 2003
                • 4349

Var det inte en relativt stor akvariemässa i göteborg för typ tjugo år sedan? hur sköttes det, vem arrangerade?
                Minns bara vagt hur min mor förklarade att vi inte kunde köpa en meterlång slamkrypare som var till salu *s*
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Bubblan89
                  • November 2002
                  • 1220

I dag är det akvarieaktion i Haninge =)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Var det inte en relativt stor akvariemässa i göteborg för typ tjugo år sedan? hur sköttes det, vem arrangerade?
                    Det har genom åren varit flera akvarieutställningar i Göteborg - den du nämner arrangerades med all säkerhet av Göteborgs Akvarieförening.
                    Den senaste var för ca. 5 år sedan och arrangerades av Göteborgs CIklidgrupp - den hade ca. 6.000 besökare.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Olle A
                      • January 2002
                      • 1661

Har det någon gång varit auktion i Göteborg? Jag menar en större auktion, inte några fiskpåsar som auktioneras på ett vanligt akvariemöte. I t ex Stockholm och Oslo hålls ju flera storauktioner varje år, så det skulle vara konstigt om det inte gick i Göteborg också.

Olle

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Har det någon gång varit auktion i Göteborg?
                        Jag kan i alla fall inte minnas någon i alla fall. Det brukar bara vara småauktioner i samband med GAFs ordinarie möten.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• aquan00b
                          • September 2003
                          • 140

Skånemässan var det Reptil eller Akvariemässa minns inte men Kjell hade nog vetat

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Administrator

• December 2001
                            • 48148

Skånemässan var det Reptil eller Akvariemässa minns inte men Kjell hade nog vetat
                            Förr var det alltid en mycket stor akvarieutställning (huvudansvarig för detta var Ciklidvännerna) på Skånemässan, men på senare år har det inte varit så.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell

Kommentar

Arbetssätt...