Tillverka akvarie

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spooler
    • May 2003
    • 86

om jag själv skulle trixat med ett projekt som detta skulle jag absolut undvikt spånskiva. även om karet inte läcker så kommer skivan att bli både krokig och lite porös av att vara nära ett sådant fuktigt klimat.
    det finns många olika material som är betydligt bättre att använda men också dyrare.
    typ.
    marin plyfa
    form plyfa
    släpvagns plyfa
    plasten att pensla på heter polyesterplast och det finns att köpa hos dom flessta färghandlare men även hos biltema
    hade också svetsat en riktig ram i rostfritt syrafast att bygga in hela härligheten i
    1*245 sköldpaddor, 1*165 salt, 1*120 sött, 1*110 sött, 1*98 sött, 10*60 sött, 1*19 sött och mer kommer nog =)

Kommentar

• AndreasN
      • July 2003
      • 2732

Du har helt rätt i att spånskivan sväller upp o blir porös, jag har själv erfarenhet av det. Tänk så snabbt man glömmer. Jag tror inte jag kan komma nån nämnvärd summa under nypris om jag inte gjuter det i betong vilket verkar tämligen otympligt.

Jag har hört att man ofta rekommenderar överdrivet tjockt glas för akvarier. 8mm upp till 50cm höjd, 10mm för 60cm höjd osv. Det jag hört är att det ska räcka med 5mm glas för ett akvarium på 100x50x50cm vilket normalt brukar ha 8mm glas. Är det någon på zoopet som verkligen vet hur det är? En tändsticka tjock fog ska dessutom vara i underkant.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• AndreasN
        • July 2003
        • 2732

Glasbranshföreningens rekommendation: http://www.gbf.se/lgk03/lgk_03.htm#berakn_glastj

Altså en standard 375:a ska ha 7mm glas men det är väl 8mm som finns? Men detta e på långsidorna. På kortsidorna kan de ha 4mm glas!

Kommentar

• AndreasN
          • July 2003
          • 2732

Om man använder plywood och armerar ordentligt borde det hamna på max 250kr/kvadrat vilket ju är betydligt lägre än för glas. Nu räknar jag på vanlig standardplywood hos byggmax och armeringsmaterial från biltema samt epotex akvarielack som skydd. Men då räknar jag högt. Jag vet inte om den vanliga standardplywooden på 12mm som byggmax har är användbar. Vad går lämplig plyfa på? Marina varianten verkar ju vara onödig om man ska armera.

Samt som jämförelse, hur mycket kostar 8mm respektiva 10mm flytglas? Jag har en känsla av att glasmästaren jag fråga hos hade lite väl överdrivna priser. Ska man konkurrera med färdiga akvarier måste ju kvadratmeterpriset ner under 700-800kr. Det låg på runt 1400-1500kr hos den jag fråga.

Frigolit smälter ju duktigt av styren som är härdningsmedlet i polyesterplast. Funkar akvarielacket så kommer altså inte frigoliten smälta vilket borde vara en bra indikator.

Kommentar

• alie
            • February 2003
            • 427

Skulle någon kunna förklara vad marin plyfa är?

Kommentar

• AndreasN
              • July 2003
              • 2732

plywood med ett mörkbrunt plstigt ytskikt

Kommentar

• urbanandersson
                • January 2003
                • 965

Hej!

En tanke är att klä insidan med 4mm fönsterglas i stället för glasfiber. Kanske 2mm plexiglas är ett bättre alternativ. Bara att silicona fast sen är det klart att fylla med vatten.

Urban

Kommentar

• JohanP
                  • January 2002
                  • 59

Jag hade inte rekomenderat att klä med vanligt fönstergals. Det är bara 3 mm tjockt och väldigt kännsligt. Skulle någott spetsigt ligga emot glaset spricker det hur lätt som hällst.
                  Någott jag själv har i några av mina akvarium är begagnat fönsterglas från butiksfönster. Dessa är ungefär 6 mm tjocka. Är akvariummet hyfsat litet (mina är på 140l) så går det att bygga direkt med fönsterglaset, annars kan man kanske som urbanandersson föreslår klä ett större akvarium med det. Fördelen med dessa bagagnade glas är att man ofta kan komma över det ganska billigt hos en glasmästare som utför service på butiksfönster.

/Johan

Kommentar

• ossism
                    • April 2002
                    • 513

andreasN: var har du sett marinplyfa? jag trodde att det var samma som formplyfa. och formplyfan är inte plywood med plastskikt.
                    1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

Kommentar

• ossism
                      • April 2002
                      • 513

andreasN: kolla på denna http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_1700g_tank_1.php
                      1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

Kommentar

• AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

Marin plyfa är väl denna? http://www.plyfa.se/se/belagdplywood_frameset.html den har ett lager av nån plast eller liknande på sig enligt de kompisar jag snackat med.

Kommentar

• AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

ossism: tack

Kommentar

• AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

Nu har jag mailat Epotex och frågat hur de tycker jag ska gå till väga.

Kommentar

• Spooler
                              • May 2003
                              • 86

Ursprungligen skickat av AndreasN
                              Frigolit smälter ju duktigt av styren som är härdningsmedlet i polyesterplast. Funkar akvarielacket så kommer altså inte frigoliten smälta vilket borde vara en bra indikator.
                              inte så konstigt =)
                              frigolit är skumblåst PS (polystyren) samma material som i engångs plastmuggar och bestick
                              1*245 sköldpaddor, 1*165 salt, 1*120 sött, 1*110 sött, 1*98 sött, 10*60 sött, 1*19 sött och mer kommer nog =)

Kommentar

• AndreasN
                                • July 2003
                                • 2732

Jag tror jag ska göra ett test med plywood som jag styvar upp med reglar utvändigt. Invändigt klär jag med 2 lager glasfiber/polyester och ytbehndlar med epotex akvarielack. Detta kommer kosta under 250kr/kvadrat vilket är betydligt billigare än glas. Måtten blir 120cm lång, 45cm hög och 50cm djup. Som framsida använder jag 6mm glas enligt glasbranschföreningens rekommendation.

Det blir altså 270 liter med egenhändigt snickrad möbel (inkl ramp) och frigolitbakgrund för ungefär 1000kr + frontglasets kostnad. Sen tillkommer de vanliga tillbehören som ljusrörsarmatur, pump osv. Jag bygger in ett droppfilter med översvämmningsskydd i rampen på några liter.

Jag kommer dokummentera allting med foton och ritningar och lägga upp på lämplig webbsida.

Kommentar

Arbetssätt...