Strömavbrott

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katta
    • December 2002
    • 385

Strömavbrott

Snart flyttar jag ut till en gård "mitt i skogen" där det är relativt mycket strömavbrott året om.
    Det kan mycket väl tänkas att det då och då är strömavbrott som pågår hela natten utan att man märker det, eller hela dagen då vi är på våra arbeten 5 mil bort åxå för den delen.

Nu skulle jag villja veta allt om hur strömavbrott påverkar akvarivattnet, skulle ju vara väldigt trist att inhandla stort akvarie med fina fiskar om det sen ska gå åt skogen pga strömavbrott.

Frågade en akvaristkille om detta, enligt honom är pratet om faran med strömavbrott överdriven?

** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

Pumpen slutar pumpa och det blir snabbt brist på syre i filtret så filterbakterierna dör. När sen strömmen kommer tillbaks blåser alla döda bakterier som bildat gifter ut i akvariet.

Beroende på hur stark pumpen är så borde man kunna använda avbrottsfri kraft som används till datorer. En pump brukar ju dra 5-20W eller nått sånt, en dator brukar ligga på 100-150W och då räcker en riktigt kraftig sådant batteri-agregat (UPS = uninterupted power supply eller liknande) runt en timme till en dator så då borde det räcka 3-10ggr längre tid till pumpen. Normalt dimentionerar man dem så att man kan driva datorn ca 10min så att den får chansen att stänga av sig efter en signal om att strömmen gått.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• katta
      • December 2002
      • 385

tack för tipset!
      Ska kolla upp det där med batteriagregatet.

Hur långt strömavbrott tror ni att fiskarna/vattnet klarar, beror kanske på akv.storleken antar jag?
      Jag har just nu ett 110-liters men planerar att införskaffa ett 540-liters så småningom.

Kommentar

• Kramfors
        • January 2003
        • 7265

En jag känner for på semester till Grekland i två veckor, för att det inte skulle hända något med datorn om det blev åska drog han ur kontakten, men av misstag så var det kontakten till ett av sina akvarier (250 liter) där han har 5 st 12-15 cm Koi när han kom hem såg han inte fiskarna för vattnet var grumligt men fiskarna levde, och allt slutade lyckligt.
        Allt enligt honom själv.
        Han har innerfilter.
        Är det inte så att så länge filtret är i vattnet och det finns syre och karbonatjoner i vattnet så dör inte bakterierna.
        Hur är det med det att bakterierna dör vid ett strömavbrott är det ett antagande som mycket annat eller finns det dokumenterat i någon seriös litteratur.
        http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• katta
          • December 2002
          • 385

Är det ngn skillnad på:
          "Kramfors" bekant som drog ut sladden=pumpen inte igång alls och filterbakterierna stannar i filtret, eller som det kommer att bli hos mig pumpen står still X antal timmar för att sen pumpa ut döda baciller i karet?
          De döda bacillerna finns ju där hur som helst?

Kanske blir Killis istället...

Kommentar

• marcus_swe
            • July 2003
            • 483

Om du har lite elektronikkunskaper är det inte svårt att bygga en egen UPS med hjälp av en blyackumulator, en batteriladdare, liten reläkrets, och en 12 till 220 inverter...

Kommentar

• swetrot
              • April 2003
              • 966

Det finns speciella strömbrytare som gör att du manuellt måste sätta igång dem igen om strömmen har gått. Med en sådan pumpas det inte ut en massa skit i akvariet om filtret stannat utan du kan i lugn och ro göra rent filtret och dra igång det. Kolla hos närmaste Elfackhandlare. Om det är mycket strömavbrott och dina filterbakterier dör stup i ett så kommer du troligen att behöva en del startkulturer för att hjälpa upp akvariet att hålla bakteriefloran vid liv.

En UPS är väl annars vettigt, men den är ganska så dyr om den skall klara av flera timmars drift. Jag skulle gissa på att du får ge kanske 3000:- för en sådan manick som är tillräckligt stor. Och med ungefär 3-5 års mellanrum måste battericellerna bytas, och det kostar nästan lika mycket.

Swetrot

Kommentar

• FI
                • January 2002
                • 1153

katta:
                Hos mina föräldrar ute på landet blir det strömavbrott åtminstone några gånger per år, strömavbrotten varar i regel mellan 1 och 3 timmar men någon gång varar de betydligt längre. Några dödsfall bland fiskarna har inte skett pga detta än så länge(15-20 år). Akvarierna har varit bebodda av både "vanliga" fiskar och diverse ciklider och filtrena har varit både innerfilter och ytterfilter.

Själv har jag råkat ut för några kortare strömavbrott på 1-2 timmar under de år jag har haft akvarier och det har inte heller slutat med någon olycka. Jag har alltid haft ytterfilter och akvarieinvånarna har varierat mellan "vanliga" fiskar, stora och små ciklider samt diverse malar.

Det är möjligt att vi bara har haft tur och i så fall så kanske du ska strunta i det jag just berättade... men det kan också vara möjligt att det inte är några problem så länge det inte rör sig om LÅNGA strömavbrott.

Jag tror för övrigt att ett stort akvarium klarar sig bättre än ett litet eftersom det finns så mycket vatten som är friskt när det giftiga vattnet från ytterfiltrena pumpas in i akvariet då filtrena går igång igen.
                Så låt inte hotet om strömavbrott förstöra dina storslagna planer om ett stort akvarium med fina fiskar, ta problemen som de kommer och hoppas på det bästa.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• metcrue
                  • November 2002
                  • 212

Kan man inte ha ett bilbatteri stående som laddas av en 220 laddare. Efter batteriet har man en ovandlare från 12v till 220v. när strömmen går så går pumparna på batteriet.
                  Daniel Olsson

Kommentar

• katta
                    • December 2002
                    • 385

Tack så hjärtligt för alla svar!
                    Nu känner jag mig betydligt lugnare, funkar det så funkar det!
                    Jag ska absolut kika på den där lösningen med strömbrytaren, kan vara bra att ha på lager.

Kommentar

• marcus_swe
                      • July 2003
                      • 483

Metcrue: Om du syftar på mitt inlägg ovan så skrev jag blyscumulator... Inte bilbatteri.. En blyacumulator kan du ha stående och ladda med 12v konstant... När sedan strömmer går fortsätter pumpar etc att gå då det dä är batteriet såm försen inverten med strömmen... Billigt och bra... Max 1500-2000 kr och villken nisse som helst klarar att bygga det...

Kommentar

• kapatekk
                        • July 2003
                        • 133

Bilbatterier ska undvikas inomhus, dom bildar knallgas vid upp och ur laddning detta är extremt explosivt. (I en bil så har dom ordentligt med ventilation)
                        Patrik Ek, Kiruna
                        Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

Kommentar

• marcus_swe
                          • July 2003
                          • 483

Du kan inte heller ha 12v konstant på ett bilbatteri vilket ionvertern skulle kräva...

Kommentar

• Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

Jag provar nu med ett filter som har varit avstägt sedan 0900 än är det inget fel på pH ingen nitrit ingen nitrat men syret har sjunkit till 6 mg per liter från 8, men vattnet har blivit varmare från 23 till 26 grader, jag får koppla in filtret i ett akvarie i morgon och se om fisken dör.

Kommentar

• Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

Ja efter ett dygn så var det lite nitrit, nitrat och pH hade sjunkit till ca 5 syre halten under 4 mg litern.
                              Det var i en burk med 8 liter filtermatta, jag vet inte om bakterierna var döda.

Kommentar

Arbetssätt...