Inlärt beteende?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Acara
    • August 2014
    • 34

Inlärt beteende?

Så fort man rör sig i rummet där akvariet står och framför allt om man är framför det så samlas de flesta fiskarna vid hörnen där jag brukar mata. Även annars tycker jag att de ofta uppehåller sig där. Det verkar som om de bara står och väntar på att bli matade.
    Är det här ett inlärt beteende hos de flesta fiskar eller är det nån skillnad med vildfångat? Kanske har odlade fiskar aldrig fått lära sig eller behövt söka föda på ett naturligt sätt?
    Jag försöker både variera ställena där jag matar och typen av foder så mycket som möjligt. Någon som har nåt tips om hur man kan få ett mer naturligt beteende?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Det är ett inlärt beteende och det funkar på samma sätt både för odlade som för vildfångade.

Jag vet en familj där han alltid matade till vänster och hon till höger och när hon kom in i rummet så simmade alltid fiskarna till högersidan och tvärt om när han kom in.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Live2Ride
      • January 2014
      • 312

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag vet en familj där han alltid matade till vänster och hon till höger och när hon kom in i rummet så simmade alltid fiskarna till högersidan och tvärt om när han kom in.
      Att dom lärde sig var man matar visste jag men inte att dom kan känna igen folk. Riktigt coolt.
      /Lars

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Ursprungligen postat av Live2Ride
        Att dom lärde sig var man matar visste jag men inte att dom kan känna igen folk. Riktigt coolt.
        Eller så är det ljudet som de känner igen (vi låter alla lite olika)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Live2Ride
          • January 2014
          • 312

Kan det vara. Coolt hur som helst :-).
          /Lars

Kommentar

• blaze1337
            • July 2014
            • 646

har några fiskar som e lite skygga mot andra folk (vänner osv som tittar in i akvariet) men när jag kommer fram so kommer dem fram , vissa sätter sig i handen o snurrar runt fingrarna etc (även efter jag matat ) tror dem känner igen ansikten etc och inte ljud då jag oftast är väldigt tyst av mig och nästan aldrig pratar hemma :P

Kommentar

Arbetssätt...